تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,762 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,120 |
آسیب شناسی برنامه درسی دوره ابتدایی از تولید تا مصرف | ||
پژوهش و نوآوری در آموزش ابتدایی | ||
دوره 5، شماره 9، شهریور 1402، صفحه 1-16 اصل مقاله (616.33 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2023.3041 | ||
نویسندگان | ||
پریسا زارع* 1؛ علی شجاعی فرد2؛ ناهید اوجاقی1؛ سیروس محمودی1 | ||
1استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت کارآفرینی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 15 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 14 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف آسیب شناسی برنامه درسی دوره ابتدایی با استفاده از روش تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی و با مصاحبه نیمه ساختاریافته بامولفان کتب درسی ابتدایی از سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی تهران، سرگروههای آموزشی، معلمان و دانشآموزان پایه ششم شیراز انجام شد. سپس دادهها با استفاده از فن تحلیل مضمون در نرمافزار Nvivo (8.8) تحلیل و در قالب مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر دستهبندی شد. بر اساس یافتههای این تحقیق موارد آسیب زا در برنامه درسی دوره ابتدایی از تولید تا مصرف، در هفت طبقه شناسایی گردید. 1. شامل موارد نادیده گرفته شده، 2. شامل موارد حذف شده، 3. شامل موارد منسوخ شده، 4. شامل موارد تحریف شده، 5. شامل موارد ناقص گفته شده، 6. موارد تکراری و بیش از حد نیاز گفته شده و 7. شامل مواردی بود که ممنوع اعلام شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیب شناسی؛ برنامه درسی؛ تولید؛ دوره ابتدایی؛ مصرف | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Pathology of the Elementary School Curriculum from Production to Consumption Abstract | ||
نویسندگان [English] | ||
parisa zare1؛ ali Shojaefard2؛ Nahid Ojaghi1؛ Sirus Mohammadi1 | ||
1Corresponding author: AssistantProff of Educational Sciences, Payamnoor University, Tehran, Iran | ||
2Assistant Proff of Entrepreneurship Management, Payam noor University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of pathology of the elementary school curriculum using a qualitative research method of phenomenological type and with semi-structured interviews with the authors of elementary textbooks from Educational Research and Planning Organization located in Tehran, heads of educational groups, teachers and the sixth grade students of Shiraz. Then, the data was analyzed using the theme analysis technique in Nvivo software (8.8) and after that, they were categorized into basic, organizing and comprehensive themes. Based on the findings of this research, harmful items were identified in seven classes in the primary school curriculum from production to consumption including ignored items, omitted items, obsolete items, distorted items, incompletely stated items, duplicate and redundant items and the items that have been declared prohibited. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Consumption, curriculum, elementary pathology, production | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 321 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 343 |