تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,240 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,660,536 |
شناسایی عوامل شکلدهندۀ نهادینهسازی فعالیت های فوق برنامۀ ورزشی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به روش آمیخته | ||
مطالعات آموزشی و آموزشگاهی | ||
مقاله 14، دوره 12، شماره 2 - شماره پیاپی 35، شهریور 1402، صفحه 358-325 اصل مقاله (2.49 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/pma.2023.3087 | ||
نویسندگان | ||
فرناز قدیریان مارنانی1؛ محمد سلطان حسینی2؛ مهدی سلیمی* 2؛ شهرام عروف زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران | ||
2دانشیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران | ||
3استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 06 دی 1400، تاریخ بازنگری: 07 اسفند 1400، تاریخ پذیرش: 21 فروردین 1401 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش شناسایی عوامل شکلدهندۀ نهادینه سازی فعالیت های فوق برنامه ورزشی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان به روش آمیخته بود. در بخش کیفی از روش نظریۀ دادهبنیاد رهیافت اشتراوس و کوربین و در بخش کمی از تحلیل عاملی استفاده شد. جامعۀ آماری در بخش کیفی صاحبنظران بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند و بر مبنای اشباع نظری با 11 نفر از آنها مصاحبه شد؛ همچنین، جامعۀ آماری در بخش کمی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان بودند که براساس تعداد پارامترهای شناساییشده در بخش کیفی تحقیق به صورت تصادفی ساده 535 نفر از آنها انتخاب شد. برای تحلیل داده ها در بخش کیفی از سه فرایند همپوش کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی، و در بخش کمی از روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. نتایج کیفی در ارتباط با نهادینه سازی فعالیت های فوق برنامة ورزشی، 107 مفهوم و 25 مقولة فرعی را نشان داد که در شرایط علّی، زمینه ای، مداخله گر، راهبردها و پیامدها دسته بندی شدند. هم چنین، بر مبنای یافته های کمی 90 مفهوم و 22 مقولۀ فرعی تأیید شد. با استناد به این نتایج می توان گفت که حرکت در جهت بررسی قابلیتهای نهادینهسازی مستلزم درک یک مدل مفهومی از کلیۀ عوامل مؤثر و مطرح در آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجومعلمان؛ فعالیتهای سازمانیافته و غیر رسمی؛ فعالیتهای فوق برنامة ورزشی؛ نهادینهکردن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying the Factors That Shape the Institutionalization of Activities in the Student Sports Program Teachers of Farhangian University in a Mixed Method | ||
نویسندگان [English] | ||
Farnaz Ghadirian Marnani1؛ Mohammad Soltan Hosseini2؛ Mehdi Salimi2؛ Shahram Arouf Zad3 | ||
1Ph.D. Student in Sport Management, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran | ||
2Associated Professor, Department of Sport Management, Faculty of Sport Sciences, University of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Farhangian University, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to identify the factors affecting the institutionalization of extracurricular activities of student-teachers of Farhangian University in a combined method. In the qualitative part, the data theory method was used with the Strauss-Corben approach and in the quantitative part, factor analysis was used. The statistical population consisted of qualitative experts who were purposefully selected and interviewed based on theoretical saturation. 11 of them; Also, the statistical population in the quantitative section was the students and teachers of Farhangian University, and based on the number of parameters identified in the qualitative section of the research, 535 of them were randomly selected. In order to analyze the data in the qualitative part, three overlapping processes of open coding, axial coding and selective coding were used, and in the quantitative part, the confirmatory factor analysis method was used. Qualitative results related to the institutionalization of extracurricular activities showed 107 concepts and 25 sub-categories that were categorized in terms of causal, contextual, intervening, strategies and consequences. Also, based on quantitative findings, 90 concepts and 22 subsets were confirmed. Based on these results, it can be said that moving towards the study of institutionalization capabilities requires understanding the conceptual model of all factors affecting it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Extracurricular activities, Institutionalization, Organized and informal activities, Student-teachers | ||
مراجع | ||
اسدزاده، عاطفه، باقری، قدرتالله، علیدوست قهرفرخی، ابراهیم، و صابری، علی (1398). طراحی الگوی ارزیابی راهبردی برنامههای ورزش همگانی وزارت ورزش و جوانان تا افق 1404 با رویکرد پدیدارشناسی. پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 9(18)، 121-107.
آصفی، احمدعلی (1397). شناسایی و اولویتبندی گروههای مؤثر در نهادینهکردن ورزش همگانی در ایران. پژوهش در ورزش تربیتی، 15، 270-247.
آصفی، احمدعلی، و قنبرپور نصرتی، امیر (1397). مدل عوامل مؤثر در نهادینهکردن ورزش همگانی در ایران. پژوهش در مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 8(16)، 46-29.
پارساجو، علی، جوادیپور، محمد، و زارعیان، حسین (1397). تعیین راهبردهای مشارکت اجتماعی در ورزش همگانی ایران. پژوهشهای معاصر در مدیریت ورزشی، 8(16)، 28-16.
پورکریمی، جواد، مهدیون، روحالله، قاضی، ابوذر، و پوربرخورداری، امین (1389). ارائة الگوی نظام جامع آموزش کارکنان جمعیت هلال احمر. امداد و نجات، 2(1)، 70-56.
رضوی، سیدمحمدحسین، علوی، سیدحسین، ذبیحی، اسماعیل، و لقمانی، محسن (1399). جایگاه ورزش در نظام اوقات فراغت دانشجویان و ارائة الگو. پژوهشنامة مدیریت ورزشی و رفتار حرکتی، 16(31)، 51-39.
ریاحی، الهه، زارعی، علی، اسماعیلی، محمدرضا، و نیکآیین، زینت (1400). ارائة مدل ارتباطی اشتیاق به فعالیت بدنی، سرزندگی با لذت از اوقات فراغت ورزشی با نقش میانجی پیوستگی اجتماعی در کارمندان سازمان ورزش شهرداری تهران. علوم ورزش، 13(44)، 170-149.
صفدرپور، نصرالله، بهرامی، شهاب، و عیدی، حسین (1400). تدوین مدل نقش ورزش در اوقات فراغت بر کاهش آسیبهای اجتماعی، تئوری دادهبنیاد. علوم ورزش، 13(44)، 56-31.
قاسمی، وحید (1390). برآورد حجم بهینة نمونه در مدلهای معادله ساختاری و ارزیابی کفایت آن برای پژوهشگران اجتماعی. جامعهشناسی ایران، 12(4)، 161-138.
منصوری، مریم، فرزان، فرزام، و حمیدی، مهرزاد (1399). تدوین مدل اوقات فراغت دانشجویان کشور. رویکردهای نوین در مدیریت ورزشی، 8(28)، 145-131.
نوروزی سیدحسینی، رسول (1394). طراحی مدل توسعة سرمایة انسانی در ورزش با تأکید بر رویکرد قابلیت. رسالة دکتری رشتة تربیتبدنی و علوم ورزشی، مدیریت ورزشی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس.
یزدانی، مجتبی (1395). ورزش و مدیریت جهادی. تهران: انتشارات تیسا.
Aumètre, F., & Poulin, F. (2018). Academic and behavioral outcomes associated with organized activity participation trajectories during childhood. Applied Developmental Psychology, 54, 33-41. Berger, C., Brotfeld, C., & Espelage, D. L. (2022). Extracurricular activities and peer relational victimization: Role of gender and school social norms. School Violence, 1(16), 611-626. Blanchette, S., Larouche, R., Tremblay, M. S., Faulkner, G., Riazi, N. A., & Trudeau, F. (2022). Associations between School environments, policies and practices and children's physical activity and active transportation. School Health, 92(1), 31-41. Bohnert, A., Fredricks, J., & Randall, E. (2010). Capturing unique dimensions of youth organized activity involvement: Theoretical and methodological considerations. Review of Educational Research, 80(4), 576-610. Bolton, N., Martin, S., Grace, C., & Harris, S. (2018). Implementing a theory of change approach to research sport participation programmers targeting ‘hard to reach’ groups. International journal of sport policy and politics, 10(4), 761-777. Brière, F. N., Yale-Soulière, G., Gonzalez-Sicilia, D., Harbec, M. J., Morizot, J., Janosz, M., & Pagani, L. S. (2018). Prospective associations between sport participation and psychological adjustment in adolescents. Epidemiol Community Health, 72(7), 575-581. Brooke, L. E., Gucciardi, D. F., Ntoumanis, N., & Lin, A. (2020). Qualitative investigation of perceived barriers to and enablers of sport participation for young people with first episode psychosis. Early Intervention in Psychiatry, 14(3), 293-306. Burns, K. E., Chaurasia, A., Carson, V., & Leatherdale, S. T. (2021). Examining if changes in the type of school-based intramural programs affect youth physical activity over Time: A natural experiment evaluation. International Journal of Environmental Research and Public Health, 18(5), 2752. Cavallin, S., Bennie, A., & George, E. (2019). Exploring the barriers and facilitators to school and club sport participation for adolescent girls in Greater Western Sydney. Science and Medicine in Sport, 22, S80. Chang, H. Y. (2019). Determining the motivational factors for participation in team sports in Nanyang Technological University Students. Covay, E., & Carbonaro, W. (2010). After the bell: Participation in extracurricular activities, classroom behavior, and academic achievement. Sociology of Education, 83(1), 20-45. Douglas, N., Douglas, G., & Derrett, R. (2001). Special interest groups: context and cases. John Wiley & Sons, Brisbane, Qld. Dumais, S. A. (2006). Elementary school students' extracurricular activities: the effects of participation on achievement and teachers' evaluations. Sociological Spectrum, 26(2), 117-147. Fredricks, J. A. (2012). Extracurricular participation and academic outcomes: Testing the over-scheduling hypothesis. Youth and Adolescence, 41(3), 295-306. Giancursio, J. L. (2022). How does the involvement in school-related extracurricular activities affect academic performance of secondary students? Doctoral Dissertation, Roberts Wesleyan College (Rochester)). Homan, K. J., Crowley, S. L., & Sim, L. A. (2019). Motivation for sport participation and eating disorder risk among female collegiate athletes. Eating Disorders, 27(4), 369-383. Lareau, A. (2011). Unequal childhoods: Class, race, and family life. Univ of California Press. Levine, J. M., & Moreland, R. L. (Eds.). (2006). Small groups: Key readings. Psychology Press. Mahoney, J. L., Larson, R. W., Eccles, J. S., & Lord, H. (2005). Organized activities as developmental contexts for children and adolescents. Organized activities as contexts of development: Extracurricular activities, after-school and community programs, 3-22. Ramchandani, G., Coleman, R., & Christy, E. (2019). The sport participation legacy of major events in the UK. Health Promotion International, 34(1), 82-94. Ren, L., & Zhang, X. (2020). Antecedents and consequences of organized extracurricular activities among Chinese preschoolers in Hong Kong. Learning and Instruction, 65, 1-15. Rose-Krasnor, L., Busseri, M. A., Willoughby, T., & Chalmers, H. (2006). Breadth and intensity of youth activity involvement as contexts for positive development. Youth and Adolescence, 35(3), 365-379. Skinner, J., Edwards, A., & Corbett, B. (2014). Research methods for sport management. Routledge. Stearns, E., & Glennie, E. J. (2010). Opportunities to participate: Extracurricular activities’ distribution across and academic correlates in high schools. Social Science Research, 39(2), 296-309. Thomas, A. M., Beaudry, K. M., Gammage, K. L., Klentrou, P., & Josse, A. R. (2019). Physical Activity, Sport Participation, and Perceived Barriers to Engagement in First-Year Canadian University Students. Physical Activity & Health, 16(6), 437-446. Vandermeerschen, H., Meganck, J., Seghers, J., Vos, S., & Scheerder, J. (2017). Sports, poverty and the role of the voluntary sector. Exploring and explaining nonprofit sports clubs’ efforts to facilitate participation of socially disadvantaged people. VOLUNTAS: International Journal of Voluntary and Nonprofit Organizations, 28(1), 307-334. Wilson, K. E., & Millar, P. (2021). Intramural Sport Participation: An Examination of Participant Benefits, Service Quality, Program Satisfaction, and Student Retention. Recreational Sports Journal, 45(2), 149-160. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 131 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 89 |