تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,005 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,785 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,664,813 |
طراحی آزمایش کم هزینه برای آموزش برقکافت محلول سدیم کلرید با غشاء و بدون غشاء مبتنی بر رویکرد کاوشگری | ||
پژوهش در آموزش شیمی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 14، اسفند 1401، صفحه 163-182 اصل مقاله (546.12 K) | ||
نوع مقاله: مقاله مروری | ||
نویسندگان | ||
معصومه قلخانی* 1؛ محبوبه آقایی چادگانی2؛ زهره احمدی3 | ||
1استادیار- دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی | ||
2دبیر آموزش وپرورش، شهرستان چادگان، اصفهان، ایران | ||
3دبیر شیمی آموزش و پرورش، شهرستان پیشوا، استان تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 13 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
با توجه به اینکه مبحث برقکافت یکی از مباحث مهم و دشوار است که مفاهیم انتزاعی را شامل میشود، لذا تعداد زیادی از فراگیران در یادگیری آن دچار مشکل و با کج فهمیهای زیادی مواجه میشوند. گستردگی زیاد مبحث برقکافت و کاربردهای متنوع فرآوردههای آن در زندگی، آموزش به شیوه نوین این موضوع را میطلبد. طی سالها رویکردهای بیشماری برای اصلاح تدریس و فعالیتهای مکمل آن تدوین شده است. یادگیری بر اساس کاوشگری و ساخت مفهوم توسط خود فراگیران میتواند نقش بسزایی در خلاقیت، نوآوری و ایجاد انگیزه و علاقه در یادگیری آنان داشته باشد. طراحی آموزشی مبتنی بر رویکرد کاوشگریE 5 به دنبال تسهیل یادگیری است. پژوهش حاضر تلاش میکند روش اجرای آزمایشهای کم هزینه با الگوی کاوشگری را در سلول برقکافت بیان کند و به مزایای این شیوه بپردازد. در پایان پیشنهاداتی در زمینه این پژوهش مطرح میگردد. با بکارگیری این محتوا برای آموزش میتوان شاهد یادگیری معنیدار و درک عمیقتری از موضوع در فراگیران باشیم. نتایج این پژوهش میتواند در تدوین برنامه درسی محتوای شیمی کمک کند تا با تدریس الگوی کاوشگری یادگیری مادام العمر صورت گیرد و فراگیران را برای زندگی در جامعه و صنعت آماده سازد. | ||
کلیدواژهها | ||
طراحی؛ آموزش؛ کاوشگری؛ برقکافت؛ یادگیری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing electrolysis of sodium chloride solution with membrane and without membrane based on inquiry approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Ghalkhani1؛ محبوبه آقایی چادگانی2؛ زهره احمدی3 | ||
1Shahid Rajaee Teacher Training university | ||
2دبیر آموزش وپرورش، شهرستان چادگان، اصفهان، ایران | ||
3دبیر شیمی آموزش و پرورش، شهرستان پیشوا، استان تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
Considering that the topic of electrolysis is one of the important and difficult topics that includes abstract concepts, therefore, a large number of learners have problems in learning it and face many misunderstandings. The vastness of the topic of electrolysis and the various applications of its products in life requires education in a new way. Over the years, countless approaches have been developed to improve teaching and its complementary activities. Learning based on exploration and construction of the concept by the learners themselves can play a significant role in creativity, innovation and creating motivation and interest in their learning. Educational design based on 5E exploration approach seeks to facilitate learning. The present study tries to explain the method of conducting low-cost experiments with an iquary method in the electrolysis cell and to discuss the advantages of this method. At the end, some suggestions are presented in the field of this research. By using this content for education, we can witness meaningful learning and a deeper understanding of the subject in learners. The results of this research can help in formulating the curriculum of chemistry content to teach the exploratory model of lifelong learning and prepare learners for life in society and industry. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Design, Education, Inquiry, Electrolysis, Learning, Experiment | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 161 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 172 |