تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,025 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,310,535 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,696,713 |
اثربخشی قصه درمانی بر تنظیم هیجان و نشانههای اضطرابی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1402، شماره 18، شهریور 1402، صفحه 133-149 اصل مقاله (11.45 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
حسن میرزاجانی* 1؛ فاطمه نکویی2؛ حسین نکوئئ3 | ||
1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان مازندران، ساری، ایران | ||
2کارشناسی ارشد روانشناسی ، موسسه آموزش عالی سارویه، ساری، ایران | ||
3کارشناسی ارشد رشته راهنمائی و مشاوره | ||
تاریخ دریافت: 18 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 07 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 07 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثربخشی قصه درمانی بر تنظیم هیجان و نشانههای اضطرابی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کودکان مبتلا به طیف اتیسم مراجعه کننده به مراکز درمانی اتیسم در محدوده سنی 9 الی 14 سال در گنبد بود (42نفر) و تعداد 30 کودک مبتلا را به روش هدفمند در دسترس انتخاب کرده و به صورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل گمارش شدند. گروه آزمایش تحت پروتکل قصه درمانی مرادیان و همکاران(1393) طی 8 جلسه 60 دقیقهای قرار گرفتند در حالی که برای گروه کنترل مداخلهای انجام نشد. پرسشنامههای مورد استفاده در پژوهش حاضر شامل پرسشنامه تنظیم هیجان (شیلدز و چیکتی، 1995) و پرسشنامه نشانههای اضطرابی (اسپنس، ۱۹۹۹) بودند. دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس چندمتغیری(MANCOVA) تحلیل شدند. یافتهها نشان داد قصه درمانی بر تنظیم هیجان و نشانههای اضطرابی در کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم اثرگذار است. بر مبنای نتایج پژوهش حاضر می توان دریافت که تنظیم هیجان و نشانههای اضطرابی زیربنای انعطاف پذیری فیزیولوژیکی و هیجانی در افراد مبتلا به اتیسم بوده که او را قادر میسازد تا بتواند سطح بهینه برانیگختگی را داشته باشد. در این وضعیت بهینه فرد میتواند به طور موفقیت آمیزی در فعالیت های اجتماعی شرکت کند و توانایی افزایش تداوم تعاملات اجتماعی، ارتباط موثر و سازش یافتگی با تغییرات محیط اطراف را پیدا کند که پیشنهاد میگردد در برنامه های بازتوانی مورد توجه مشاوران و روانشناسان قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
اتیسم؛ تنظیم هیجان؛ قصه درمانی؛ نشانههای اضطرابی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of story therapy on emotion regulation and anxiety symptoms in children with autism spectrum disorder | ||
نویسندگان [English] | ||
Hassan Mirzajani1؛ fatemeh Nekoi2؛ Hossein Nekoi3 | ||
1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان مازندران، ساری، ایران | ||
2Master's degree in psychology, Saroiye Institute of Higher Education, Sari, Iran | ||
3Master's degree in guidance and counseling | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to investigate the effectiveness of story therapy on emotion regulation and anxiety symptoms in children with autism spectrum disorder. The research method was semi-experimental with a pre-test and post-test design with a control group. The statistical population of the present study included children with autism who referred to autism treatment centers in the age range of 9 to 14 years in Gonbad (42 people) and the number of 30 sick children was selected in a purposeful way and randomly divided into two experimental groups and Controls were assigned. The experimental group underwent the story therapy protocol of Moradian et al. (2013) during 8 sessions of 60 minutes, while no intervention was done for the control group. The questionnaires used in the present study included the emotion regulation questionnaire (Shields and Chiketi, 1995) and the anxiety symptoms questionnaire (Spence, 1999). Data were analyzed using multivariate covariance test (MANCOVA). Findings showed that story therapy is effective in regulating emotion and anxiety symptoms in children with autism spectrum disorder. Based on the results of the present research, it can be seen that the regulation of emotions and anxiety symptoms is the basis of physiological and emotional flexibility in a person, which enables him to have the optimal level of resilience. In this optimal state, a person can successfully participate in social activities and find the ability to increase the continuity of social interactions, effective communication and adaptation to changes in the surrounding environment, that it is suggested to be considered by counselors and psychologists in rehabilitation programs. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Autism, emotion regulation, story therapy, anxiety symptoms | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 334 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 295 |