تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی وضعیت حرفه ای گرایی و تعهد سازمانی معلمان زبان انگلیسی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 8، شماره 1 - شماره پیاپی 27، خرداد 1402، صفحه 65-84 اصل مقاله (932.27 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسنده | ||
فاطمه فضلعلی* | ||
استادیار، گروه آموزش زبان انگلیسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 09 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 08 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 20 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، بررسی وضعیت حرفهایگرایی و تعهد سازمانی معلمان ایرانی زبان انگلیسی بود. نمونه آماری شامل156 معلم زبان انگلیسی، در سنین 23 تا 52 سال، شاغل در مدارس دولتی و غیرانتفاعی شهر تهران بود. در این پژوهش از روش آمیخته استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه و مصاحبه بود. برای تحلیل دادهها از آمار توصیفی، ضریب همبستگی و آزمون t مستقل استفاده شد. تحلیل دادهها، نشان داد که حرفهایگرایی و تعهد سازمانی معلمان زبان انگلیسی در سطح بالایی قرار دارد و بین حرفهایگرایی و تعهد سازمانی معلمان، رابطه همبستگی مثبت وجود دارد. همچنین، معلمان زن نسبت به همتایان مرد خود و معلمان مدارس غیرانتفاعی در مقایسه با معلمان مدارس دولتی در مقطع متوسطه دوم از نظر حرفهایگرایی و تعهد سازمانی در سطح بالاتری قرار دارند. تحلیل محتوای مصاحبهها نشان داد که معلمان حرفهای به تدریس خود تعهد دارند و به این دلیل به نیازهای فراگیران، حساس هستند و بهطور فعال به دنبال فرصتهای توسعه حرفهای هستند. یافتههای این پژوهش میتواند برای سیاستگذاران، ناظران، مدیران و معلمان زبان انگلیسی مفید باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
حرفهایگرایی؛ تعهدسازمانی؛ معلمان زبان انگلیسی؛ محیط آموزشی؛ مدارس دولتی و غیرانتفاعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Status of Professionalism and Organizational Commitment among English Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Fazlali | ||
Assistant Professor, Department of English Language Teaching, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study investigated the status of professionalism and organizational commitment among EFL teachers in Iran. The participants included 156 EFL teachers, aged from 23 to 52, working at different public and non-profit schools in Tehran. A mixed method was employed in this research. To collect data questionnaires and interviews were used. Descriptive statistics, correlation coefficient, and Independent samples T-test were used for data analysis. Thje findings showed that professionalism and organizational commitment of EFL teachers were at a high level and there was a positive correlation between professionalism and organizational commitment of teachers. The results indicated that female EFL teachers had a higher level of both professionalism and commitment in the context of Iran. Moreover, EFL teachers in private schools had a higher level of both professionalism and commitment than those in public schools. The content analysis of the interviews showed that the professional teachers were committed to their teaching and were therefore sensitive to the needs of the learners and actively sought professional development opportunities. The findings of this research can be useful for policy makers, supervisors, managers and EFL teachers. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Professionalism, organizational commitment, EFL Teachers, context, public and non-profit schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 174 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 148 |