تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی اثربخشی آموزش انگیزش تحصیلی با رویکرد اسلامی بر راهبردهای یادگیری و باورهای انگیزشی در دانشآموزان.. | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، مهر 1402، صفحه 7-34 اصل مقاله (550.6 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2023.14460.1059 | ||
نویسندگان | ||
فضل الله رضایی اردانی* 1؛ مهدی صادقی2؛ ابوالفضل فلاح تفتی3؛ هانیه خواجهپور4 | ||
1استادیارگروه آموزش زبان و ادبیّات فارسی دانشگاه فرهنگیان . تهران. ایران. | ||
2استادیار گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان تهران. ایران | ||
3استادیار گروه راهنمایی و مشاوره دانشگاه فرهنگیان یزد. ایران | ||
4کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد یزد. ایران | ||
تاریخ دریافت: 28 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 25 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف اثربخشی آموزش انگیزش تحصیلی با رویکرد اسلامی بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری در دانشآموزان پسر ششم ابتدایی، انجام شد؛ بدینصورت که نمونهای از 60 نفر از دانشآموزان ششم یکی از مدارس ابتدایی، به صورت در دسترس، انتخاب و پس از گمارش تصادفی نمونهها در دو گروه 30 نفره جایگزین شدند. کلیه آزمودنیهای دو گروه به گویههای پرسشنامۀ راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (که در سال 1990 توسط پینتریچ و دی گروت ساخته شد) قبل و بعد از مداخله روی گروه آزمایش، پاسخ دادند و گروه کنترل هیچ مداخلهای دریافت نکرد. تحلیل دادهها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیری نشان داد که بین گروههای آزمایش و گواه از لحاظ پسآزمون راهبردهای یادگیری و باورهای انگیزشی با کنترل پیشآزمون، در سطح 05/0، تفاوت معنیداری وجود دارد. بدین گونه که نتایج حاصل از تحلیل دادهها در ارتباط با تأثیر آموزش انگیزش تحصیلی با رویکرد اسلامی بر راهبردهای یادگیری، نشان داد که بین گروههای آزمایش و کنترل در پسآزمون با کنترل پیشآزمون تفاوت معناداری وجود ندارد؛ اما در ارتباط با تأثیر آموزش انگیزش تحصیلی با رویکرد اسلامی بر باورهای انگیزشی، نشان میدهد که بین گروههای آزمایش و کنترل در پسآزمون باورهای انگیزشی با کنترل پیشآزمون تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین فرضیه تأثیر آموزش انگیزش تحصیلی با رویکرد اسلامی بر باورهای انگیزشی تایید شد و آموزشها باعث شد اضطراب دانشآموزان گروه آزمایشی نسبت به گروه گواه کاهش معناداری پیدا کند که در نهایت باعث افزایش باورهای انگیزشی همچون «خودکارآمدی، جهتگیری هدف، ارزشگذاری درونی و اضطراب امتحان»، شود | ||
کلیدواژهها | ||
راهبردهای یادگیری؛ باورهای انگیزشی؛ انگیزش تحصیلی؛ رویکرد اسلامی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the effectiveness of academic motivation training with an Islamic approach on learning strategies and motivational beliefs in students | ||
نویسندگان [English] | ||
Fazlollah Rezaei Ardani1؛ mahdi sadeghi2؛ fazlollah fallah3؛ haniyah khajahpur4 | ||
1Assistant Professor of Persian Language and Literature Department, Farhangian University. Tehran. Iran. | ||
2Assistant Professor in the Department of Persian Language and Literature, Farhangian University of Tehran. Iran | ||
3Assistant Professor of Guidance and Counseling Department of Farhangian University of Yazd. Iran | ||
4Master of Azad University of Yazd. Iran | ||
چکیده [English] | ||
This research was conducted with the aim of evaluating the effectiveness of academic motivation training with an Islamic approach on motivational beliefs and learning strategies among sixth grade male students. Sixty students from grade six of one of the elementary schools were selected through convenient sampling, and after random assignment of the samples, they were replaced in two groups of 30 people. All the subjects in the groups responded to a self-regulated learning strategies questionnaire (Pintrich & de Groot, 1990) before and after the intervention for the experimental group while the control group did not receive any intervention. Data analysis using multivariate analysis of covariance test showed that there is a significant difference between the control group and experimental group on the pretest and post-test learning strategies and motivational beliefs with pre-test control at the 0.05 level. However, the results of data analysis related to the effect of academic motivation training with an Islamic approach on learning strategies, showed no significant difference between the experimental and control groups in the post-test with the pre-test control. But in relation to the effect of educational motivation training with Islamic approach on motivational beliefs, it shows that there is a significant difference between the experimental and control groups in the post-test of motivational beliefs with the pre-test control. Therefore, the hypothesis of the effect of academic motivation training with an Islamic approach on motivational beliefs was confirmed as the training caused the anxiety of the experimental group students to decrease significantly compared to the control group, which ultimately increased motivational beliefs such as "self-efficacy, goal orientation, internal valuation and test anxiety" . | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: Learning Strategies, Motivational Beliefs, Academic Motivation, Islamic Approach | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 286 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 268 |