تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 411 |
تعداد مقالات | 3,175 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,516,476 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,874,831 |
واکاوی و تبیین مؤلفههای تربیت اخلاقی در محتوای دروس تاریخ کتابهای مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی با استفاده از روش آنتروپی شانون | ||
پژوهش در آموزش تاریخ | ||
دوره 4، شماره 1، فروردین 1402، صفحه 15-30 اصل مقاله (1.37 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
امین گلشن | ||
تاریخ دریافت: 12 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 12 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش، واکاوی و تبیین مؤلفههای تربیت اخلاقی در محتوای دروس تاریخ کتابهای مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی با استفاده از روش آنتروپی شانون است. پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی و جامعه پژوهش، محتوای کتابهای درسی مطالعات اجتماعی پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی است. در این مطالعه از روش تحلیل محتوا و از «آنتروپیشانون» برای تجزیه و تحلیل دادهها استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد در محتوای دروس تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی چهارم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفۀ عاداتخوب (584/0) و کمترین آنها مربوط به مؤلفۀ تفکر و تعقل (0) است. در محتوای دروس تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی پنجم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفۀ عاداتخوب (441/0) و کمترین آنها مربوط به مؤلفۀ همدلی (152/0) است. در محتوای دروس تاریخ کتاب مطالعات اجتماعی ششم ابتدایی بیشترین ضریب اهمیت مربوط به مؤلفه دینداری (510/0) و کمترین آنها مربوط به مؤلفه تفکر و تعقل (0) است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اخلاقی؛ تاریخ؛ مطالعات اجتماعی دورۀ دوم ابتدایی؛ آنتروپی شانون | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 686 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 564 |