تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بر اساس شاخص های هویت ملی، اخلاق، آداب و مهارتهای زندگی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 15، خرداد 1402، صفحه 23-40 اصل مقاله (904.82 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
الهام کوهی اقدم* 1؛ الهه کوهی اقدم2 | ||
1آموزش و پرورش | ||
2اموزش و پرورش | ||
تاریخ دریافت: 20 شهریور 1401، تاریخ بازنگری: 26 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 21 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
کتب درسی یکی از مهمترین مراجع و منابع یادگیری دانشآموزان در نظامهای آموزشی محسوب میشود. به لحاظ اهمیتی که محتوای کتابهای درسی در برانگیختن و تأمین نیازها و نیز تسهیل در امر یادگیری دانشآموزان دارد، این مقاله به بررسی محتوای کتاب درسی مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی بر اساس شاخصهای هویت ملی، اخلاق، آداب و مهارتهای زندگی در سند تحول بنیادین آموزشوپرورش(1390) پرداخته است. جامعه اول پژوهش، کتاب مطالعات اجتماعی دوره دوم ابتدایی(پایه چهارم ،پنجم و ششم) و واحد تحلیل جملات کتاب است. جامعه دوم تعداد ۳۰ نفر از معلمان منتخب سهپایه (چهارم ،پنجم و ششم) ابتدایی شهرستان دماوند بخش مهرآباد رودهن بهصورت تمام شماری بود. روش تحقیق توصیفی از نوع تحلیل محتوا بود. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بر اساس سه مقوله فوق و سیاهه تحلیل محتوا بود. برای محاسبه پایایی و روایی از آلفای کرونباخ با 80/۰ وروایی محتوایی استفاده شد؛ درمجموع با استفاده از آزمون خی دو نتایج زیر حاصل شد: از دید معلمان، کتاب اجتماعی دوره دوم ابتدایی در سطح متوسط (۴۳ %) به مؤلفه هویت ملی، در سطح پایینتر از متوسط با ( ۳۶ %) به مؤلفه آداب و مهارتهای زندگی و در سطح متوسطی (۵۰%) به مؤلفه اخلاق در نظام اجتماعی پرداخته است. در تحلیل محتوا، از میان مقولههای هویت ملی به ویژگیهای جغرافیایی با (۲۳ % ) بیشترین توجه و به نماد ملی و اسطوره ملی به ترتیب با (۵/۱۵% و ۰۷ %) کمترین توجه شده است. از میان مقولههای آداب و مهارتهای زندگی به تصمیمگیری بیشترین توجه (۴۹%) و به تفکر انتقادی و مقابله با استرس با (۰۶% و ۵% ) درصد به ترتیب کمترین توجه شده است. از میان مقولههای اخلاق در نظام اجتماعی به میهندوستی بیشترین توجه (۳۲%) و به عدالتجویی (۱۳%) کمترین توجه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
هویت ملی؛ سند تحول بنیادین آموزش و پرورش؛ مطالعات اجتماعی؛ آداب و مهارتهای زندگی؛ اخلاق در نظام اجتماعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the content of the social studies textbook of the second elementary school based on the indicators of national identity, ethics, manners and life skills in the document of the fundamental transformation of education | ||
نویسندگان [English] | ||
elham koohiagdam1؛ elahe koohi agdam2 | ||
1Education | ||
2Education | ||
چکیده [English] | ||
t. They were in full numbers. The descriptive research method was content analysis type. The research tool was a researcher-made questionnaire based on the above three categories and a content analysis list. Cronbach's alpha with 0.80 content validity was used to calculate reliability and validity; In total, the following results were obtained using the chi-square te From the teachers' point of view, the social textbook of the second elementary school is at the average level (43%) to the component of national identity, at the lower than average level with (36%) to the component of manners and life skills and at the average level (50%) to the component of ethics in the system Social has paid. In the content analysis, among the categories of national identity, the most attention was given to geographical features with (23%) and the least attention was paid to the national symbol and national myth with (15.5% and 07%) respectively. In the content analysis, among the categories of national identity, the most attention was given to geographical features with (23%) and the least attention was paid to the national symbol and national myth with (15.5% and 07%) respectively. Among the categories of manners and life skills, decision-making received the most attention (49%) and critical thinking and coping with stress received the least attention | ||
کلیدواژهها [English] | ||
National identity, document of fundamental transformation of education, social studies, manners and life skills, ethics in the social system | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 306 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 201 |