تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,198 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,667,975 |
بررسی رابطۀ بین شایستگیهای مدرسان و تجارب دورۀ دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان: رویکرد ترکیبی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 9، شماره 15، خرداد 1402، صفحه 178-151 اصل مقاله (1.1 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
جعفر ترک زاده* ؛ ولی احمد کرماج | ||
دانشگاه شیراز | ||
تاریخ دریافت: 26 مرداد 1399، تاریخ بازنگری: 01 اردیبهشت 1402، تاریخ پذیرش: 09 اردیبهشت 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه شایستگیهای مدرسان با تجارب دوره دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان بود. در این پژوهش از طرح پژوهش ترکیبی (کمّی - کیفی) از نوع آشیانهای استفاده شد. در بخش کمی از روش توصیفی - همبستگی استفاده گردید. جامعه آماری پژوهش متشکل از 720 نفر دانشجویان سال آخر دانشگاه فرهنگیان استان کردستان بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای 30/0 از خوشهها انتخاب شدند و بهمنظور سنجش متغیرهای پژوهش از دو مقیاس محقق ساخته شایستگی (فنی، رفتاری و زمینهای) و مقیاس محقق ساخته تجارب دوره تحصیلی دانشجویان استفاده گردید. دادههای بهدستآمده با استفاده از روش همبستگی پیرسون و مدل معادله ساختاری تجزیهوتحلیل شد. در بخش کیفی پژوهش نیز از مطالعه پدیدارشناسی استفاده شد و مشارکتکنندگان شامل 33 نفر از دانشجو- معلمان دانشگاه فرهنگیان بودند. در این بخش از پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند از نوع «معیار» استفاده شد. روش جمعآوری دادههای کیفی مصاحبه نیمه ساختمند با دانشجومعلمان بود که بهمنظور اعتبارسنجی نتایج کیفی از تکنیکهای اعتبارپذیری و اتکاپذیری استفاده شد. جهت طراحی چارچوب رابطه بین شایستگیهای مدرسان با تجارب دوره تحصیلی دانشجویان از روش تحلیل شبکه مضامین استفاده گردید. نتایج این پژوهش نشان داد که شایستگیهای مدرسان با تجارب دوره تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان کردستان رابطه مثبت و معناداری دارد و شایستگیهای اساتید پیشبینیکننده تجارب تحصیلی دانشجویان بود. | ||
کلیدواژهها | ||
شایستگیهای مدرسان؛ تجارب دوره؛ دانشجویان؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
موضوعات | ||
پژوهشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Relationship Between Teachers’ Competences With Course Experiments Of The Students Of Farhangian University, Branch Of Kurdistan: A Mixed Method | ||
نویسندگان [English] | ||
jafar torkzadek؛ valiahmad kermaj | ||
shiraz university | ||
چکیده [English] | ||
The present research aims at studying the relationship between teachers’ competences with course experiments of the students of Farhangian University branch of Kurdistan. The research method adopted(quantitative-qualitative) here was mixed nesting. In the quantitative part, a descriptive-correlative method was used. The statistical population of the research consisted of 720 senior students of Farhangian University, who were selected using the 0.30 cluster sampling method, and in order to measure the research variables, two researcher-made competence scales (technical, behavioral and contextual) and the researcher-made scale of students' Course Experiments was used. The gathered data was analyzed by Pearson correlation method and structural equation model. In the qualitative part of the research, a Phenomenological study method was used. And the participants included 33 student-teachers of Farhangian University . In this part of the research, the purposeful sampling method of the "criterion" type was used. The qualitative data collection method was semi-structured interviews with student-teachers In order to validate the qualitative results, reliability and validity techniques were used. To design the relationship framework between teachers’ competences with course experiments of the students, the content network analysis method was used. The results of this research showed that the competencies of Teachers have a positive and significant relationship with the academic experiences of Farhangian University of Kurdistan, and the competencies of Teachers were predictors of students' academic experiences. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teachers' competencies, Course experiences, Students, Farhangian University | ||
سایر فایل های مرتبط با مقاله
|
||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 121 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 134 |