تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,009 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,296,548 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,684,946 |
مطالعة تطبیقی سیاستگذاری عدالت آموزشی در مالزی و ایران | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 1، مرداد 1402 اصل مقاله (1.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حامد اصغری بهمبری* | ||
دبیر، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 16 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 24 تیر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تطبیقی عدالت آموزشی ایران و مالزی است. این پژوهش کیفی، پیمایشی تطبیقی (مقایسهای) است و با روش تحلیلی- استنباطی، با استفاده از الگوی تطبیقی بردی بوده که دارای چهار مرحلة توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه انجام گرفته است. جامعة آماری شامل کلیة اسناد و اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به سؤال از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای بوده است. برای انتخاب کشورهای مورد مطالعه از استراتژی «نظامهای اجتماعی متفاوت، برونداد آموزشی متفاوت» استفاده شد. علت انتخاب مالزی شباهتهای فرهنگی و اجتماعی زیاد مثل مسلمانبودن، ساختار چندقومیتی جامعه و تمرکز دو کشور در اصلاح و پیشرفت نظام آموزشی است. اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به سؤالات از طریق اسناد و مدارک کتابخانهای، سایتهای وزارت آموزش و پرورش و دانشگاهها و مؤسسات آمار و اطلاعرسانی ایران و مالزی به دست آمده است. از 5 مؤلفة عدالت فرصت آموزشی، عدالت روند آموزشی، عدالت نتیجة آموزشی، عدالت رفتاری و عدالت مالی برای مقایسة عدالت آموزشی در دو کشور استفاده شده است. نتایج نشان داد در میزان دسترسی دانشآموزان به آموزش با کیفیت، میزان تخصیص اعتبارات و آموزش مهارتهای اساسی تفاوت و در تأکید بر اصول اخلاقی، نرخ خالص ثبت نام و عزم توسعة زیرساختها در اسناد بالادستی بین دو کشور در بحث عدالت آموزشی شباهت وجود دارد. توصیه میشود ایران با تقویت شفافیت و رصد دقیق مؤلفههای عدالت آموزشی، روند پیشرفت و توسعة خود را در این محور سرعت بخشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ عدالت آموزشی؛ مالزی؛ مطالعة تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Educational Justice Policy in Malaysia and Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
hamed asghari behambari | ||
shahid chamran campus in tehran | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed at comparing the educational justice of Iran and Malaysia. This qualitative research adopted a comparative survey approach which followed the analytical-inductive method using Bereday’s (1964) model containing four stages of description, interpretation, juxtaposition, and comparison. The selection of the countries under study was based on the strategy of "different social systems, different educational outcomes." The reason for choosing Malaysia was the significant cultural and social similarities with Iran, such as being predominantly Muslim, having a multi-ethnic society, and a focus on educational reforms. The required data were collected from library documents, websites of the Ministry of Education and universities, and statistical and information institutions in Iran and Malaysia. The five dimensions of educational justice, namely, opportunity justice, process justice, outcome justice, behavioral justice, and financial justice, were employed as the bases of comparison. The results indicated that the two systems were different in terms of students' access to quality education, allocation of budget, and teaching basic skills, and they were similar in terms of focusing on moral principles, net enrollment rates, and infrastructure development in higher-order documents. It is recommended that Iran enhances transparency and precise monitoring of the components of educational justice to accelerate its progress and development in this domain. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative study, Educational justice, Iran, Malaysia | ||
مراجع | ||
اسلامی هرندی، فاطمه، کریمی، فریبا، و نادی، محمدعلی (۱۳۹۸). شناسایی مؤلفههای عدالت آموزشی در آموزش و پرورش ایران. پژوهش در نظامهای آموزشی، 13(۴۷)، 7۵-5۵.
اکبرزاده، فهیمه، قایدی، یحیی، صالحی، اکبر (۱۳۹۸). تبیین مؤلفههای عدالت آموزشی و تحلیل انتقادی جایگاه آن در گفتمانهای ایدولوژیک سازی و سازندگی. مجلة فلسفة تربیت، ۴(۲)، 33-5.
باقری، خسرو، و نجفی، نفیسه (۱۳۸۷). عدالت در آموزش و پرورش از دیدگاه اسلام با تأکید بر خصوصیسازی مدارس. روان شناسی و علوم تربیتی، ۷۸، 44-21.
حسینی، فریبا (1397). عدالت آموزشی چیست؟. پیوند علوم تربیتی،40(9)، 45-43.
داوودنیا، بهزاد، و زارعی زوارکی، اسماعیل (۱۳۹۳). مطالعة تطبیقی مدیریت آموزشی و برنامة درسی مدارس هوشمند کشورهای استرالیا مالزی و ایران. اندیشههای نوین تربیتی،۱۰(2)، 90-60.
رستما، صدیقه (1400). عدالت آموزشی از نظر تا عمل. مجلة رشد آموزش پیشدبستانی، ۱(۴۵)، 42-40.
زمانی، عشرت، و قصابپور، بیتا (۱۳۹۷). مطالعة تطبیقی مدارس مالزی با ایران. برگرفته از لینک http://athir.blogfa.com/post/
صفارحیدری، حجت، و حسیننژاد، رزا (1393) رویکردهای عدالت آموزشی (نگاهی به جایگاه عدالت آموزشی در سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران). پژوهشهای مبانی تعلیم و تربیت، ۴(۱)، 71-49.
صمدی، پروین، حاجتی، نسرین، کرمیان، ملوک، و رستمی، زهرا (1394). مطالعة تطبیقی فعالیتهای فوق برنامه در مقطع ابتدایی ایران با مالزی. مجموعه مقالات همایش ملی آموزش ابتدایی،3190-3199.
کریمیان، جلال (1400). سیاست گذاری در آموزش و پرورش. مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری.
محمدی، مجید، و حسینی صدر، سیدمحمدجواد (1398). ارائة مدل عدالت آموزشی در سازمان آموزش و پرورش. پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری، ۲(29)، 116-101.
نظری، خسرو (1401). بررسی تطبیقی فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام تربیت معلم ایران و مالزی. مطالعات تطبیقی تربیت معلم ( کاوشنامة بینالملل)، ۱(۱)، ۲۵-۹. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 312 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 190 |