تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,358 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,659,155 |
اثربخشی مداخلات کارکردهای اجرایی برانعطافپذیری شناختی، حافظه کاری و پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانشاموزان با عملکرد هوشی مرزی | ||
مطالعات بین رشته ای در آموزش | ||
مقاله 5، دوره 2، شماره 2 - شماره پیاپی 3، مهر 1402، صفحه 91-126 اصل مقاله (683.86 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/ise.2023.14605.1067 | ||
نویسندگان | ||
مرضیه عزیزیان* 1؛ زهرا مردانی2؛ سجاد طاهرزاده قهفرخی3 | ||
1گروه روانشناسی،دانشگاه فرهنگیان یزد | ||
2استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران | ||
3استادیار گروه روانشناسی تربیتی، مؤسسه آموزش عالی باختر.ایلام | ||
تاریخ دریافت: 21 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 04 شهریور 1402، تاریخ پذیرش: 27 شهریور 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی مداخلات کارکردهای اجرایی بر انعطافپذیری شناختی، حافظهکاری و پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانشاموزان با عملکرد هوشی مرزی انجام شد. روش پژوهش نیمهآزمایشی با پیشآزمون– پسآزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر و پسر با هوشبهر مرزی(70تا 85) پایه سوم ابتدایی شهر یزد بودند که تعداد 40 نفر از انها به روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند و بطور تصادفی در دو گروه ازمایش و کنترل قرار گرفتند. برای آموزش مداخلات کارکردهای اجرایی از بسته آموزشی کارکردهای اجرایی که شامل 10 بازی آموزشی نرمافزاری و 10 بازی آموزشی دستی (مداد-کاغذی) بود استفاده شد. برای بررسی تأثیر این بسته بر انعطافپذیری شناختی، حافظه کاری و پیشرفت تحصیلی ریاضی از آزمونهای ویسکانسین، حافظه دیداری کورنولدی، خرده آزمون فراخنای ارقام وکسلر و آزمون کیمت استفاده شد. دادههای بدست آمده با استفاده از روش تحلیل واریانس چندمتغیره با اندازهگیری مکرر مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج به دست آمده از اجرای این بسته آموزشی نشان داد که آموزش کارکردهای اجرایی توانسته در بهبود انعطافپذیری شناختی، حافظهکاری دیداری و شنیداری و پیشرفت تحصیلی در ریاضی به طور معناداری مؤثر واقع شود. بیشترین تأثیر از مداخله در بهبود تعداد طبقات کشف شده در آزمون ویسکانسین (انعطافپذیری شناختی) و سپس حافظه دیداری مشاهده شد. این مداخله نتوانست در کاهش زمان واکنش آزمودنیها تأثیر معنیداری داشته باشد. درمجموع، این پژوهش اثربخشی مداخلات کارکردهای اجرایی بر انعطافپذیری شناختی، حافظهکاری و پیشرفت تحصیلی ریاضی در دانشاموزان با عملکرد هوشی مرزی را تأیید کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
کارکردهای اجرایی؛ انعطافپذیری شناختی؛ حافظهکاری؛ پیشرفت تحصیلی ریاضی؛ عملکرد هوشی مرزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of executive functions interventions on cognitive flexibility, working memory and math academic achievement in students with borderline intellectual function. | ||
نویسندگان [English] | ||
marzieh azizian1؛ Zahra Mardani2؛ Sajad Taherzadeh Ghahfarokhi3 | ||
2Department of Psychology, Payame Noor University | ||
3Department of Educational Psychology, Bakhtar University.Ilam | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to investigate the effectiveness of executive function interventions on cognitive flexibility, working memory and math academic achievement in students with borderline intellectual function. The research method was semi-experimental with pre-test - post-test and follow-up with control group. The statistical population of this research included all students with borderline intellectual function in the third grade of elementary school in Yazd city, 40 pupils were selected by the combined sampling method and were randomly divided into two experimental and control groups. Executive function training package which included 10 software educational games and 10 games with pencil-paper was used to teach executive function interventions. To investigate the effect of this package on cognitive flexibility, working memory and academic achievement in mathematics, Wisconsin tests, Kornoldi visual memory and Digit span subtest and KeyMath test were used. The obtained data were analyzed using analysis variance with repeated measures. The results obtained from the implementation of this educational package showed that the training of executive functions was able to significantly improve cognitive flexibility, visual and auditory working memory and academic achivement in mathematics. The greatest effect of the intervention was observed in improving the number of discovered classes in the Wisconsin test (cognitive flexibility) and then visual memory. This intervention could not have a significant effect in reducing the reaction time of the subjects. Overall, this research confirmed the effectiveness of executive function interventions on cognitive flexibility, working memory and math academic achievement in students with borderline intellectual function. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Executive function, cognitive flexibility, working memory, mathematics, borderline intellectual function | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 153 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 139 |