تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,271,039 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,662,066 |
زیست دانشگاهی و نماز (مورد مطالعه: افراد بالای هجده سال شهر گرگان) | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 3، مهر 1402، صفحه 29-46 اصل مقاله (2.89 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2023.15031.1204 | ||
نویسنده | ||
محمدجواد محمدی پارسا* | ||
دکتری، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 23 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 23 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی زیست دانشگاهی و نماز در افراد بالای هجده سال شهر گرگان بود. با روش پیمایشی از میان دو گروه دانشگاهیان (194 نفر) و غیردانشگاهیان (168 نفر)، نمونهگیری انجام شد. نتایج آزمون یومن- ویتنی (در سطح آلفا = 05/0) نشان داد که میان پایبندی به نمازهای واجب، بین دانشگاهیان و غیردانشگاهیان تفاوت معناداری وجود ندارد. ولی دینداری دانشگاهیان فردیتر شده و اقبال آنها به نماز جماعت کمتر است. آزمون کروسکال- والیس (در سطح آلفا = 05/0) هم نشان داد که تفاوت معناداری بین دانشجویان و فارغالتحصیلان رشتههای مختلف دانشگاهی (علوم انسانی، علوم طبیعی و فنی و مهندسی) به لحاظ پایبندی به نمازهای واجب و استقبال از نماز جماعت وجود ندارد. از میان ابعاد دو متغیّر مهم جامعهپذیری (زیست دانشگاهی و تربیت مذهبی خانوادگی)، دو بُعد «دینداری در ترم اول» و «دینداری دوستان و همنشینان دانشگاهی» و بُعد «اهمیّت دینداری نزد خواهران و برادران»، همبستگی مثبت قویتری با متغیّر پایبندی به نماز و اقبال به نماز جماعت در دانشگاهیان نشان دادند. | ||
کلیدواژهها | ||
نماز جماعت؛ دانشگاه؛ تربیت دینی؛ زیست دانشگاهی؛ شهر گرگان؛ دینداری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
University Living and Prayer (Case Study: People above 18 in Gorgan) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Javad Mohammadi Parsa | ||
Ph.D., Faculty of Humanities and Social Sciences, Mazandaran University, Babolsar, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to review university living and prayer among people above 18 in Gorgan. Using a survey method, sampling was done from among academic (194 members) and nonacademic (168 members) candidates. The results of Mann-Whitney test (α=0.05) showed that there is not a significant difference between academic and nonacademic people in terms of commitment to obligatory prayers. However, religiosity of those at universities has become an individualistic trait so their inclination to public prayers is less. The results of Kruskal-Wallis test (α=0.05) also showed that there is no significant difference between students and graduates from different university majors (humanities, basic science, and technical-engineering) in terms of their commitment to obligatory prayers. Between aspects of 2 important variables of socialization (university living and religious-family education), 2 aspects of “religiosity in the first semester” and “religiosity of university friends and companions” as well as “the importance of religiosity for brothers and sisters” has more positively strong relation with commitment to prayers and inclination to public prayers among academics. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Public Prayer, University, Religious Education, University Living, Gorgan, Religiosity | ||
مراجع | ||
آزاده، صفا؛ آقاجانی، محمد (1399). بررسی اعتیاد به اینترنت با نگرش به التزام نسبت به نماز در دانشجویان: یک مطالعه مقطعی. سبک زندگی با محوریت سلامت، 4(4)، ص9-15.
اقبالی، علی؛ عظیمی، محمد (1401). پیشبینی رضایت از زندگی براساس نگرش و التزام عملی به نماز در دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان تبریز. پژوهش در دین و سلامت، 8(2)، ص9-19.
برشون، پیر (1395). دینداری اروپاییان: تنوع و گرایشهای مشترک. در: دانیل لژه، ژان ویلم و پیر برشون، دین در جوامع مدرن (مقالاتی در جامعهشناسی دین)، ترجمه علیرضا خدامی. تهران: نشر نی، ص199-230.
شجاعی، احمد (1397). بررسی ارتباط نگرش و التزام عملی به نماز با میزان شادکامی دانشجویان (مطالعه موردی دانشجویان دانشگاه محقق اردبیلی). فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 8(1)، ص89-107.
طالبان، محمدرضا (1399). تفکر ابتدایی، دینداری و تحصیلات عالی. تحقیقات فرهنگی ایران، 13(1)، ص1-38.
فیضاللهی، جلال؛ عسکری، سعید؛ خسرویپور، نوشین؛ حسنی، زهرا (1393). نماز و سبکهای هویتی در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه. فرهنگ در دانشگاه اسلامی، 4(1)، ص134-148.
کسل، فیلیژ (1383). چکیده آثار آنتونی گیدنز. ترجمه ح. چاوشیان. تهران: انتشارات ققنوس.
Giddens, A. (1991). Modernity and Self-Identity: Self and Society in the Late Modern Age. Trans. by H. Chavoshian. Stanford: Stanford University Press.
Leuba, J. (1912). The psychological study of religion: Its origin, function, and future. New York: Macmillan.
Leuba, J. (1916). The belief in God and immortality: A psychological, anthropological, and statistical study. Boston: Sherman, French.
Leuba, J. (1934). Religious beliefs of American scientists. Harper’s Magazine, p. 291-300.
Mayrl, D. & Uecker, J.E. (2011). Higher Education and Religious Liberalization among Young Adults. Social Forces, 90(1), p.181-208.
Pew. (2017). In America, Does More Education Equal Less Religion? Washington, D.C: Pew Research Center.
Stark, R. & Finke, R. (2000). Acts of faith: Explaining the Human side of religion. M.R. Taleban (Trans.) Berkeley: Univercity of California Press.
Whitehead, A. (1948). Science and the modern world. New York: Pelican mentor book. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 559 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 61 |