تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی شادکامی دانشآموزان دوره اول ابتدایی در بستر سبک مدیریت کلاس | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1402، شماره 18، شهریور 1402، صفحه 107-132 اصل مقاله (11.53 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره مشکی باف مقدم1؛ مهدیه رحیمی2؛ زهره صانعی مهری* 3 | ||
1موسسه اموزش عالی ارمان رضوی مشهد ایران | ||
2گروه علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران. | ||
3گروه علوم تربیتی پردیس شهید هاشمی نژاد، دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران | ||
تاریخ دریافت: 13 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 15 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 26 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف گفتمان سازی در باب سنجش عواطف و احساسات دانشآموزان ابتدایی و بررسی رابطه سبکهای مدیریت معلم با میزان شادکامی ان ها انجام شد. جامعه آماری، کلیه کلاسهای دوره اول مقطع ابتدایی نواحی سه، چهار و شش مشهد و حجم نمونه، 28 کلاس که دانشجویان کارورز در آن جضور داشتند، به روش در دسترس انتخاب شدند، بود. به منظور سنجش سبک مدیریت کلاس، پرسشنامه محقق ساخته، برمبنای پرسشنامه ولفگانگ و گلیکمن که توسط یزدی و همکاران به زبان فارسی برگردانده شده است و جهت سنجش میزان شادکامی، پرسشنامه شادکامی آکسفورد که توسط ارگیل تهیه شده است، مبنای کار قرار گرفت. روایی محتوایی، هر پرسشنامه به صورت جداگانه توسط 3 متخصص مورد تایید قرارگرفت. همچنین پایایی هر پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ برای سبک مدیریت کلاس 86/ 0 و برای شادکامی 82 /0 محاسبه و تایید شد. در نتایج حاصل بین سبک مدیریتی کلاس درس و جنسیت، همچنین بین سبک مدیریتی کلاس درس و سابقه کار معلم رابطه معناداری مشاهده نشد، اما بین سبک مدیریت کلاس درس و شادکامی دانشآموزان همبستگی معکوس و معنادار وجود دارد. همچنین سبک مدیریت مداخلهگرایانه معلمان در کلاس درس، کاهش شادکامی دانشآموزان را نشان میدهد. نوآوری این پژوهش در انتخاب سن دانشآموزان و نحوه پاسخگویی به پرسشنامهها، از شیوه خوداظهاری به شیوه دیگراظهاری بود. در نهایت به متولیان اسناد بالادستی، صاحبنظران و تعلیم و تربیت، پژوهشگران آتی و معلمین پژوهشگر توصیههای جدی برای ارتقا شادکامی و خلق فرصتهای جدید ارائه گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
شادکامی؛ دوره اول ابتدایی؛ سبک مدیریت کلاس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of Student Happiness in the Context of Classroom Management Styles in Primary School | ||
نویسندگان [English] | ||
zohreh meshkibaf moghaddam1؛ mahdiye Rahimi2؛ zohre saneii mehri3 | ||
1Arman razavi Institue of higher education Mashhad, Iran | ||
2department of education, Tehran university, Tehran, Iran | ||
3depatment of education Hashemi nejad campus Farhangian university, Mashhad, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research aimed to explore the assessment of emotions and feelings of primary school students and investigate the relationship between teacher's classroom management styles and the level of student happiness. The statistical population included all first-grade classes in districts three, four, and six of Mashhad, with a sample size of 28 classes where internships’ students were present. The sampling method was convenience sampling. To measure classroom management styles, a researcher-developed questionnaire based on the Wolfgang and Glickman questionnaire, translated into Persian by Yazdi et al., was used. To measure the level of happiness, the Oxford Happiness Questionnaire developed by Argyle was employed. The content validity of each questionnaire was confirmed by three experts separately. The reliability of each questionnaire was assessed and confirmed using Cronbach's alpha coefficient, with a score of 0.86 for classroom management style and 0.82 for happiness. The results revealed no significant relationship between classroom management style and gender or between classroom management style and teacher experience. However, a significant inverse correlation was found between classroom management style and student happiness. Furthermore, an interventionist classroom management style exhibited a negative impact on student happiness. The novelty of this research lies in the selection of student age and the method of questionnaire response, transitioning from self-report to other-report. Finally, serious recommendations were provided to superiors, stakeholders, educators, future researchers, and teacher-researchers to promote student happiness and create new opportunities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Happiness, Primary School, Classroom Management Style | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 353 |