تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,009 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,296,550 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,684,951 |
بررسی تطبیقی شیوههای انتخاب مدیران مدارس ابتدایی (مورد مطالعه: ایران و فنلاند) | ||
مطالعات تطبیقی تربیت معلم (کاوش نامه بین المللی) | ||
مقاله 6، دوره 2، شماره 1، مرداد 1402 اصل مقاله (1.27 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
مجتبی محمدی گل سرخدان* | ||
آموزگار، دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 22 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 30 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 04 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف مقاله، بررسی تطبیقی شیوههای انتخاب مدیران مدارس ابتدایی ایران و فنلاند بود. پژوهش از نظر ماهیت کیفی و از نظر روش اجرا، تطبیقی و توصیفی است و از الگوی بردی استفاده شد. کشورهایی که طی دهههای اخیر اصلاحاتی را در مدیریت مدارس اعمال کردهاند، به عنوان جامعة تحقیق انتخاب شدند. در این راستا، دو کشور فنلاند و ایران بر مبنای نمونهگیری هدفمند براساس اسناد و گزارشها به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند. دادههای پژوهش از طریق مقالات، گزارشهای فصلی و سالیانه و سایتهای وزارت آموزش و پرورش دو کشور هدف جمعآوری شد. یافتهها نشان داد سابقه و تجربة معلمی، مدرک تحصیلی و آزمون تعیین صلاحیت از شباهتها و نوع رویکرد به مدیریت مدرسه، استفاده از ظرفیت شوراهای محلی در انتخاب مدیران، استقلال مدارس در انتخاب مدیران، توجه به سابقه، تجربه و مدارج علمی بالاتر، برگزاری دورههای مهارتآموزی تخصصی و داشتن گواهینامة تخصصی مدیریت در گرایش رهبری آموزشی از تفاوتهای دو نظام آموزشی در انتخاب و انتصاب مدیران در دورة ابتدایی است. در این راستا، به برنامهریزان و سیاستگذاران آموزشی در وزارت آموزش و پرورش پیشنهاد می شود در انتخاب و انتصاب مدیران ابتدایی ملاک ها و شاخصهای تخصصی برگرفته از این پژوهش را با توجه به چارچوب فرهنگی جامعه به کار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
ایران؛ فنلاند؛ مدیران مدارس ابتدایی؛ مطالعة تطبیقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of the Selection Methods of Primary School Principals in the Educational Systems (The Case of Iran and Finland) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mojtaba Mohammadi Gol Sorkhdan | ||
Education | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed at making a comparison between the selection methods of primary school principals in the educational systems of Iran and Finland. The study was qualitative in nature and comparative descriptive in terms of implementation method. For data analysis, Bereday’s (1964) model was applied. The population of the study was all the countries which had implemented some reforms in their school management during the recent two decades. The sample of the study consisted of Iran and Finland. The data were collected from the library documents, articles, quarterly and annual reports, websites of the ministries of education. The findings of the study indicated that both educational systems were similar in terms of selecting school principals based on experience, degree, and qualifications. But the two systems were different in terms of adopting management approach, involving local councils, having independent schools, giving priority to higher experience and degree, offering training courses, and having a management certificate in educational leadership. It can be concluded that policy-makers should apply the above-mentioned criteria for choosing school principals in the cultural context of the society. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Comparative study, Finland, Iran, Principals of elementary schools | ||
مراجع | ||
آقازاده، احمد (1386). آموزش و پرورش تطبیقی. تهران: انتشارات سمت.
بنیادی، حجتالله، فانی، علیاصغر، و سیدجوادین، سیدرضا (1397). طراحی و تبیین الگوی شایستگی مدیران مدارس بر مبنای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و دیگر اسناد بالادستی. مطالعات آموزشی و آموزشگاهی، 7(19)، 113-144.
تیرگیر، حشمتالله، نیکخواه، محمد، و سعیدیان، نرگس (1401). بررسی تطبیقی و ترازیابی انتخاب مدیران آینده برای مدارس متوسطه. آیندهپژوهی ایران، 7(2)، 132-103.
رضوی، منیرالسادات، ایمانی، محمدتقی، و شریفی، اصغر (1401). بررسی تطبیقی نقش نظارتی مدیران مدارس ابتدایی در ایران، ژاپن و کرة جنوبی. آموزش و پرورش تطبیقی، 5(1)، 1738- 1764.
زوار، تقی، ملکپور، علیرضا، و ملکی آوارسین، صادق (1398). اولویتبندی نیازهای آموزشی مهارتهای مدیریتی مدیران مدارس تبریز. مدیریت مدرسه، 7(2)، 235-249.
سادات حسینی، ملیحه، و کوهینژاد، علی (1395). مطالعة تطبیقی شرایط انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در نظامهای آموزشی ایران و ترکیه.کنفرانس بین المللی علوم انسانی و رفتاری، خراسان جنوبی.
عدلی، فریبا (1401). مطالعة تطبیقی سیاستهای انتصاب مدیران مدارس در کشورهای سوئیس، فنلاند، سنگاپور و کرة جنوبی: درسهایی برای ایران. آموزش و پرورش تطبیقی.
عصاره، علی (1389). مطالعات تطبیقی آموزش و پرورش دورة اول متوسطه درکشورهای منتخب آلمان، انگلستان، فرانسه، ژاپن و کره. تهران: یادوارة کتاب.
گزارش پژوهشهای مجلس شورای اسلامی (1401). آییننامة انتخاب و انتصاب مدیران مدارس مصوبه (997) شورای عالی آموزش و پرورش، شمارة 11944/120، (28/4/1400).
محمدی، محمد، فدوی، محبوبه سادات، و فرهادی، هادی (1397). ارائة الگوی توانمندسازی مدیران مدارس ابتدایی. مدیریت مدارس، 6(2)، 223-204.
نوراد صدیق، میترا، نوه ابراهیم، عبدالرحیم، آراسته، حمیدرضا، و زینآبادی، حسنرضا (1396). واکاوی رتبهبندی و ارائة الگوی مؤلفههای شناسایی مدیران مستعد مدارس غیر دولتی شهر تهران (با روش آمیخته). رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 8(3 )، 28-1. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 175 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 113 |