تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,938 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,137 |
بررسی جایگاه برنامه درسی فلسفه برای کودکان با جهتگیری آموزش چندفرهنگی در کتب فارسی دورهی ابتدایی با تکنیک آنتروپی شانون | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 14 مرداد 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.2974 | ||
نویسندگان | ||
وریا نوروزی1؛ یوسف ادیب* 2؛ جهانگیر یاری3؛ رحیم بدری گرگری4 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی برنامهریزی درسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی، تبریز، ایران | ||
2استاد، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی و تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی تبریز، تبریز، ایران | ||
4استاد روانشناسی تربیتی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 03 آذر 1401، تاریخ بازنگری: 14 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 10 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر درصدد تحلیل محتوای کتابهای فارسی دوره ابتدایی از نظر میزان توجه به فلسفه برای کودکان با جهتگیری آموزش چندفرهنگی است. با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی و بر اساس چکلیستی محققساخته از معیارهای تفکر فلسفی(کاوشگری، استدلالی و تعاملی) و مولفههای آموزش چندفرهنگی(شامل 15 مفهوم)، دادهها جمعآوری گردید که روایی چکلیست از نظر صاحبنظران و متخصصان علوم تربیتی با روش CVR مورد تائید قرار گرفت و برای اطمینان از پایایی با اجرای مجدد، ضریب توافق 86 درصد حاصل شد. جامعه آماری شامل کتابهای فارسی دوره ابتدایی چاپ سال 1401 بود. در تحلیل محتوا و با استفاده از آنتروپی شانون مفهوم دین/ مذهب با رویکرد فبک با ضریب اهمیت 35/32، دارای بیشترین میزان توجه و مفهوم پذیرش تفاوتها با ضریب اهمیت 41/29، رتبه دوم را دارد و عدالت، برابری و ضدتبعیض، کرامت و حقوق انسانی، جنسیت، مواد، وسایل و محیط آموزشی، روشهای تدریس، ارزشیابی، احترام به عقاید مختلف و زندگی مسالمتآمیز مفاهیمی هستند که با رویکرد فبک هیچگونه انعکاسی در کتب فارسی دوره ابتدایی نداشته و شش مفهوم زبان، دین، معلولیت، اهداف و محتوا، پذیرش تفاوتها و ارتباطات انسانی و فرهنگی به صورتی پراکنده و نامتوازن در کتب درسی انعکاس یافتهاند. براساس یافتههای پژوهش کتب درسی نیازمند بازنگری، جهت توجه بیشتر به برنامه فلسفه برای کودکان با جهتگیری آموزش چندفرهنگی میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
برنامه درسی فلسفه برای کودکان؛ آموزش چندفرهنگی؛ کتاب فارسی؛ آنتروپی شانون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the position Philosophy for Children Curriculum with the orientation of multicultural education in of Elementary Farsi Textbooks using Shannon entropy technique | ||
نویسندگان [English] | ||
wirya nawrozi1؛ yousef adib2؛ Jahanghir Yari Haj Atalou3؛ rahim badri4 | ||
1. Ph.D Student, Curriculum Development, Tabriz Branch, Islamic Azad University, Tabriz, Iran | ||
2Professor, University of Tabriz, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Department of Educational Sciences, Tabriz, Iran | ||
3Department of Educational Sciences, Faculty of Humanities and Educational Sciences, Islamic Azad University of Tabriz, Tabriz, Iran | ||
4Professor Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
The present study seeks to analyze the content Farsi books of elementary school in textbooks based on the components of the philosophy for children with the orientation of multicultural education. The data collection was performed by content analysis method based on researcher's content analysis list of philosophical thinking measures including three concepts (Exploratory, argumentative and interactive) and Components of multicultural education (including 15 concepts) and research validity are validated and confirmed by research experts and experts in educational sciences. The reliability is evaluated by CVR calculation of which shows 86%. The population consisted Farsi of elementary of Iran in 2022. using Shannon's entropy, the concept of acceptance of differences with the P4C approach with an importance factor of 32.35 has the highest amount of attention and the concept of religion with an importance factor of 29.41 ranks second. Also, the fifteen concepts examined in the textbooks based on the philosophy approach for children have been reflected in a scattered and unbalanced manner. Based on the findings of the research, the textbooks need to be revised, to pay more attention to the philosophy program for children with the orientation of multicultural education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
philosophy for children Curriculum, multicultural education, Farsi textbook, Shannon Entropy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 268 |