تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,670 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,584 |
بررسی پژوهشهای مرتبط باسواد مالی در برنامه درسی مدارس ایران با رویکرد فراتحلیل کیفی | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 9، شماره 34، شهریور 1402، صفحه 63-72 اصل مقاله (411.99 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمود میرزاده کوهشاهی* 1؛ عبد الحمید آسمان دره2؛ نعیمه میرزاده3 | ||
1دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه هرمزگان ،ایران | ||
2دانشجو دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه هرمزگان، ایران. | ||
3دانشگاه آزاد اسلامی ،واحد حاجی آباد، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 28 اسفند 1401، تاریخ بازنگری: 07 خرداد 1402، تاریخ پذیرش: 11 خرداد 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف بررسی پژوهشهای مرتبط باسواد مالی در برنامه درسی مدارس ایران انجامشده است. روش پژوهشْ کیفی و فراتحلیل و جامعۀ آماری شامل 1650 کار منبع بوده است که ابتدا تعداد 80 منبع بر اساس چکیده انتخاب، سپس 25 منبع بر اساس محتوا گزینش و درنهایت 18 منبع بهعنوان منابع مرتبط بهعنوان نمونۀ آماری انتخابشده است . مطالعات و پژوهشهای انجامشده در شهرهای مختلف ایران انجامشدهاند که بیشترین فراوانی در سطح ملی و استان تهران بوده است ملاک رشته پژوهشگران نویسنده مسئول هستند که 55.6 درصد رشته تحصیلی آنها علوم تربیتی است پس از بررسی و مرور نظاممند پژوهشها مؤلفههای مرتبط باسواد مالی در برنامه درسی مدارس شامل توانمندسازی مالی، ارتباط مالی، دانش مالی، نظارت مالی، اعتماد مالی، آموزش رفتار مالی، طراحی الگوی برنامه درسی سواد مالی، سنجش سواد مالی دانش آموزان، درآمد و هزینه، اولویتبندی مؤلفههای سواد مالی، مدیریت اعتبار و بدهی، مدیریت ریسک، نیازسنجی برنامه درسی سواد مالی دانش آموزان، بررسی وضعیت سواد مالی دانش آموزان، راهکارهای مناسب ارتقا سواد مالی دانش آموزان، تحلیل مؤلفههای سواد مالی در کتب درسی، تصمیمگیری سواد مالی از طریق برنامه درسی، رابطه سواد مالی و ویژگیهای جمعیت شناختی دانش آموزان میباشند | ||
کلیدواژهها | ||
سواد مالی؛ برنامه درسی؛ فراتحلیل کیفی؛ مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating research related to financial literacy in the curriculum of Iranian schools with a qualitative meta-analytical approach | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahmood Mirzadeh1؛ Abdul Hamid Asemandareh2؛ Naimeh Mirzadeh3 | ||
1Phd student of Curriculum Planning, Hormozgan University, Iran. | ||
2Phd student of Curriculum Planning, Hormozgan University, Iran. | ||
3Islamic Azad University, Hajiabad branch, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The present study was conducted with the aim of investigating researches related to financial literacy in the curriculum of Iranian schools. The method of qualitative research and meta-analysis and the statistical community included 1650 source works, firstly, 80 sources were selected based on the abstract, then 25 sources were selected based on the content, and finally 18 sources were selected as related sources as a statistical sample. Studies and researches have been carried out in different cities of Iran, which have been the most frequent at the national level and in Tehran province. The criteria of the field of researchers are the responsible authors, 55.6% of their fields of study are educational sciences. including financial empowerment, financial communication, financial knowledge, financial supervision, financial trust, financial behavior education, financial literacy curriculum design, measuring students' financial literacy, income and expenses, prioritizing financial literacy components, credit and debt management, risk management, Needs assessment of students' financial literacy curriculum, examination of students' financial literacy status, appropriate solutions to improve students' financial literacy, analysis of financial literacy components in textbooks, financial literacy decision-making through curriculum, relationship between financial literacy and demographic characteristics of students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Financial literacy, curriculum, qualitative meta-analysis, schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 125 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 106 |