| تعداد نشریات | 25 |
| تعداد شمارهها | 500 |
| تعداد مقالات | 3,897 |
| تعداد مشاهده مقاله | 5,989,382 |
| تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,871,652 |
تعلیم و تربیت در دوران صفویه | ||
| پویش در آموزش علوم انسانی | ||
| مقاله 13، دوره 9، شماره 31، تیر 1402، صفحه 277-296 اصل مقاله (444.83 K) | ||
| نوع مقاله: علمی ترویجی | ||
| چکیده | ||
| تعلیم و تربیت بهعنوان یک مسئله مهم بشری همواره مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران آموزش و پرورش مورد توجه بوده است. در این پژوهش درصدد بررسی و جایگاه تعلیم و تربیت در دوران صفویه هستیم و هدف اصلی شناخت ساختار تعلیم و تربیت در دوران صفویه است. روش تحقیق در این پژوهش بهصورت کتابخانهای و اسنادی هستیم که ابتدا بر اساس مطالعه اسنادی ویژگیهای آموزشی و تربیتی در دوران صفویه مورد مطالعه قرارگرفته است و سپس ساختار آموزشی در این دوران مورد توجه قرارگرفته، سؤال اصلی در این پژوهش این است که عالمان تعلیم و تربیت در دوران صفویه چه شیوههای آموزشی را جهت رشد و تعالی دانشآموزان بکار گرفتهاند؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که تفکر علمای تعلیم و تربیت در این دوران با دوران معاصر تفاوت چندانی نداشته و بر اساس بررسیهای بهعملآمده شکل آموزش و مقاطع تحصیلی کمی متفاوت بوده است و هدف از تعلیم و تربیت در آن دوران حصول سعادت و خوشبختی در جامعه آن روز و چگونگی دسترسی به حفظ نظم، ثبات و همبستگی افراد در جامعه بوده است. چراکه تربیت، فراهم آوردن زمینه برای پرورش دادن و به فعلیت رساندن تمام استعدادهایی میداند که خداوند بالقوه در نهاد او به ودیعت نهاده است. در دوران حکمرانی صفویان، نوابغ و بزرگان علمی کمتری در عرصههای علمی متبلور شدند؛ ولی از سوی دیگر بهواسطه ترویج علوم دینی توسط پادشاهان صفوی، علومی چون تفسیر، فقه، عرفان و علم حدیث اوج ترقی خود را سیر کردند. اینها دلایلی شدند تا علمای بزرگی در این عرصهها به ظهور رسیدند | ||
| کلیدواژهها | ||
| تعلیم؛ تربیت؛ صفویه؛ آموزش؛ پرورش | ||
| عنوان مقاله [English] | ||
| تعلیم و تربیت در دوران صفویه | ||
| چکیده [English] | ||
| تعلیم و تربیت بهعنوان یک مسئله مهم بشری همواره مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران آموزش و پرورش مورد توجه بوده است. در این پژوهش درصدد بررسی و جایگاه تعلیم و تربیت در دوران صفویه هستیم و هدف اصلی شناخت ساختار تعلیم و تربیت در دوران صفویه است. روش تحقیق در این پژوهش بهصورت کتابخانهای و اسنادی هستیم که ابتدا بر اساس مطالعه اسنادی ویژگیهای آموزشی و تربیتی در دوران صفویه مورد مطالعه قرارگرفته است و سپس ساختار آموزشی در این دوران مورد توجه قرارگرفته، سؤال اصلی در این پژوهش این است که عالمان تعلیم و تربیت در دوران صفویه چه شیوههای آموزشی را جهت رشد و تعالی دانشآموزان بکار گرفتهاند؟ نتایج پژوهش نشان میدهد که تفکر علمای تعلیم و تربیت در این دوران با دوران معاصر تفاوت چندانی نداشته و بر اساس بررسیهای بهعملآمده شکل آموزش و مقاطع تحصیلی کمی متفاوت بوده است و هدف از تعلیم و تربیت در آن دوران حصول سعادت و خوشبختی در جامعه آن روز و چگونگی دسترسی به حفظ نظم، ثبات و همبستگی افراد در جامعه بوده است. چراکه تربیت، فراهم آوردن زمینه برای پرورش دادن و به فعلیت رساندن تمام استعدادهایی میداند که خداوند بالقوه در نهاد او به ودیعت نهاده است. در دوران حکمرانی صفویان، نوابغ و بزرگان علمی کمتری در عرصههای علمی متبلور شدند؛ ولی از سوی دیگر بهواسطه ترویج علوم دینی توسط پادشاهان صفوی، علومی چون تفسیر، فقه، عرفان و علم حدیث اوج ترقی خود را سیر کردند. اینها دلایلی شدند تا علمای بزرگی در این عرصهها به ظهور رسیدند. | ||
| کلیدواژهها [English] | ||
| تعلیم, تربیت, صفویه, آموزش, پرورش | ||
| مراجع | ||
|
| ||
|
آمار تعداد مشاهده مقاله: 952 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 882 |
||