| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 494 |
| تعداد مقالات | 3,846 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,676,933 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,718,845 |
بررسی مفهوم هویت ملی و مؤلفههای آن در کتابهای درسی تاریخ مقطع متوسطۀ دوم. | ||
| پژوهش در آموزش تاریخ | ||
| مقاله 3، دوره 4، شماره 2، تیر 1402، صفحه 22-38 اصل مقاله (916.77 K) | ||
| نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
| شناسه دیجیتال (DOI): 20.1001.1.28211014.1402.4.2.2.9 | ||
| نویسنده | ||
| زهرا اسمی جوشقانی* | ||
| دانشگاه فرهنگیان کاشان | ||
| چکیده | ||
| هویت به عنوان مهمترین مؤلفۀ اجتماعی نقش بسزایی در شناسایی تاریخ و فرهنگ جامعه در سطح خرد و کلان دارد؛ زیرا به عنوان شناسنامه و اصالت مردم یک سرزمین در طول تاریخ شناخته میشود. در این تحقیق بر اساس نظرات صاحبنظران مختلف به دنبال شناسایی هویت ملی و مؤلفههای آن در کتابهای تاریخ مقطع متوسطۀ دوم هستیم. روش تحقیق کتابخانهای و اسنادی است و مبنای کار تحلیل و بررسی مفهوم هویت ملی و مؤلفههای آن در کتابهای تاریخ پایۀ دهم، یازدهم و دوازدهم است. بر اساس یافتههای تحقیق مهمترین مؤلفههای هویت در کتابهای تاریخ عبارتند از: میراث فرهنگی، باورها و اعتقادات، خانواده، جشنها و مراسمها، آموزش و علم، سبک زندگی، شیوۀ معیشتی، صنایع دستی، هنر و معماری است. به طور کلی مؤلفههای هویت بیانگرو بازتاب ساختار و شرایط درونی جامعه و روابط و تعاملات با دنیای خارج است. نتایج بررسی کتابها نشان میدهد اطلاعات کتابها بیشتر حالت تاریخ نگاری و روایتی دارد و صرفا دانش تاریخی دانش آموزان را افزایش میدهد و به ابعاد تاریخی، سیاسی، جغرافیایی و مذهبی هویت ملی بیشتر از ابعاد اجتماعی,فرهنگی، زبانی–ادبی پرداخته شده است. با توجه به اهمیت مفهوم هویت لازم است محتوی کتابهای تاریخ به صورت ملموس تر و عینی تر اسطورهها و شخصیتهای تاریخی و همچنین رویدادهای تاریخی را مورد توجه قرار دهند تا هم زمینه آشنایی و آگاهی نسل جوان با الگوهای تاریخی فراهم شود و هم اینکه احساس تفاخر و تعلق و در نهایت وحدت ملی تقویت گردد | ||
| کلیدواژهها | ||
| هویت ملی؛ تاریخ؛ فرهنگ؛ مقطع متوسطۀ دوم؛ وحدت ملی | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| Examining the concept of national identity and its components in high school history books | ||
| نویسندگان [English] | ||
| zahra esmi | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 288 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 292 |
||