
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,569 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,556 |
اختلالات خواندن و چگونگی درمان آنها | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، مهر 1402، صفحه 77-99 اصل مقاله (360.19 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسنده | ||
حجت کجانی حصاری* | ||
دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانش آموختۀ دانشگاه خوارزمی | ||
چکیده | ||
خواندن زیربنای سوادآموزی و پایۀ فراگیری علوم است. آموزشِ حروف و واژهها و ترکیب آنها در جمله نخستین گام در یادگیری خواندن است. ممکن است خواندن با اختلالاتی روبرو شود. این اختلالات یا بر اساس ساختار فیزیولوژیکی ذهن دانشآموز و یا بر اثر آموزشهای نادرست در کلاس و پیگیری نکردن آموزگار روی میدهد. شناخت این اختلالات و زیر نظر گرفتن آن در نوعِ خوانشِ دانشآموزان و بررسی راههای درمان آن میتواند از ورود مشکلات روحی روانی، آموزشی و اختلالهای ناشی از آن جلوگیری کند. مقالۀ حاضر به شیوۀ کتابخانهای تدوین شده و نویسنده از نوشتن آن دو هدف داشته است: یکی گردآوری پژوهشهایی که تاکنون در زمینۀ اختلالات خواندن در کودکان و نوجوانان انجام شده، است، دوم راهکارهایی که پژوهشگران در زمینۀ انواع اختلالات خواندن ارائه دادهاند. نتایج به دست آمده حاکی از آن است که اختلالات خوانشی دانشآموزان در سنین و پایههای تحصیلی گوناگون متفاوت و با پیگیری دقیق و ساختارمند آموزگار قابل درمان است. | ||
کلیدواژهها | ||
"آموزگار"؛ "اختلال"؛ "خواندن"؛ "درمان"؛ "کودک" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Reading problems and how to treat them | ||
نویسندگان [English] | ||
Hojjat Kajani Hesari | ||
A graduate of Kharazmi University Lecturer at Farhangian Shahid Muftah Shahr Ray University Educational officer | ||
چکیده [English] | ||
Reading is the foundation of literacy and the foundation of learning science. Teaching letters and words and combining them in a sentence is the first step in learning to read. Reading may be impaired. These disorders occur either based on the physiological structure of the student's mind or due to incorrect teaching in the class and not following up the teacher. Recognizing these disorders and monitoring them in the type of students' reading and examining ways to treat them can prevent psychological and educational problems and disorders caused by them. This article was compiled in a library style and the author had two goals in writing it: one is to collect the researches that have been done so far in the field of reading disorders in children and adolescents, and the second is the solutions that researchers have provided in the field of various types of reading disorders. The obtained results indicate that the reading disorders of students of different ages and educational levels can be treated with the strict and structured follow-up of the teacher. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
"teacher", "disorder", "reading", "treatment", "child" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 381 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 271 |