تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,491 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,472 |
اثربخشی تکنیکهای رفتاری مثبت بر کاهش میزان خشونتگرایی معلمان ابتدایی شهرستان نطنز | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
دوره 5، شماره 9، شهریور 1402، صفحه 122-141 اصل مقاله (1022.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
شهره رجبی قصبه* | ||
کارشناس ارشد برنامهریزی درسی، دبیر آموزشوپرورش شهرستان نطنز | ||
تاریخ دریافت: 10 دی 1401، تاریخ بازنگری: 18 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 14 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی بین استفاده از تکنیکهای رفتاری مثبت با کاهش میزان خشونتگرایی معلمان زن و مرد مدارس ابتدایی شهرستان نطنز بود. روش پژوهش، نیمه آزمایشی بوده. جامعه آماری 200 نفر از معلمان مرد و زن شهرستان نطنز و حجم نمونه با توجه به جدول مورگان برابر با 132 نفر انتخاب شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته بود که بهمنظور تعیین پایایی آزمون از روش آلفای کرونباخ و همچنین جهت تعیین روایی پس از انجام مصاحبههای با افراد صاحبنظر، اصلاحات لازم بهعملآمده و آلفای پرسشنامه مذکور بالای 78% به دست آمد. جهت تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون لوین و سپس در جهت رتبهبندی این عوامل از آزمون فریدمن بهوسیله نرمافزار spss18 استفاده شد و درنهایت نتایج حاصل از آزمون فرضیهها حاکی از آن بود که روش ارتباطی مثبت معلمان بر کم شدن زورگویی معلمان ابتدایی زن و مرد شهرستان نطنز تأثیر گذاشته که دراینبین مؤلفه مسئولیت و آزادی بیشترین تأثیر را بر کم شدن زورگویی معلمان ابتدایی زن و مرد داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
زورگویی؛ آموزش؛ تکنیک های رفتاری مثبت؛ روش ارتباطی مثبت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of Teacher's Positive Behavioral Techniques on the Level of Violence Among Primary School Students in Natanz City | ||
نویسندگان [English] | ||
shohre rajabi ghasabe | ||
MA. In Curriculum, Education Department, Natanz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was to investigate the effectiveness of using positive behavioral techniques to reduce the level of violence among male and female teachers in Natanz primary schools. The research method was semi-experimental. The statistical population was 200 male and female teachers of Natanz city and the sample size was 132 according to Morgan's table. The data collection tool was a researcher-made questionnaire, which was modified in order to determine the reliability of the test using the Cronbach's alpha method and also to determine the validity after conducting interviews with experts, and the alpha of the questionnaire was found to be above 78%. In order to analyze the data, Levin's test was used, and then Friedman's test was employed to rank these factors using spss18 software, and finally, the results of the hypothesis test indicated that the teachers' positive communication method has an influence on the reduction of the bullying of male and female primary teachers. Meanwhile, the responsibility and freedom played the greatest impact on reducing the bullying of male and female elementary teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bulling, Positive relationship style, Leadership | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 149 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 159 |