تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی هوش هیجانی دانشآموزان شهر چابهار: نقش یکزبانه، دوزبانه و جنسیت | ||
پژوهش در مطالعات برنامه درسی | ||
دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، اسفند 1401، صفحه 92-100 اصل مقاله (1.75 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/jcdr.2023.3015 | ||
نویسندگان | ||
ثریا رودی علی آبادی* 1؛ محمد اکبری بورنگ2؛ حفیظه بلوچ3 | ||
1دانشجوی برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند | ||
2هیات علمی دانشگاه بیرجند | ||
3دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
تاریخ دریافت: 21 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 06 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 15 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف بررسی هوش هیجانی دانشآموزان یکزبانه (فارس) و دوزبانه (فارس- بلوچ) دوره دوم متوسطه شهر چابهار طراحی و اجرا شد. این پژوهش توصیفی و از نوع علی- مقایسهای است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دوره دوم متوسطه شهر چابهار مشغول به تحصیل در سال 95-1394 است که بهصورت نمونهگیری طبقهای برابر تعداد 240 دانشآموز (120 فارس و 120 بلوچ) موردمطالعه قرار گرفتند. جمعآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه هوش هیجانی شات و مألوف (1998) انجام شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون آماری T مستقل و تحلیل واریانس چندمتغیره با کمک نرمافزار spss استفاده شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه و جنسیت تفاوت معناداری مشاهده نشد؛ اما از بین مؤلفههای هوش هیجانی در دانشآموزان یکزبانه و دوزبانه در مؤلفه تنظیم هیجان تفاوت معناداری به لحاظ آماری مشاهده شد، دانشآموزان دوزبانه از تنظیم هیجانی بالاتری نسبت به دانش-آموزان یکزبانه برخوردار بودند. همچنین دانشآموزان دختر در مقایسه با دانشآموزان پسر نیز از تنظیم هیجان و ارزیابی هیجانی بالاتری برخوردار بودند. | ||
کلیدواژهها | ||
یک زبانگی؛ دوزبانگی؛ هوش هیجانی؛ فارس؛ بلوچ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Survey Emotional Intelligence the English Language of Chabahar Students: Monolingual, Bilingual and Gender Rol | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 103 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 116 |