
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 457 |
تعداد مقالات | 3,540 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,123,264 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,308,705 |
تاثیر برنامه درسی پنهان بر شخصیت دینی دانشآموزان براساس مدل ارزیابی کیفیت | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 5، دوره 4، شماره 2، تیر 1402، صفحه 85-102 اصل مقاله (2.76 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2023.13999.1180 | ||
نویسندگان | ||
حسین بقایی1؛ فرزانه مشفقیان2؛ سعادت شوکتی* 2 | ||
1استادیار، گروه برنامهریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری، گروه برنامهریزی درسی، واحد مرند، دانشگاه آزاد اسلامی، مرند، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر برنامه درسی پنهان بر شخصیت دینی دانشآموزان، براساس مدل ارزیابی کیفیت بود. در این راستا، با روش توصیفی- تحلیلی، به بررسی روشی کلینگر، با هدف تعیین کارآیی مدل ارزیابی کیفیت با استفاده از چارچوب سه مرحلهای: بررسی، تحقیق و توضیح پرداخته شده است است، تا میزان تأثیر برنامه درسی پنهان بر رشد شخصیت دینی دانشآموزان را نشان دهد. اجرای برنامه درسی پنهان به دانشآموزان اجازه میدهد تا ویژگیهای خاصی از رفتار، دیدگاهها و نگرشهایی که در رشد شخصیت آنها نقش اساسی دارد را درونی کنند. این برنامه گاهی در جهت دستیابی به اهداف درسی عمل میکند و گاهی به صورت ناخواسته باعث فاصله گرفتن از این اهداف میشود. در نهایت، در مطالعه برنامه درسی پنهان، مدل ارزیابی کیفیت نهتنها باید تفاوتها را در نظر بگیرد، بلکه ویژگیهای مشهود بین اهداف مدرسه و نتایج به دست آمده را نیز در نظر بگیرد. برنامهریزی پنهان بر فرهنگ و روش زندگی که هر جامعه برای رفع نیازهای اساسی خود از حیث بقاء و دوام و انتظام امور اجتماعی اختیار میکند، تاثیر میگذارد. برای تاثیرگذاری بیشتر نظام تعلیم و تربیت باید بر تاثیر پنهان آموزش و پرورش در زمینه آموزش مسائل دینی توجه شود. رفتار، شخصیت، برخورد و منش معلم در کلاس درس و محیط مدرسه از عوامل مهمی هستند که دارای تاثیرگذاری بیشتری است که نباید مورد غفلت قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
مدل ارزیابی کیفیت؛ برنامهریزی درسی پنهان؛ دین؛ رشد شخصیت؛ دانشآموزان؛ شخصیت دینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of Hidden Curriculum on the Religious Character of students based on the Quality Assessment Model | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Baghaea1؛ Farzaneh Moshfegyan2؛ Saadat Shokati2 | ||
1Assistant Professor, Curriculum Planning Department, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran | ||
2PhD., student, Department of Curriculum Planning, Marand Branch, Islamic Azad University, Marand, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study is to investigate the impact of hidden curriculum on students’ religious character, based on the quality assessment model. In this regards, analytical-descriptive model has been used to examine a holistic method with the goal of determining the efficiency of quality assessment model using a three-phase framework; that is investigation survey and explanation of the hidden curriculum allows the students to internalize certain characteristics of behavior, attitudes and insights, which plays an essential role in their personality growth. This curriculum sometimes acts toward achieving lesson goals and some other times it unintentionally causes to miss or to be far off these goals. Ultimately, in studying hidden curriculum, the quality assessment model should not only consider the differences, but also it must take into account the obvious features between the school goals and the obtained results. Hidden curriculum affects culture and lifestyle which every society choose to meet its basic needs as far as survival, durability and regularity of social affairs is concerned. In order to make the education system more effective, the impact of hidden education and training should be emphasized especially in the field of religious issues training. The teacher’s behavior, character, and personality have more influence and should not be neglected. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
quality assessment model, Hidden Curriculum, Religious character growth, Student’s Religious Character | ||
مراجع | ||
اسکندری، حسین (1390). تربیت پنهان. تهران: انتشارات تزکیه.
ترابیفر، محمد؛ نجفی، حسن؛ فقیهی، علینقی (1402). پیشبینی رشد اخلاقی و رشد معنوی طلاب سطح مقدماتی حوزه علمیه قم براساس برنامه درسی پنهان. اسلام و پژوهشهای تربیتی، 15(29)، ص33-50.
تقیپور، حسینعلی؛ غفاری، هاجر (1388). بررسی نقش برنامه درسی پنهان در رفتار انضباطی دانشآموزان از دیدگاه معلمان و مدیران مدارس راهنمایی دخترانه خلخال. علوم تربیتی، 2(7)، ص33-65.
رستمی، ثریا (1400). رابطه برنامه درسی پنهان با خودانضباطی دانشآموزان. رویکردی نو در علوم تربیتی، 3(3).
سبحانینژاد، مهدی؛ حسینی یزدی، عطیه سادات (1393). بررسی روابط همبستگی و سهم تبیینی مولفههای برنامه درسی پنهان با ابعاد نگرش جامع پژوهشگری دانشجویان علوم تربیتی دانشگاههای دولتی شهر تهران. پژوهش در برنامهریزی درسی، 11(14)، ص134-116.
طالبی، ابوتراب؛ شریفی فدیجی، حسین (1394). برنامه درسی پنهان در زندگی دانشآموزی، مقاومت همراه با تابعیت. جامعه، فرهنگ و رسانه، 5(17).
علیخانی، محمدحسین؛ مهرمحمدی، محمود (1384). بررسی پیامدهای قصد نشده ناشی از محیط اجتماعی مدارس دوره متوسطه اصفهان. علوم تربیتی و روانشناسی، 11(3-4)، ص121-146.
فتحی واجارگاه، کوروش؛ واحد چوکده، سکینه (1385). شناسایی آسیبهای تربیت شهروندی در برنامه درسی پنهان، نظام آموزش متوسطه نظری از دیدگاه معلمان زن شهر تهران و ارائه راهکارهایی برای بهبود وضعیت آن. نوآوریهای آموزشی، 5(17)، ص93-132.
محمدیمهر، مژگان (1391). برنامه درسی پنهان و نقش آن در آموزش. مطالعات آموزشی نما، 1(پیش شماره 2).
ملکی، حسن (1395). راهنمای برنامهریزی درسی برای عمل. انتشارات پیام اندیشه.
Berges Puyó, G. (2020). A value and character educational model: Repercussions for students, teachers, and families. Journal of Culture and Values in Education. https://doi.org/10.46303/jcve.2020.7
Bray, M., Kobakhidze, M.N., Zhang, W. & Liu, J. (2018). The hidden curriculum in a hidden marketplace: Relationships and values in Cambodia’s shadow education system. Journal of Curriculum Studies, 50 (4), p.435-455. https://doi.org/10.1080/00220272.2018.1461932
Bronfenbrenner, U. (1994). Ecological models of human development. International Encyclopedia of Education, 3(2), p.37-43.
Cobanoglu, R. & Engin Demir, C. (2014). The visible side of the hidden curriculum. Elementary Education Online,13(3), p.776-786.
Eisner, E.W. (1985). The educational imagination: On the design and evaluation of school programs. https://doi.org/10.1177/002248718003100610
Elliot, D.L., Baumfield, V., Reid, K. & Makara, K.A. (2016). Hidden treasure: successful international doctoral students who found and harne ssed the hidden curriculum. Oxford Review of Education, 42(6), p. 733 -748. http://dx.doi.org/10.1080/03054985.2016.1229664
Evans, K., Russell, W.B., Furgione, B. & Sheridan, A. (2018). Won’t you be my neighbor? A study of familial perceptions of character education in PBS media programming in the United States? Journal of Culture and Values in Education, 1(2), p. 1-22. https://doi.org/10.46303/jcve.01.02.1
Fraenkel, J.R. & Wallen, N.E. (2009). How to design and evaluate research in education. (7th Ed.). McGraw -Hill Higher Education. Glatthorn, A.A., Boschee, F. & Whitehead, B.M. (2009). Curriculum leadership: Strategies for development and implementation. SAGE Publications, Inc.
Goodlad, J. (1984). A place called school: Prospects for the future. McGraw - Hill Book.
Halpern, C. (2018). The gears of the hidden curriculum revisited. Journal of Curriculum Theorizin,33(1), p. 40-44.
Hamilton, D. (1972).The genesis of classroom research as a legitimate field of educational research. Paper given to conference on classroom observation, university of Lancaster.
Hlebowitsh, P.S. (1994). The forgotten hidden curriculum. Journal of Curriculum and Supervision, 9(4), p. 339-349. Jackson, P. W. (1968). Life in classrooms.Holt, Reinhart, and Winston.
Hogdal, C., Rasche, A., Schoeneborn, D. & Scotti, L. (2021). Exploring student perceptions of the hidden curriculum in Responsible Management Education. Journal of Business Ethics. https://doi.org/10.1007/s10551 019-04221-9 King, S.E. (1986). Are you doing inquiry along these lines?Inquiry into the hidden curriculum. Journal of Curriculum and Supervision,2(1), p. 82-90.
Lindsay, J. (2020). Decolonizing the curriculum. Springer Nature. https://doi.org/10.1007/s12129-020-09899-2 Lubiano, A. (2013). Instructional evaluation model for an elementary mathematics program. Unpublished master's thesis. University of the Philippines, Diliman.
Margolis, E. (2001). The hidden curriculum in higher education. Routledge.
Martin, J.R. (1976). What should we do with a hidden curriculum when we find one? Curriculum Inquiry, 6(2), p. 135-151. https://doi.org/10.1080/03626784.1976.11075525
Portelli, J.P. (1993). Exposing the Hidden Curriculum. Curriculum Studies,25 (4), p. 343–358.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 431 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 228 |