تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,280,472 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,672,815 |
تحلیل محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی باتوجهبه مؤلفههای آموزش محیطزیست مدل ویسکانسین | ||
پژوهش در آموزش زیست شناسی | ||
دوره 4، شماره 2 - شماره پیاپی 11، اسفند 1401، صفحه 75-84 اصل مقاله (253.35 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
پدرام امینی* 1؛ محسن رحیم بیگی2؛ طوبی مرادی3 | ||
1دانشجومعلم آموزش ابتدایی، پردیس شهید مدرس، دانشگاه فرهنگیان ایلام، ایلام، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، برنامه ریزی درسی، دانشگاه آزاد علوم تحقیقات تهران، تهران، ایران. | ||
3کارشناس آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ایوان، ایلام، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 16 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 04 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 05 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تحلیل محتوای برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی باتوجهبه مؤلفههای آموزش محیطزیست مدل ویسکانسین بود که از روش تحلیل محتوا استفاده شد. واحد تحلیل آن، جملات و تصاویر موجود در کتاب بوده است. استانداردهای پنجگانه ویسکانسین مشتمل بر مهارتهای پرسش و تحلیل، دانش فرایندها و سیستمهای طبیعی، بررسی موضوعات زیستمحیطی، مهارتهای عمل و تصمیمگیری و مسئولیت شهروندی و مدنی بوده که مورد بررسی قرار گرفت. جامعه و نمونه به علت دردسترسبودن یکی بوده و شامل تمام محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی مصوب وزارت آموزشوپرورش در سال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ بود. یافتهها نشان داد که بیشترین میزان توجه کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی به مؤلفههای محیطزیست به ترتیب پایههای چهارم، پنجم، ششم و سوم بوده است. بعلاوه بیشترین توجه کتابها به آموزش محیطزیست برحسب پنج استاندارد ویسکانسین به ترتیب مربوط به مسئولیت شهروندی و مدنی، مهارتهای عمل و تصمیمگیری، مهارتهای بررسی موضوعات زیستمحیطی، دانش فرایندها و سیستمهای طبیعی و پرسش و تحلیل بوده که کمترین توجه به مهارت پرسش و تحلیل و بیشترین به مسئولیت شهروندی و مدنی معطوف بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش محیطزیست؛ برنامه درسی؛ مطالعات اجتماعی؛ دوره ابتدایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
content Analysis of the elementary school social studies curriculum from the perspective of attention to the components of environmental education based on the Wisconsin model | ||
نویسندگان [English] | ||
Pedram Amini1؛ Mohsen Rahimbeygi2؛ Toba Moradi3 | ||
1Teacher student, Shaheid Modares Pardis, Ilam Farhangian University, Ilam,Iran | ||
2Phd student of Curriculum, Tehran Azad University, Tehran, Iran | ||
3Bachelor of Elementary Education, eyvan, Ilam, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the current research was to analyze the content of the primary social studies curriculum with regard to the environmental education components of the Wisconsin model, and the content analysis method was used. The unit of analysis was the sentences and pictures in the book. Wisconsin's five standards include questioning and analysis skills, knowledge of natural processes and systems, investigation of environmental issues, action and decision-making skills, and citizenship and civic responsibility, which were examined. The population and the sample were the same due to availability and included all the contents of the social studies books of the primary course approved by the Ministry of Education in the academic year of 1402-1401. The findings showed that the most amount of attention paid to the environmental components in elementary social studies textbooks was in the fourth, fifth, sixth and third grades respectively. In addition, the books pay the most attention to environmental education according to the five Wisconsin standards, respectively, related to citizenship and civic responsibility, action and decision-making skills, environmental issues investigation skills, knowledge of natural processes and systems, and questioning and analysis, while the least attention is paid to questioning and analysis skills and Most of them have been focused on citizenship and civil responsibility. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Environmental education, social studies curriculum, elementary school | ||
مراجع | ||
- حمیدی زاده، کتایون، فرخی، عارفه (۱۴۰۰). تحلیل محتوای کتابهای مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی بر اساس توجه به مؤلفههای محیطزیست. پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی. 3(1): ۴۶-۳۱.
- خموشی بیدگلی، صفیه، مظاهری، حسن (۱۳۹۸). بررسی میزان و نوع توجه به مؤلفههای زیستمحیطی در کتابهای درسی دوره ابتدایی. نشریه مطالعات برنامه درسی. 14(55): ۲۰۰-۱۷۷.
- رضائیان، فیروزه، حسینی، مریم، میرزایی، حسن (۱۳۹۸). بررسی میزان توجه به مؤلفههای محیطزیست در برنامه درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی ایران. پنجمین همایش ملی پژوهشهای نوین در برنامهریزی درسی ایران.
- کریپندورف، کلوس (۱۳۸۳). تحلیل محتوا: مبانی روششناسی. ترجمه: هوشنگ نایبی، نشر نی.
- ماشاءاللهی نژاد، زهرا، جعفری ثانی، حسین، مهرام، بهروز، سعیدی رضوانی، محمود، جلایری لایین، شیوا (۱۳۹۸). تحلیل محتوای برنامه درسی درس علومتجربی دوره ابتدایی از منظر توجه به مؤلفههای محیطزیست. پژوهش در برنامهریزی درسی (دانش و پژوهش در علوم تربیتی - برنامهریزی درسی). 16(36): ۱۳۸-۱۲۲.
- موسوی، سید ناصر (۱۳۹۴). اخلاق محیطزیست در اسلام با تأکید بر تأثیر متقابل انسان و محیطزیست. اجلاس بینالمللی پژوهشهای نوین در علوم کشاورزی و محیطزیست. شماره ۱.
- Palmer, J (2003). Environmental Education in the 21st Century Translation by Ali Mohammad Khorshid Dost, Tehran: Position. - Vernie, J (2004). Environment. Translation by parisa samadi, Tehran: Islamic culture publishing office. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 103 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 127 |