تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,276,662 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,669,180 |
چالشهای رشد تفکر خلاق و زیباشناسی(هنری) کودکان دوره پیش دبستانی از دیدگاه مربیان شهرستان سقز | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
دوره 5، شماره 9، شهریور 1402، صفحه 94-107 اصل مقاله (1.03 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
زهره حمزه لو* 1؛ حسن حجازی2؛ بفرین صالحی3؛ محمود حسینی4 | ||
1کارشناسی ارشد آموزش و پرورش پیش دبستانی، مدرس دانشگاه پیام نور،ارومیه،ایران | ||
2کارشناسی ارشد آموزش و پرورش پیش دبستانی- مدرس دانشگاه پیام نور | ||
3دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان علامه طباطبایی ارومیه،ایران | ||
4کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، مدیرآموزگار،ارومیه،ایران | ||
تاریخ دریافت: 29 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 19 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 14 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
هدف ازپژوهش حاضر بررسی چالش های رشد تفکر خلاق و زیباییشناسی در کودکان پیشدبستانی بود. روش این پژوهش کیفی، از نوع پدیدارشناختی است و جامعه آماری آن را مربیان پیشدبستانی شهرستان سقز که در سال 1400-1399 تشکیل می دادند که با نمونهگیری هدفمند تا رسیدن به حد اشباع (21 نفر)ادامه یافت. ابزار اندازهگیری مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. نتایج حاصل از مصاحبه در نه دسته کد محوری و چهارکد انتخابی« نقد و سختگیری و تحمیل کودکان، عدم تمرکز در کودکان یا پراکنده ساختن ذهن، عدم توسعه مهارتهای حرفهای کودکان و عدم ارتقا تفکر انتقادی» طبقهبندیشده است. لذا می توان نتیجه گرفت هنر و زیبایی میتوانند بهعنوان بستر ذهنی مناسبی برای ایجاد معرفت و تربیت حقیقی تلقی شوند | ||
کلیدواژهها | ||
رشد تفکر خلاق؛ زیباشناسی؛ کودکان دوره پیش دبستانی؛ مربیان دوره پیش دبستانی؛ هنر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Challenges of Creative Thinking Development and Aesthetics (Artistry) of preschool children from the point of view of Saqez city educators | ||
نویسندگان [English] | ||
zohreh hamzehlou1؛ hasan hejazi2؛ bafrin salehi3؛ mahmood hoseyni4 | ||
1Master's degree in preschool education, lecturer at Payam Noor University, Urmia, Iran | ||
2Master's degree in preschool education - lecturer at Payam Noor University | ||
3BA student of Elementary Education, Allameh Tabatabai Campus Farhangian University, Urmia, Iran | ||
4Senior expert in clinical psychology, manager- teacher, Urmia, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the challenges of creative thinking development and aesthetics in preschool children. The method of this qualitative research is of phenomenological type and its statistical population was formed by preschool teachers of Saqez city in 2019, which continued with purposeful sampling until the saturation limit was reached (21 people).The measurement tool was a semi-structured interview. The results of the interview were classified into nine core code categories and four optional codes of "criticism and strictness and imposing on children, lack of concentration in children or scattering the mind, lack of development of children's professional skills and lack of promotion of critical thinking". Therefore, it can be concluded that art and beauty can be considered as a suitable mental platform for creating real knowledge and education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
aesthetics, art, development of creative thinking, preschool children, preschool teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 167 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 137 |