تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,277,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,670,049 |
فعالیتهای ارتباطی معنادار و اثربخشی آنها بر تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان در تعاملات شفاهی | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، مهر 1402، صفحه 55-78 اصل مقاله (1.18 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مریم زارعی* 1؛ سیده طاهره نورموسوی2 | ||
1دکتری آموزش زبان انگلیسی، آموزش و پرورش شهرستان آستارا، گیلان، ایران | ||
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی و دانشجوی دکتری علوم تربیتی، آموزش و پرورش شهرستان لنگرود، گیلان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 10 بهمن 1401، تاریخ بازنگری: 11 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 04 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
آموزش و پرورش علاوه بر آموزش علوم و فنون و مواد درسی به دانشآموزان، وظیفه سنگین پرورش همه جانبه ی مهارت های زندگی از جمله پرورش اعتماد به نفس برای شرکت در تعاملات را برعهده دارد. پژوهش حاضر با هدف تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان درتعاملات شفاهی با استفاده از فعالیتهای ارتباطی معنادار انجام گرفت. روش پژوهش از نوع اقدامپژوهی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره دوم متوسطه شهر لوندویل در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با روش نمونهگیری هدفمند، 28 دانشآموز پایه دهم تجربی دبیرستان حضرت زهرا (س) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای رفع مشکل اعتماد به نفس دانش آموزان، رویکرد فعالیتهای ارتباطی معنادار در قالب راهکارهایی از جمله فعالیتهای خلأ اطلاعاتی، تبادل افکار، داستان سرایی و حل مسئله، اتخاذ شد و برای گردآوری اطلاعات، ابزارهای سیاهه رفتار، پرسشنامه استاندارد اعتماد به نفس گریفی و نظرسنجی بکار برده شد. با اتخاذ رویکرد فعالیتهای ارتباطی معنادار، میانگین نمرات اعتماد به نفس دانشآموزان از 57/23 به 53/50 افزایش یافت که با توجه به خط برش پرسشنامه گریفی (30)، حاکی از تقویت اعتماد به نفس دانشآموزان درکلاس درس میباشد. علاوه بر این، افزایش مهارتگفتاری دانشآموزان، بهبود عملکرد آنها در درس و افزایش مهارت سوالپرسی از مهمترین نتایج این تحقیق بوده است. نتایجیکه از این پژوهش حاصل شد نشان میدهد که معلمان آموزش انواع زبانها میتوانند با بکارگیری روشهای نوین مناسب از جمله رویکرد فعالیتهای ارتباطی معنادار در ارتقای اعتماد به نفس دانش آموزان جهت مشارکت در تعاملات دخیل باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتمادبه نفس؛ تعاملات؛ دانش آموزان؛ شفاهی؛ فعالیت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Tasks and their Efficacy on Improving Students’ Self-confidence in Oral Interactions | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Zarei1؛ Tahereh Nourmosavi2 | ||
1PhD in ELT, Ministry of Education, Astara, Gilan, Iran | ||
2M.A. in Educational Management and PhD Student in Educational Sciences, Ministry of Education, Langarud, Gilan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted with the aim of improving the students' self-confidence in oral interactions by the use of tasks. This was an action research. The population of the study was all female senior high school students in Lavandavil in the academic year of 1400-1401, and the sample which was chosen based on purposive sampling was 28 tenth grade Science major students at Alzahra High School. To solve the problem of students' self-confidence, we adopted tasks in the form of information gap, opinion exchange, storytelling and problem solving activities, and to collect data, we applied a checklist, Griffee's standard self-confidence questionnaire, and an opinion survey. By adopting tasks, the average scores of students’ self-confidence increased from 23.57 to 50.53, which according to the cut-off line of Griffee's questionnaire (30) indicate improvement of the students' self-confidence in classroom. In addition, increasing students’ speaking skills, improving their performance, and increasing the skill of asking questions are among the most important results of this research. The results obtained show that teachers teaching different languages, by using appropriate new methods including meaningful communicative activities (tasks) in the classroom and teaching, can help students to improve their self-confidence for oral interactions. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Interactions, Oral, Self confidence, Students, Task | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 180 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 163 |