تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,761 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,118 |
آموزش اثربخش از دیدگاه اساتید دانشگاه فرهنگیان فارس؛ یک مطالعه کیفی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 3، دوره 2، شماره 5، خرداد 1395، صفحه 49-68 اصل مقاله (248.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
اسماعیل جوکار* 1؛ سیده نجمه مولایی2؛ زهره عمادی3؛ عباس اناری نژاد4 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی ، کارمند اداره آموزش و پرورش شهرستان فراشبند، ایران. | ||
2کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران. | ||
3دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی, دانشگاه فرهنگیان, ایران. | ||
4استادیار دانشگاه فرهنگیان, ایران. | ||
تاریخ دریافت: 20 آذر 1395، تاریخ بازنگری: 26 بهمن 1395، تاریخ پذیرش: 03 اسفند 1395 | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه توصیف تجارب و درک اساتید دانشگاه فرهنگیان فارس دربارهی عوامل و شرایط ویژگیهای آموزش اثر بخش است. جهت جمع آوری اطلاعات از مصاحبه استفاده گردید و هنگامی که دادهها به اشباع رسید، نمونهگیری خاتمه یافت. تعداد 22 نفر اساتید در مدت 1 ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از راهبرد تجزیه و تحلیل مداوم و مقایسهای استفاده گردید. یافتههای مربوطه نشان داد، مقولههای اساسی آموزش اثر بخش از نظر اساتید شامل: 1) مهارت تدریس؛ 2) خصوصیات آموزش دهنده و آموزش گیرنده؛ 3) ارتباط بین فردی و 4) عوامل زمینهای است. اکثر اساتید «مهارت تدریس استاد» را اساسی ترین عامل موثر در آموزش اثربخش معرفی کردند؛ ضمن اینکه مشارکت کنندگان در این مطالعه، تسلط بر محتوا و مهارت ارتباط با فراگیران را در آموزش اثربخش بسیار مهم می دانستند؛ رعایت قوانین و مقرارت آموزشی مؤلفهای بود که شرکت کنندگان اشاره چندانی به آن نکردند؛ ضمن اینکه در این مطالعه، محققان به مؤلفه-های نسبتاً جدیدی در حیطه« عوامل زمینهای» اشاره کردند؛ براساس نتایج این تحقیق، آموزش اثر بخش زمانی محقق میشود که، تمامی عوامل محیطی و سازمانی با یکدیگر مشارکت کنند و برنامههای سازمان یافتهای را اجرا کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش اثربخش؛ اساتید؛ مصاحبه؛ دانشگاه فرهنگیان؛ مطالعه کیفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effective Education from the View Point of Professors at Fars Farhangian University؛ One Qualitative Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Esmaeil Jowkar1؛ Seyedeh Najmeh Molaei2؛ Zohreh Emadi3؛ Dr. Abbas Anarinejad4 | ||
1Master Science Student in Educational Psychology, Staff of Education office, Farashband, IRAN. | ||
2Bachelor of Educational Science, Farhangian University, IRAN. | ||
3Bachelor of Educational Science, Farhangian University, IRAN. | ||
4Assistant Professor of Farhangian University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study is to describe experiences and understandings of Fars farhangian university faculty members about factors, circumstances and the effective education characteristics. Interview is used to collect data and when the sufficient data was gathered, sampling was ended. The total number of 22 professors in the period of 1 month were interviewed. The Strategy of continuous and comparative analysis was used to analyze the data. From the viewpoint of professors the main factors in effective education include: 1) teaching skill 2) trainers and students’ characteristics ؛ 3) interpersonal relation, and 4) background factors. Most professors believe that " the professors' teaching skill" is the most important element in the effective education. Meanwhile, most of the participants in this study believe that proficiency in content and communication skill play an important role in the effective education process. However, nobody saw "respecting the law" as an important factor. It is worth mentioning that participants in this study expressed something new in "background factor" as an important element in effective education. Based on the result of this research the effective educations is only possible when all the environmental and organizational factors all together contribute to run the organized programs . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Effective Education, Pinterview, Teachers, qualitative research | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 839 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 683 |