تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,312,742 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,698,723 |
تأثیر راهبرد خودنظارتی توجه بر توانایی انتقال جایگاه اعداد و صحت محاسبات ریاضی دانشآموزان با مشکلات یادگیری ریاضی | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 35، شهریور 1402، صفحه 65-39 اصل مقاله (2.5 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3035 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه نصرتی* 1؛ باقر غباری2؛ معظمه سرفرازی3؛ روح الله فتح آبادی4 | ||
1دانشیار، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2استاد، گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 20 خرداد 1400، تاریخ بازنگری: 01 دی 1400، تاریخ پذیرش: 04 دی 1400 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر راهبرد خودنظارتی توجه بر توانایی انتقال جایگاه اعداد و صحت محاسبات ریاضی دانشآموزان با مشکلات یادگیری ریاضی انجام شد. روش پژوهش، از نظر هدف کاربردی و از منظر گردآوری یافتهها کمی از نوع آزمایشی با طرح تکآزمودنی (از نوع چند خط پایه با آزمودنیهای مختلف) بود. جامعۀ آماری شامل کلیۀ دانشآموزان پایۀ سوم ابتدایی با مشکلات یادگیری ریاضی محصل در سال تحصیلی 1398-1397 بودند. در تحقیق حاضر از روش نمونهگیری در دسترس استفاده شده است و از بین جامعۀ هدف، 2 دانشآموز پسر و 2 دانشآموز دختر به عنوان نمونۀ پژوهش انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در این پژوهش عبارتاند از: آزمون هوش وکسلر (1974)، آزمون تشخیصی ریاضی کیمت (1986) و آزمون شاخص اختلال نارسایی توجه جردن (1992) و در همین راستا، نتایج از طریق روش تحلیل دیداری و با استفاده از شاخصهای گرایش مرکزی و شاخص اندازۀ اثر تجزیه و تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد: الف) آموزش راهبرد خودنظارتی توجه، بر توانایی انتقال جایگاه اعداد دانشآموزان با مشکلات یادگیری ریاضی بر توانایی انتقال تأثیر مثبت داشته است. ب) آموزش راهبرد خودنظارتی توجه، بر صحت محاسبات ریاضی دانشآموزان با مشکلات یادگیری ریاضی تأثیر مثبت داشته و سبب افزایش تحقق پیامدهای یادگیری درس ریاضی شده است. نتایج تحقیق حاضر میتواند به معلمان و متخصصان حوزۀ یادشده کمک کند تا بتوانند با آموزش راهبرد خودنظارتی توجه، توانایی انتقال جایگاه اعداد و صحت محاسبات ریاضی دانشآموزان با مشکلات یادگیری ریاضی بهبود بخشند. | ||
کلیدواژهها | ||
انتقال جایگاه اعداد؛ راهبرد خودنظارتی توجه؛ محاسبات ریاضی؛ مشکلات ریاضی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Self-monitoring Strategy on the Ability to Convey the Position of Numbers and the Accuracy of Students' Mathematical Calculations with Mathematical Learning Difficulties | ||
نویسندگان [English] | ||
فاطمه نصرتی1؛ Bagher Ghobari Bonab2؛ Mazzameh Sarfarazi3؛ Roohallah Fathabadi4 | ||
1Associate, Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran,Tehran, Iran | ||
2Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Science, University of Tehran,Tehran, Iran | ||
3M.A. in Psychology and Education of Exceptional Children, University of Tehran,Tehran, Iran | ||
4Ph.D in Psychology and Education of Exceptional Children, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to investigate the effect of self-monitoring strategy on the ability to convey the position of numbers and the accuracy of students' mathematical calculations with mathematical learning difficulties. The research method was applied in terms of purpose and from the point of view of collecting the findings; it was a bit of an experimental type with a single subject design (multi-baseline type with different subjects). The statistical population included all third grade elementary students with learning math problems who were studying in the academic year 2018-2019. In the present study, the accessible sampling method was used and from the target population, 2 male students and 2 female students were selected as the research sample. Data collection tools in this study are: Wechsler Intelligence Test (1974), Key Math Diagnostic Test (1986) and Jordan Attention Deficit Disorder Index Test (1992). Central and effect size indices were analyzed. Research results show that: A) Teaching attention self-monitoring strategy has a positive effect on the ability to convey the position of students with mathematical learning difficulties. B) Teaching self-monitoring strategy Attention has a positive effect on the accuracy of mathematical calculations of students with mathematical learning difficulties and has increased the realization of the consequences of learning mathematics. The results of the present study can help teachers and professionals in this field to be able to improve the ability to convey the position of numbers and the accuracy of students' mathematical calculations with mathematical learning problems by teaching self-monitoring strategies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attention self-monitoring strategy, Mathematical calculations, Mathematical difficulties, Numerical position transfer | ||
مراجع | ||
آسیایی، فرزانه، یمینی، محمد، و مهدیان، حسین (1397). مقایسة اثربخشی آموزش بازسازی مهارتهای ادراکی و آموزش کارکردهای اجرایی (توجه، برنامهریزی، بازداری پاسخ) بر حافظة کاری، استدلال ادراکی و عملکرد ریاضی دانشآموزان پایة سوم با اختلال یادگیری ویژة ریاضی. روانشناسی شناختی، 6(3)، 61-70.
پرند، اکرم، نجفیفرد، طاهره، نوذری، مریم، و حکیمینژاد، فرناز (1394). درمان شناختی –رفتاری: مطالعة موردی. سلامت روانی کودک،2(3)،104-95.
خسروی، علیاکبر (1390). آموزش مؤثر ریاضی به کودکان دارای ناتوانیهای یادگیری. تعلیم و تربیت استثنایی، 107(11)، 22-15.
سهرابی، نادره، بهپژوه، ا حمد، و غباری بناب، باقر (1389). کفایت روانسنجی مقیاس شاخصهای اختلال نقص توجه جردن. روشها و مدلهای روانشناختی، 1(1)، 80-63.
صادقی، احمد، ربیعی، محمد، و عابدی، محمدرضا (1390). رواسازی و اعتباریابی چهارمین ویرایش مقیاس هوش وکسلر. روانشناسی تحولی، 7(28)، 377-386.
عابدی، احمد، پیروز زیجردی، معصومه، و یارمحمدیان، احمد (1391). اثربخشی آموزش توجه بر عملکرد ریاضی دانشآموزان با ناتوانی یادگیری ریاضی. مجلة ناتوانیهای یادگیری، 2(1)، 106-92.
فتحعلیپور، غلامحسین، قاسمی، سکینه، غباری بناب، باقر، و بهپژوه، احمد (1395). اثربخشی آموزش مهارتهای خودنظارتی توجه برافزایش توجه در دانشآموزان با مشکلات خواندن. تعلیم و تربیت استثنایی، 6(143)،13-5.
قدیری، محسن، نصرتی، فاطمه، و غباری بناب، باقر (1399). اثربخشی آموزش راهبرد خودنظارتی توجه بر افزایش درک عددی دانشآموزان با مشکلات ریاضی پایة اول دبستان. توانمندسازی کودکان استثنایی، 11(1)، 129-117.
گلپرور، فرشته، میرنسب، محمود، و فتحی آذر، اسکندر (1389). اثربخشی آموزش خودنظارتی توجه بر عملکرد حل مسئلة ریاضی دانشآموزان پسر پایة چهارم ابتدایی دچار ناتوانی ریاضی. روانشناسی کاربردی، 3(15)، 54-41.
محمداسماعیل، الهه، و هومن، حیدرعلی (1381). انطباق و هنجاریابی آزمون ریاضیات ایران کیمت. تهران: انتشارات سازمان آموزش وپ رورش کودکان استثنایی.
Aldao, A., Nolen-Hoeksema, S., & Schweizer, S. (2010). Emotion-regulation strategies across psychopathology: A meta-analytic review. Clinical Psychology Review, 30(2), 217-237. Beygi, A., Padakannaya, P., & Gowramma, I. P. (2010). A Remedial Intervention for Addition and Subtraction in Childrenwith Dyscalculia. The Indian Academy of Applied Psychology, 1(36), 9-17. Diaconis, P., & Fulman, J. (2009). Carries, shuffling, and symmetric functions. Advances in Applied Mathematics, 43(2), 176-196. Dougherty, V. (2018). The effectiveness of student choice of selfmonitoring. Master Thesis, Arts in Special Education, Department of Interdisciplinary and Inclusive Education College of Education. Rowan University. Geary, D. C. (2020). Mathematics and learning disabilities. Learning Disabilities, 37(1), 4-15. Hajizad, M., & Habibpour, S. (2012). The efficiency of self-monitoring strategy education on the increase in attention and performance about mathematics of students versus attention deficit and hyperactivity. World Applied Sciences Journal, 16(10), 1432-1437. Hallahan, D. P., & Hudson, K. G. (2002).Teaching tutorial 2: self- monitoring of attention Virginia: University of Virginia Curry school of education. Harris, K. R. (1986). Self-monitoring of attentional behavior versus self-monitoring of productivity: Effects on on-task behavior and academic response rate among learning disabled children. Applied Behavior Analysis, 19(4), 417–423. Holifield, C., Goodman, J., Hazelkorn, M., & Heflin, L. J. (2010). Using self-monitoring to increase attending to task and academic accuracy in children with autism. Focus on Autism and Other Developmental Disabilities, 25(4), 230-238. Joyner, R. E., & Wagner, R. K. (2020). Co-occurrence of reading disabilities and math disabilities: a meta-analysis. Scientific Studies of Reading, 24(1), 14-22. Mabbott, D., & Bisanz, J. (2008). Computational skills, working memory, and conceptual knowledge in older children with mathematics learning disabilities. Learning Disabilities, 41(1), 15–28. Papadatou-Pastou, M., Panagiotidou, D. A., Abbondanza, F., Fischer, U., Paracchini, S., & Karagiannakis, G. (2021). Hand preference and Mathematical Learning Difficulties: New data from Greece, the United Kingdom, and Germany and two meta-analyses of the literature. Laterality, 1-54. Pedrotty, D. (2010). Math disability in children: An overview. Retrieved: July 20, 2010, from http://www. Schwablearning. org. Rafferty, L. A. (2012). Self- monitoring during whole group reading instruction: effects among students with emotional and behavioral disabilities during summer school intervention sessions. Emotional and Behavioural Difficulties, 17(2), 157-173. Rafferty, L. A., & Raimondi, S. L. (2009). Self-monitoring of attention versus self-monitoring of performance: Examining the differential effects among students with emotional disturbance engaged in independent math practice. Journal of behavioral education, 18, 279-299. Reynolds, M. R., & Keith, T. Z. (2017). Multi-group and hierarchical confirmatory factor analysis of the Wechsler Intelligence Scale for Children—Fifth Edition: What does it measure?. Intelligence, 62, 31-47. Ross, S., & Pratt-Cotter, M. )2000(. Subtraction in the United States: An historical perspective. The Mathematics Educator, 8(1), 4–11. Sarmiento, V., Dea˜no, M., & Conde, A. (2017). Mathematical learning disabilities and attention deficit and/or hyperactivity disorder: A study of the cognitive processes involved in arithmetic problem solving. Research in Developmental Disabilities, 61, 44–54. Stasolla, F., Perillib, V., & Damianic, R. (2014). Self monitoring to promote on-task behavior by two high functioning boys with autism spectrum disorders and symptoms of ADHD. Research in Autism Spectrum Disorders, 8(5), 427-479. Vaadia, E. (2008). Neural basis of sensorimotor learning: Modifying internal models. Curr Opin Neurobiol, 18(11), 573-581. Xia, L. X., Gao, X., Wang, Q., & Hollon, S. D. (2014). The relations between interpersonal self-support traits and emotion regulation strategies: A longitudinal study. Journal of Adolescence, 37(6), 779-786. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 478 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 183 |