تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
ارزیابی تأثیر روش تدریس «ایفای نقش و نمایش» در ارتقای علاقهمندی دانش آموزان به درس جغرافیا (مطالعه موردی دانش آموزان رشته انسانی آبادان) | ||
پژوهش در آموزش مطالعات اجتماعی | ||
دوره 5، شماره 1 - شماره پیاپی 15، خرداد 1402، صفحه 43-56 اصل مقاله (507.3 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
علی رضائی1؛ سید یوسف هاشمی* 2؛ الهه قناعتیان3 | ||
1وزارت آموزش و پرورش- آموزش و پرورش استان مرکزی | ||
2وزارت آموزش و پرورش - آموزش و پرورش استان خوزستان | ||
3وزارت آموزش و پرورش- آموزش و پرورش استان خوزستان | ||
تاریخ دریافت: 11 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 23 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 21 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
علاقهمندی دانش آموزان به موضوع درس در امر یادگیری نقشی محوری ایفا میکند. روش تدریس در جریان تفهیم درس با توجه به کمبود امکانات، نبوغ و هنر معلم را میطلبد. روشهای نوین تدریس که مبتنی به فعالیتهای علاقه ساز دانش آموزان است میتواند یادگیری و نتیجه آموزش را ارتقاء دهد. تحقیق حاضر بهمنظور ارزیابی تأثیر استفاده از روش ایفای نقش و ترکیب آن با نمایش در علاقهمندی دانش آموزان به درس جغرافیا انجامشده است. روش تحقیق مبتنی بر توصیف عملکرد تجربی میباشد. جامعه آماری از بین دانش آموزان در دسترس نگارندگان که 455 نفر بودهاند از مجموع آنها بهطور تصادفی و با استفاده از روش مورگان 208 نفر بهعنوان حجم نمونه آماری تحقیق انتخاب شدند. در کلاسهایی که بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند روش ایفای نقش و نمایش اجرا شد و با دیگر باقیمانده جامعه آماری مورد مقایسه قرار گرفت. نتایج نشان دادند که استفاده از روش ایفای نقش و نمایش در درس جغرافیا، علاقمندی دانش آموزان به این درس را افزایش میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
علاقه؛ جغرافیا؛ ایفای نقش؛ دانشآموز | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating the effect of the teaching method "role play and drama" in promoting students' interest in geography (a case study of Abadan humanities students) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Rezaei1؛ Syed Yousef Hashemi2؛ Elahe Qnaatyan3 | ||
1Ministry of Education-Education of Markazi Province | ||
2Ministry of Education - Education of Khuzestan Province | ||
3Ministry of Education - Education of Khuzestan province | ||
چکیده [English] | ||
Students' interest in the subject of the lesson plays a central role in learning. The teaching method in the process of understanding the lesson, due to the lack of facilities, requires the genius and art of the teacher. New teaching methods that are based on students' interest-inducing activities can improve learning and the result of education. The present research was conducted in order to evaluate the effect of using the role-playing method and its combination with demonstration in students' interest in geography. The research method is based on the description of experimental performance. The statistical population was 455 among the students available to the authors, and 208 were randomly selected as the statistical sample size of the research using Morgan's method. In the classes that were selected as the sample size, the role-playing and demonstration method was implemented and compared with the rest of the statistical population. The results showed that the use of role-playing and demonstration methods in the geography lesson increases students' interest in this lesson. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Interest, geography, role playing, student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 151 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 233 |