
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 455 |
تعداد مقالات | 3,534 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,095,567 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,289,722 |
تحلیل و نقد محتوای کتاب «عربی، زبان قرآن (3) و(2)» پایه یازدهم و دوازدهم(رشتههای علوم تجربی-ریاضی) «براساس نظریه تایلر در بررسی ملاکهای سازماندهی محتوا» | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات عرب | ||
دوره 5، شماره 1، شهریور 1402، صفحه 5-22 اصل مقاله (1.19 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
طیبه سیفی* 1؛ زهراالسادات اشتاء2 | ||
1استادیار زبان و ادبیات عرب، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران | ||
2دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
کتاب درسی اصلیترین منبع در دسترس دانش آموزان است، تحلیل محتوای کتب درسی نقاط قوّت و ضعف احتمالی را برای اصلاح و تغییر محتوا، در اختیار برنامه ریزان و مولفان قرار میدهد. از این رو گام مهمی در جهت شناسایی نواقص و رفع آنهاست. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به تحلیل محتوای کتاب «عربی، زبان قرآن (2) و (3)» پایه یازدهم و دوازدهم با توجه به اصول سازماندهی محتوا پرداخته شد. نظر به جامع بودن معیارهای تایلر از معیارها و اصول پیشنهاد شده توسط این پژوهشگر در تحلیل محتوا استفاده شد. معیارهای تحلیل محتوا از نظر او سه اصل توالی، استمرار، وحدت است. از این رو در بعد بیرونی، کتاب ها در سه بخش متن، قواعد و تمارین بررسی و تحلیل شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که از مجموع 11 درس کتاب عربی (2و3) توالی در 4 متن، استمرار در 8 متن و وحدت در 4 متن از متون کتاب رعایت شده است. در بخش قواعد، توالی و استمرار رعایت شده و از مجموع 11 درس دو کتاب 5 درس وحدت قواعد دارد. توالی فقط در تمارین کتاب(2) رعایت شده، همچنین استمرار و وحدت تمارین در دو کتاب به درستی رعایت شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
عربی؛ زبان قرآن پایه یازدهم و پایه دوازدهم؛ تحلیل محتوا؛ ملاکهای سازماندهی محتوا؛ نظریه تایلر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis and criticism of eleventh and twelfth grade Arabic books based on Tyler's theory of content organization criteria (Experimental and mathematical Sciences) | ||
نویسندگان [English] | ||
tayyebeh seyfi1؛ zahra eshta2 | ||
1Assistant professor of Arabic language and literature, faculty member of Shahid Beheshti University, Tehran, Iran | ||
2shahid beheshti university | ||
چکیده [English] | ||
Textbook is the main resource available to students. Analyzing the content of textbooks provides planners and authors with potential strengths and weaknesses to modify and change the content. Therefore, it is an important step towards identifying defects and fixing them. In this research, the content analysis of the books "Arabic, the language of the Quran (II) and (III)" for the 11th and 12th grades was analyzed with a descriptive-analytical method according to the principles of content organization. Considering the comprehensiveness of Tyler's criteria, the criteria and principles suggested by this researcher were used in the content analysis. From his point of view, the criteria of content analysis are the three principles of sequence, continuity, and unity. Therefore, in the external dimension, the books have been examined and analyzed in three sections: text, grammar, and exercises. The findings of the research indicate that out of the total of 11 lessons of the Arabic books (II and III), sequence is observed in 4 texts, continuity in 8 texts and unity in 4 texts. In the grammar section, sequence and continuity are observed and out of the total of 11 lessons in the two books, 5 lessons have unity of grammar. The sequence is observed only in the exercises of the book (II), also the continuity and unity of the exercises in the two books is observed correctly. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Arabic Quranic language, 11th and 12th grades, content analysis, content organization criteria, Tyler's theory | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,357 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,085 |