تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
شناسایی عوامل مؤثر بر توسعه فرهنگ مثبتاندیشی آموزشی معلمان از دیدگاه خبرگان | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقاله 10، دوره 9، شماره 16، مهر 1402، صفحه 280-241 اصل مقاله (877.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2023.3117 | ||
نویسندگان | ||
محمود صفری1؛ محمدرضا پاشایی* 2؛ محمدحسین صفری3 | ||
1دکتری مدیریت آموزشی و مدرس علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران | ||
2گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
3دانش آموخته دانشگاه قم. | ||
تاریخ دریافت: 30 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 03 مرداد 1402، تاریخ پذیرش: 29 مرداد 1402 | ||
چکیده | ||
فرهنگ مثبتاندیشی آموزشی معلمان جوّ همکارانه، سلامت مدرسه، موفقیت تحصیلی دانشآموزان و اثربخشی مدرسه را تسهیل میکند. هدف از این مطالعه شناسایی عوامل توسعهدهنده فرهنگ مثبتاندیشی آموزشی معلمان شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1402 بود. این مطالعه با رویکرد کیفی از نوع پدیدارشناختی انجام شد. حجم نمونه شامل سه نظریهپرداز بینالمللی و بیست ویک کارشناس داخلی در حوزه تعلیموتربیت بود که به طور هدفمند انتخاب شدند و با آنها مصاحبه نیمهساختاریافته صورت گرفت. دادههای لازم بر اساس اشباع نظری جمعآوری گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، نرمافزار NVivo10 با بهرهگیری از کدگذاری (باز، محوری و گزینشی) مورداستفاده قرار گرفت. یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که هفده عامل بیشترین نقش را در رشد و توسعه فرهنگ مثبتاندیشی آموزشی معلمان در مدارس ایفا مینمایند. این عوامل به ترتیب اولویت عبارتاند از: «کیفیت زندگی معلمان»، «توانمندسازی معلمان»، «ویژگیهای انگیزشی»، «ساختار توانمندساز»، «ویژگیهای شخصیتی»، «نظارت و راهنمایی»، «تعاملات سازنده»، «آگاهیبخشی»، «ویژگیهای اخلاق حرفهای»، «کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی»، «بازخورد سازنده»، «کیفیت محیط آموزشی»، «امنیت روانی و شغلی»، «کیفیت برنامه درسی»، «سیاستگذاریهای آموزشی»، «شایستهسالاری» و «عدالت سازمانی». در نهایت عوامل شناسایی شده هفدهگانه میتواند منشور راهنمای برنامهریزان و سیاستگذاران آموزشی کشور قرار گیرد. از طرفی، فرهنگ مثبتاندیشی آموزشی معلمان در مدارس زمانی رشد و توسعه پیدا میکند که عوامل مطروحه به طور هماهنگ موردتوجه قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ؛ مثبتاندیشی؛ مثبتاندیشی آموزشی؛ مدرسه؛ مطالعه کیفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Identifying Factors Affecting the Development of Teachers' Academic Optimism Culture from the Perspective of Experts | ||
نویسندگان [English] | ||
mahmood safari1؛ mohammad reza pashaei2؛ mohammad Hosein Safari3 | ||
1. | ||
2Department of Language and Literature, Farhangian University, Tehran. | ||
3. | ||
چکیده [English] | ||
Teachers' academic optimism culture facilitates a collaborative atmosphere, school health, students' academic success, and school effectiveness. The purpose of this study was to identify the factors that promote the development of teachers' academic optimism culture in Tehran schools in the academic year 2022-2023. This study was conducted with a qualitative approach of the phenomenological type. The sample size consisted of three international theorists and twenty-one internal experts in the field of education who were purposefully selected and semi-structured interviews were conducted with them. The necessary data were collected based on theoretical saturation. For the purpose of data analysis, NVivo10 software was used with the use of coding (open, axial, and selective). The findings of this study indicate that seventeen factors play the most important role in the growth and development of teachers' academic optimism culture in schools. These factors are ranked in order of priority as follows: "Quality of teachers' lives", "Teacher empowerment", "Motivational characteristics", "Empowering structure", "Personality characteristics", "Supervision and guidance", "Constructive interactions", "Awareness-raising", "Professional ethics characteristics", "Quality of educational and developmental activities", "Constructive feedback", "Quality of the educational environment", "Psychological and occupational security", "Quality of the curriculum", "Educational policies", "Meritocracy", and "Organizational justice". In the end, the identified seventeen factors can be a guiding charter for the country's educational planners and policy makers. On the other hand, teachers' academic optimism culture in schools develops when the mentioned factors are considered in a coordinated manner. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic optimism, culture, faculty, qualitative research, school | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 978 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 203 |