تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,965 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,809 |
بررسی فرصتها و چالشهای تدریس در شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) بر اساس تجربه زیسته معلمان | ||
پویش در آموزش علوم تربیتی و مشاوره | ||
دوره 1402، شماره 18، شهریور 1402، صفحه 150-176 اصل مقاله (11.47 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد مکوندی* 1؛ عاطفه رحیمی پور2 | ||
1مدرس گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان واحد اروند آبادان، آبادان، ایران. | ||
2کارشناس آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان واحد اروند آبادان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 23 خرداد 1402، تاریخ بازنگری: 12 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 24 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
آموزش مجازی فرصتی برای مقابله با محدودیتهای آموزش حضوری است.پژوهش حاضر با هدف شناسایی فرصتها و چالشهای تدریس در شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد) براساس تجربه زیسته معلمان استان خوزستان، انجام شده است.روش پژوهش کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی است.دادهها با استفاده از نمونهگیری هدفمند و مصاحبه نیمهساختاریافته با 30 نفر از معلمان رسمی(ابتدایی و متوسطه اول) استان خوزستان که در سال 1399 در شبکه آموزشی دانشآموزان (شاد) در مدارس کار کرده بودند، جمعآوری شده است.تحلیل عمیق دیدگاههای معلمان باعث شناسایی 10 فرصت شامل: درگیری بیشتر اولیاء با فرایند آموزش و یادگیری دانشآموزان؛ نداشتن محدودیت زمانی برای دسترسی به مطالب آموزشی؛ فرصت بیشتر برای توجه به دانشآموزان ضعیف؛ حذف هزینههای رفت و برگشت؛ شناسایی معلمان توانمند و خلاق؛ علاقهمند شدن دانشآموزان به امور پژوهشی؛ قرنطینه شدن اجباری دانشآموزان؛ بالا رفتن سواد رسانهای معلمان و دانشآموزان؛ عدم استرس کلاس حضوری؛ جذاب و هیجان انگیز بودن فضای مجازی برای دانشآموزان و دوازده چالش شامل: دسترسی نداشتن همه دانشآموزان به نت ؛ مشکل بودن ارزشیابی دانشآموزان؛ عدم تحرک دانشآموزان ؛ سنگین بودن هزینههای اینترنت برای برخی از خانوادهها؛ اعتیاد دانشآموزان به گوشی و تبلت؛ نادیده گرفته شدن تفاوتهای فردی؛ اختلال در رشد اجتماعی دانشآموزان؛ فراهم شدن امکان تقلب برای دانشآموزان؛ سخت بودن تصحیح اوراق امتحانی و بررسی تکالیف دانشآموزان؛ توجه صرف به آموزش و نادیده گرفتن پرورش دانشآموزان؛ از بین رفتن رقابت سالم در بین دانشآموزان؛ کمتر شدن انگیزه دانشآموزان و جدی نگرفتن کلاسهای درس شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشآموزان؛ شبکه آموزشی دانشآموزان(شاد)؛ معلمان؛ مدارس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining Opportunities and Challenges of Teaching in the Students' Educational Network (SHAD) Based on Teachers' Real-life Experiences | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Makvandi1؛ Atefeh Rahimipour2 | ||
1Lecturer of Department of Educational Sciences, Abadan Arvand Branch Farhangian university , Abadan, Iran | ||
2primary education expert, Farhangian University, Arvand Abadan Branch, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Virtual education provides an opportunity to overcome the limitations of traditional classroom teaching. This research aims to identify the opportunities and challenges of teaching in the Shad educational network based on the lived experiences of teachers in Khuzestan province. A qualitative research design with a phenomenological approach was employed. Data were collected through purposive sampling and semi-structured interviews with 30 formal teachers (elementary and secondary school) who worked in the Shad educational network during the year 2020. Thematic analysis of the teachers' perspectives led to the identification of 10 opportunities, including increased parental involvement in the teaching and learning process of students, unrestricted access to educational materials, more attention to struggling students, elimination of commuting costs, identification of competent and creative teachers, student engagement in research activities, mandatory quarantine for students, improved digital literacy of teachers and students, reduced stress in face-to-face classrooms, and an exciting and engaging virtual learning environment for students. Additionally, 12 challenges were identified, including limited internet access for all students, the difficulty of student assessment, lack of student mobility, high internet costs for some families, student addiction to smartphones and tablets, neglect of individual differences, social growth disorders among students, increased possibilities of cheating, difficulty in correcting exams and reviewing assignments, focus solely on teaching at the expense of student development, loss of healthy competition among students, and decreased student motivation and lack of seriousness in class. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Students, Shad Educational Network, Teachers, Schools | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |