تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,644 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,658,127 |
بررسی اثربخشی آموزش سرمایهی روانشناختی و باورهای فراشناخت بر بهزیستی روانشناختی | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 2، فروردین 1402، صفحه 7-30 اصل مقاله (519.73 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2023.14248.1051 | ||
نویسندگان | ||
فرهاد خرمائی* 1؛ نیره ذوالفقاری2؛ سید مهدی پورسید3 | ||
1دانشیار بخش روانشناسی تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
2بخش روانشناسی تربیتی، دانشکدهی علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان یزد | ||
تاریخ دریافت: 28 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 19 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 26 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش سرمایهی روانشناختی و باورهای فراشناخت بر بهزیستی روانشناختی زنان متأهل بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی بود که از طرح پس آزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده گردید. مشارکت کنندگان در پژوهش به صورت داوطلبانه 60 نفر از زنان روستایی متأهل شهرستان دهاقان بودند که با روش همتاسازی، 20 نفر درگروه آموزش سرمایهی روانشناختی، 20 نفر در گروه آموزش باورهای فراشناخت و20 نفر نیز در گروه کنترل قرار گرفتند. این گروهها به تصادف در گروههای آزمایشی و کنترل گمارش شدند. گروههای آزمایشی به مدت 8 جلسهی 1ساعته، یک گروه تحت آموزش سرمایهی روانشناختی و یک گروه هم تحت آموزش باورهای فراشناخت قرار گرفتند. در پایان هر سه گروه به پرسشنامهی بهزیستی روانشناختی ریف (1989) پاسخ دادند. نتایج تحلیل واریانس یک متغیره (ANOVA) نشان داد که آموزش سرمایهی روانشناختی و فراشناخت بر بهزیستی روانشاختی تأثیر معناداری داشته است. همچنین نتایج نشان داد که بین آموزش سرمایهی روانشناختی و آموزش فراشناخت، از نظر تأثیر بر سطح بهزیستی روانشناختی تفاوت معنادار وجود نداشت. بدین ترتیب با توجه به یافته های پژوهش میتوان نتیجه گرفت آموزش سرمایهی روانشناختی و آموزش باورهای فراشناخت بر بهزیستی روانشناختی اثرگذار بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
بهزیستی روانشناختی؛ سرمایهی روانشناختی؛ فراشناخت؛ آموزش؛ زنان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Psychological Capital and Meta-Cognitive Beliefs Training on Psychological Well-Being | ||
نویسندگان [English] | ||
Farhad Khoemaei1؛ Nayereh Zolfaghari2؛ Seyed Mehdi Poorseyed3 | ||
1Educational Psychology Department, Educational Sciences & Psychology Faculty, Shiraz University, Shiraz. Iran | ||
2Educational Psychology Department, Educational Sciences & Psychology Faculty, Shiraz University, Shiraz. Iran | ||
3Educational Psychology Department, Educational Sciences & Psychology Faculty, Shiraz University, Shiraz. Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study was to investigating the effectiveness of psychological capital training and metacognitive beliefs on psychological well-being. The research method was quasi-experimental with post-test design with two experimental groups and one control group. Participants in the study were 60 married rural women in Dehaghan who were randomly assigned to the psychological capital training group and 20 to the metacognitive beliefs training group. At the end, all three groups completed the questionnaire psychological well-being (Ryf, 1989). The validity and reliability of research tool for use in Iranian culture have been satisfactory. Data were analyzed by SPSS-23 software. The results of one-variable analysis of variance (ANOVA) showed that both psychological capital training and metacognitive training had a significant effect on the psychological well-being. The results also showed that there was no significant difference between psychological capital training and metacognitive training in terms of psychological well-being. Thus, according to the research findings, it can be concluded that the training of psychological capital and the metacognitive beliefs have had an effect on the psychological well-being. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
psychological well-being, psychological capital, metacognition, training, women | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 231 |