تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
مقدمهای بر آموزش دین و فلسفه؛ تأملی در انواع پرسشها و پاسخهای کودکان دختر و پسر گروه سنّی 12-13 ساله | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 3، دوره 4، شماره 3، مهر 1402، صفحه 47-70 اصل مقاله (2.94 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2023.14927.1201 | ||
نویسندگان | ||
مینا فیاضی1؛ فریبا خوشبخت* 2؛ محبوبه البرزی* 3 | ||
1دانشجوی دکتری، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران. | ||
2دانشیار، گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
3دانشیار، گروه مبانی تعلیم و تربیت، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، شیراز، ایران | ||
تاریخ دریافت: 02 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 19 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 20 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی انواع پرسشها و پاسخهای کودکان دختر و پسر گروه سنّی 12-13 ساله بود. این پژوهش در پارادایم کیفی انجام شد. گردآوری دادهها به روش مصاحبه عمیق با 249 کودک انجام شد که در آن افراد مورد مطالعه به شیوه هدفمند و با توجه به اصل نمونهگیری با حداکثر تنوع انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوای قیاسی با رویکرد توصیفی- تفسیری استفاده شد، و واحد تحلیل، هر پرسش و هر پاسخ بود. نتایج نشان داد که کودکان پرسشهای زیاد و متنوعی در بسیاری از حوزههای علوم بشری مطرح میکنند؛ با این حال بیشتر پرسشهای کودکان در زمینه دین است. فلسفه نیز جزء چهار حوزه اولی است که کودکان در آن پرسش مطرح میکنند و پرسشهای فلسفی کودکان در این گروه سنّی در قلمروهای هستیشناسی، مابعدالطبیعه، معرفتشناسی و فلسفه دین قرار داشتند. بررسی پاسخهای کودکان حاکی از آن بود که کودکان در ارائه پرسشها از پاسخها مستقلتر عمل کردند و در ارائه پاسخهای خود بیشتر متأثر از مطالب مندرج در کتب درسی خود بودند. بهطور کلی دختران در ارائه پاسخهای خود دقیقتر و دارای فن بیان بهتری بودند، از توضیحات بیشتری استفاده میکردند و نسبت به مفاهیم و موضوعات مورد پرسش، آشنایی بیشتری داشتند. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسش فلسفی؛ کودکان؛ دختران؛ پسران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An introduction to teaching religion and philosophy; A Study of the Variety of Questions and Answers by Girls and Boys Aged 12-13 | ||
نویسندگان [English] | ||
Mina Fayazi1؛ Fariba Khoshbakht2؛ Mahbobeh Alborzi3 | ||
1P.hD. Candidate, Educational Sciences, Tarbiat Modares, Tehran, Iran | ||
2Associate Professor, Department of Basics of Education, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
3Associate Professor, Department of Basics of Education, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Shiraz University, Shiraz, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present research is to study various questions and answers by girls and boys aged 12-13. This research was conducted in a qualitative paradigm. Data collection was done through in-depth interviews with 249 children who were chosen by systematic (purposive) method based on maximum variation sampling. For data analysis, comparative content analysis with a descriptive-interpretive approach was used and the unit of analysis was every single question and answer. The results showed that children ask many different questions in various fields of science; yet most of their questions are related to religion. Philosophy is also among the first 4 fields from which children ask questions. Their philosophical questions in that age group fall in ontology, metaphysics, epistemology, and religious philosophy. Analysis of their answers indicated that they were more independent in raising questions than answering them as they were more under the influence of contents written in their school books in their answers. In general, girls were more accurate in their answers, had better rhetorical techniques, used more explanations, and were more familiar with the concepts and themes of questions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Philosophical Question, Children, Girls, Boys | ||
مراجع | ||
استاپرد، میریام (1390). پرسشهای کودکانه و پاسخ آنها. ترجمه فرهاد سوری. تهران: دانش ایران.
اسکندری، حسین (1373). بررسی تحول مفهوم خدا در کودکان 4 تا 12 سال. تربیت، شماره 92، ص6-9.
خلعتبری، جواد؛ شکیبایی، زهره؛ گلیجی، یاسر (1389). تأثیر داستانهای مثنوی معنوی مولانا بر مهارت پرسشگری فلسفی نوجوانان. تحقیقات مدیریت آموزشی، 2(2)، ص117-134.
خوشبخت، فریبا (1390). بررسی رفتارهای مددجویانه تحصیلی دانشآموزان ابتدایی در کلاس ریاضی: نقش پرسش در تعاملات کلاسی. مطالعات آموزش و یادگیری، شماره 6، ص27-44.
صفایی حائری، علی (1389). مسئولیت و سازندگی. قم: لیلة القدر.
طبرسی، راضیه (1391). تفاوتهای دختران و پسران در دورههای رشد. جامعه، 7(97).
قدیری، اشرف (1383). نامههای بچههای ایرانی به خدا. تهران: امیرکبیر.
مارشال، اریک؛ هامپل، استورات (1386). نامههای بچهها به خدا. ترجمه دلآرا قهرمان. تهران: میترا.
میرزا آقایی، حمید (1382). کودکان بزرگترین معلمان خلاقیت. بازیابی در تاریخ: 30 دی1395. قابل دسترس در:
https://fekreno.org/Arfek17.htm
یاب، آیریس (1379). کلیدهای آموختن به کودکان درباره خدا. ترجمه مسعود حاجیزاده. تهران: صابرین.
Matthews, G.B. (1994). The Philosophy of Childhood. Harvard University Press.
Maykut‚ P. & Morehouse‚ R. (1994). Beginning Qualitative Research A Philosophic and Practical Guide. London: The Farmler Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 184 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 66 |