تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,764 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,121 |
بررسی تجربه زیسته دانشجومعلمان از کاربرد فناوری در آموزش مجازی | ||
توسعه حرفه ای معلم | ||
دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 29، آذر 1402، صفحه 1-14 اصل مقاله (625.23 K) | ||
نوع مقاله: علمی پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
کتایون حمیدی زاده* 1؛ حدیث خسروبیگی2؛ فاطمه جودکی2؛ فاطمه درامامی2 | ||
1گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی، رشته امور تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 20 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 07 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تجارب زیسته دانشجومعلمان از کاربرد فناوری در آموزش مجازی است. روش پژوهش، کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. شرکتکنندگان در پژوهش، دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و با معیار گذارندن دو ترم آموزش مجازی به تعداد 16 نفر انتخاب شدند. بهمنظور جمعآوری دادهها از روش مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از روش هفت مرحلهای کلایزی صورت پذیرفت. نتایج بهدستآمده حاکی از وجود دو مضمون کلی چالشها و فرصتهای استفاده از فناوری در آموزش مجازی دانشجومعلمان بود. این چالشها عبارتند از عدم کسب شایستگیهای لازم در یادگیری دروس، مشکلات سازمانی، مشکلات برنامه درسی، مشکلات ناشی از عدم ارتباط چهرهبهچهره و فراهم نبودن زیرساختها. درعینحال، استفاده از فناوری در آموزش مجازی، فرصتهایی همچون رفع محدودیت مربوط به زمان و مکان، افزایش دسترسی به محتوا و توسعه مواد فناوری دانشجویان را به دنبال داشته است. با توجه به نتایج حاصل، تأکید بر استفاده از آموزش مجازی با تدارک پشتیبانیهای لازم جهت تعدیل چالشهای آن، ضرورت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فناوری؛ پدیدارشناسی؛ دانشگاه فرهنگیان؛ آموزش مجازی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating Student Teachers' Lived Experience of Using Technology in Virtual Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Katayoon Hamidizadeh1؛ Hadis khosrobrgi2؛ Fatemah Jodaki2؛ Fatemeh Doremami2 | ||
1Farhangiyan University, Tehran, Iran | ||
2BA student of educational affairs of Farhangian University of Markazi Province | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present study is to investigate the lived experiences of student teachers about the use of technology in virtual education. The research method is qualitative and phenomenological. The participants in this study were female students of Farhangian University of Makazi Province, who were selected by the purposive sampling method and with the criteria of setting two semesters of virtual education (N=16). In order to collect data, a semi-structured interview method was used. Data analysis was carried out using the seven-step Claysey method. The obtained results indicated the existence of two general themes of challenges and opportunities of using technology in the virtual education of student teachers. These challenges include the lack of acquiring the necessary competencies in learning courses, organizational problems, curriculum problems, problems caused by the lack of face-to-face communication and the lack of infrastructure. At the same time, the use of technology in virtual education has some opportunities such as removing time and place restrictions, increasing access to content, and developing technology materials for students. According to the results, it is necessary to provide the necessary support to adjust the challenges of virtual education. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Technology application, phenomenology, Farhangian University, virtual education | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 401 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 513 |