تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,281,040 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,673,156 |
واکاوی تجارب زیسته دانشجو معلمان آموزش ابتدایی در رابطه با درس آموزش قرآن در دانشگاه فرهنگیان قم | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
دوره 4، شماره 2، تیر 1402، صفحه 103-118 اصل مقاله (2.9 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2023.14277.1184 | ||
نویسنده | ||
راضیه مظفری* | ||
گروه الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 14 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 24 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی تجارب زیسته دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان قم از درس آموزش قرآن است. در این پژوهش، از رویکرد کیفی و از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشجو معلمان رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان قم میباشد. اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمهساختاریافته جمعآوری شد. دادههای حاصل نیز با استفاده از روش پیشنهادی اسمیت، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. بعد از انجام مصاحبهها و تحلیل آنها، تجربه دانشجومعلمان از درس آموزش قرآن، در پنج مضمون اصلی شامل منبع و محتوای درس، اساتید، فرصتها، چالشها، پیشنهادات؛ و 15 زیرمضمون قرار گرفت. نتایج پژوهش از تجارب مثبت دانشجویان به علت یادگیری روخوانی قرآن، الگوگیری از اخلاق استاد، برقراری زمینه انس با قرآن حکایت دارد. همچنین تجارب منفی یا چالشهای آنان شامل عدم یادگیری روش تدریس قرآن، زمان محدود این درس، شیوه تدریس (غیرفعال) استاد، عدم پویایی و نشاط کلاس و روابط میانفردی استاد و دانشجو است. دانشجو معلمان برای رفع چالش، پیشنهاداتی ارائه دادند ازجمله استفاده از اساتید خبره قرآنی، جوان و مسلّط به شیوههای نوین تدریس و نیز اختصاص واحدهای بیشتر برای درس آموزش قرآن در برنامه درسی دانشجویان. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجو معلمان؛ آموزش ابتدایی؛ آموزش قرآن؛ دانشگاه فرهنگیان قم | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analyzing live Experiences of Primary Education Students-Teachers in Relation to the Quran Teaching Course in Qom Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
Razia Mozaffari Razia Mozaffari | ||
Department of Theology and Islamic Studies, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the current research is to examine live experiences of students-teachers of Qom Farhangian University in Quran teaching course. In this study, qualitative approach and descriptive phenomenological method were applied. The sample statistical population includes students-teachers in the field of elementary in Qom Farhangian University the data was collected using semi-structured interview. The obtained data was analyzed by using Smith proposed method. After conducting the interview and analyzing them, the students-teachers experience of the Quran teaching course, were included in five themes, such as the source and content of the lessons, professors, opportunities, challenges and suggestions as well as fifteen sub-topics. The research results revealed that the experience of students is due to learning to recite Quran, modeling of teacher’s ethics and establishing a familiar content related to Quran. Furthermore, their negative experiences or challenges are the lack of Quran teaching methods and the lesson limited times, the teachers teaching methods, the lack of dynamic and liveliness in the class and interpersonal relationships between the students and teachers. Students-teachers presented various suggestions including: the use of young, competent and proficient Qur’anic expert professors in modern teaching methods and allocating more unit courses for teaching Quran in the student’s curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Quran teaching, Qom Farhangian University, Primary education, Student-Teachers | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
ابن ابی الحدید، معتزلی (1404ق). شرح نهجالبلاغه. قم: انتشارات کتابخانه آیتالله مرعشی نجفی، ج20.
ادیب حاج باقری، محسن؛ پرویزی، سرور؛ صلصالی، مهوش (1386). روشهای تحقیق کیفی. تهران: انتشارات بشری.
امامی سیگارودی، عبدالحسین؛ دهقان نیری، ناهید؛ رهنورد، زهرا؛ نوری، سعید علی (1391). روششناسی تحقیق کیفی: پدیدارشناسی. پرستاری و مامایی جامعنگر، شماره 68، ص56-63.
انوشهپرور، ابوالفضل؛ ستوده، الهه؛ سرشور خراسانی، غلامعباس؛ سیف، سید مهدی؛ ملکوتی، سید حامد؛ نباتی، رضا؛ وکیل، مسعود (1391). مبانی و روش آموزش قرآن در دوره ابتدایی، ویژه مراکز تربیت معلم تهران. تهران: شرکت چاپ و نشر کتابهای درسی ایران.
پاینده، ابوالقاسم (1382). نهجالفصاحه (مجموعه کلمات قصار حضرت رسول(ص) با ترجمه فارسی). تهران: دنیای دانش.
پروری، پیمان (1398). خوانشی نو از روش پدیدارشناسی، بنیانهای فلسفی، رویکردها و چارچوب اجرای تحقیق پدیدارشناسی. مطالعات جامعهشناسی، شماره 44، ص87-106.
جعفریان، سکینه؛ اوجاقی، ناهید؛ نجفی، حبیبالله (1395). مدل علّی تأثیرگذاری کنش استاد در کلاس درس، انگیزه پیشرفت و خودتنظیمی بر عملکرد تحصیلی. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 13(2)، ص61-74
خامنهای، سید علی (12/2/1385). بیانات در دیدار معلمان سراسر کشور. قابل دسترس در:
دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش(1390). سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. تهران: دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی.
شعبانی، حسن (1387). مهارتهای آموزشی و پرورشی (روشها و فنون تدریس). تهران: انتشارات سمت.
کیخا، احمد؛ حاجی علیان، نیره؛ محمدیمهر، مژگان؛ دارابی، فاطمه (1397). تحلیل ویژگیهای استاد خوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه علامه طباطبائی. مطالعات آموزشی، شماره 2، ص48-60
معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه فرهنگیان (1399). برنامه درسی بازنگری شده رشته آموزش ابتدایی ویژه دانشگاه فرهنگیان.
نباتی، رضا (1389). 40 گام در اشاعه برنامه درسی قرآن دوره ابتدایی. قابل دسترس در: yun.ir/7uhpbc
نجفی، محمد؛ نصرتی، کمال؛ حاتمی، مصطفی؛ متقی، زهره (1394). ارتباط سیرت نیکوی استادان با انگیزش تحصیلی دانشجویان. رویکردهای نوین آموزشی، شماره 21، ص1-22. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 186 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 84 |