تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
پیامدهای بازیهای رایانهای در دانشآموزان: بررسی نقش پرخاشگری و احساس تنهایی | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1402، شماره 18، شهریور 1402، صفحه 64-85 اصل مقاله (11.42 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم شعبانی* 1؛ محمد اسماعیل زند2؛ آرمان سلیمی کوچی3؛ محمد ستایشی اظهری4 | ||
1دانش آموخته دانشگاه هدی، داشکده معارف اسلامی، | ||
2کارشناسی ارشد مشاوره خانواده ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ، قم ، ایران. | ||
3دانشجو دکتری مشاوره خانواده، دانشگاه خوارزمی، کرج، ایران | ||
4گروه روانشناسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد قم، قم ، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 فروردین 1402، تاریخ بازنگری: 10 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 16 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
زمینه و هدف: تعداد زیادی از دانشآموزان در سراسر دنیا بازی های رایانهای انجام می دهند و با آن سرگرم می شوند. بازیهای رایانهای و الگو گرفتن از آن می تواند منجر به رفتارهای ضد اجتماعی شود از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پرخاشگری و احساس تنهایی در بازهای رایانه ای بود. روش: پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه دوره اول ناحیه 4 استان قم که حدود 560 نفر بودند که به کمک جدول و مورگان از بین آنان 172 دانشآموز پسر با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل پرسشنامه پرخاشگری باس و پری (1992) و احساس تنهایی راسل، پیلوا وکورتونا (1980) بود.آزمون مسیرهای مستقیم و غیرمستقیم مدل پژوهش، به ترتیب، با استفاده از روشهای تحلیل مسیر و بوت استرپ انجام گرفت. و برای تحلیل داده ها از نرم افزار SPSS 21 استفاده شد. یافتهها:. نتایج پژوهش نشان داد مدل مورد آزمون از برازش قابل قبولی برخوردار بود و نتایج نشان داد بین بازیهای رایانهای با پرخاشگری (001/0P<)، پرخاشگری با احساس تنهایی (001/0P<)، و بازیهای رایانهای با احساس تنهایی (001/0P<) رابطه وجود دارد. نتیجهگیری: سرگرم شدن دانش آموزان با بازیهای رایانهای منجر به پرخاشگری در دانش آموزان می شود بنابراین می توان با کاستن از سطح بازیهای رایانهای، ضمن کاهش پرخاشگری دانش آموزان، زمینه کاستن احساس تنهایی آنان را فراهم آورد. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی رایانهای؛ پرخاشگری؛ احساس تنهایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Impact of Computer Games on Aggression and Loneliness in Students | ||
نویسندگان [English] | ||
maryam Shabani1؛ mohammadesmail zand2؛ Arman Salimi Kochi3؛ Mohammad setaeyshi azhari4 | ||
1Hoda University | ||
2MA of family counselling, Islamic Azad university, Qom branch, Qom, Iran | ||
3PH.d student of family counselling, Kharazmi university, Karaj, Iran | ||
4psychology Department, litrature and human science faculty, Islamic Azad University, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Background and Objective: A considerable number of students worldwide engage in computer games and find entertainment in them. However, computer games and their use as models can lead to inappropriate behaviors. Therefore, the aim of this study was to investigate the role of aggression and loneliness in computer games. Method: This study employed a descriptive correlational design. The statistical population included all secondary school students in District 4 of Qom province, totaling approximately 560 students. Using Morgan's table, a sample of 172 male students was selected through multistage cluster random sampling. The research instruments consisted of the Buss and Perry (1992) Aggression Questionnaire and the Russell, Peplau, and Cutrona (1980) Loneliness Scale. The research model was tested using path analysis and bootstrapping methods, and data analysis was performed using SPSS version 21. Findings: The results showed an acceptable fit for the tested model, and significant relationships were found between computer games and aggression (p < 0.001), aggression and loneliness (p < 0.001), and computer games and loneliness (p < 0.001). Conclusion: Students' engagement in computer games leads to aggression, which in turn contributes to feelings of loneliness. Therefore, reducing the level of computer game involvement can help mitigate aggression in students and provide an opportunity to reduce their feelings of loneliness. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Computer Games, Aggression, Loneliness | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 490 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 471 |