تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,133 |
تحلیل نقش نموددر آموزش فعل امر مستمر | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 4، شماره 1 - شماره پیاپی 10، مهر 1402، صفحه 97-118 اصل مقاله (509.49 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد پاک نهاد* ؛ علی نجفی | ||
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه فرهنگیان | ||
تاریخ دریافت: 05 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 05 تیر 1402، تاریخ پذیرش: 06 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
موضوع این مقاله نقد و تحلیل نقش نمود دستوری و واژگانی و متن در آموزش فعل امر و امر مستمر است. هدف اصلی، علاوه بر نقد و تحلیل موضوع، پرداختن به آموزش فعل امر مستمر و بیان زوایا و چالشهای آن است. مشکل اینجاست که آموزشگران دستور زبان فارسی عموماً به صورت مباحث توجه دارند و چه بسا بر روی مباحث و تعاریف و اصطلاحات دستوری خیلی دقت نمیکنند و قاعدتاً مخاطبان نیز از فهم موضوع دور میشوند؛ نمونههایی از این دست، وجه فعل و قیدجمله و ... است که حتی بعضی از کتابهای دستور نیز موضوع را به خوبی درست بیان نکردهاند. این پژوهش زبانی-ادبی که با روش کیفی انجام یافته به شیوۀ تحلیلی –تشریحی به موضوع پرداختهاست و روش گردآوری مطالب و دادهها نیز با استفاده از اسناد کتابخانهای و یا از طریق جستوجوی الکترونیکی صورت گرفتهاست. در نهایت، یافته های تحقیق، به مسئله پژوهش که به دنبال شناخت فعل امر، امر مستمر و شناسایی ویژگیهای آن بوده است پاسخ داده است؛ نمود دستوری، واژگانی و بافت را از عوامل لازم برای تعریف فعل امر و امر مستمر میداند و اثبات میکند فعل امر مستمر در صورتی تحقق مییابد که سایر نمودهای دستوری، واژگانی و بافت متن را در بر داشته باشد و بسنده کردن به پیشوند تصریفی «می» برای شناخت فعل امر مستمر کافی نیست؛ نیز ساخت دوگانه فعل امر نقد شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
افعال لحظهای و تداومی؛ بافت؛ فعل امر؛ مستمر؛ نمود دستوری؛ نمود واژگانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of the role of the present tense in teaching the continuous verb | ||
نویسندگان [English] | ||
mohammad paknahad؛ Ali Najafi | ||
Assistant Professor of Persian Language and Literature at Farhangian University | ||
چکیده [English] | ||
. In addition to criticizing and analyzing the subject, the main aim of the study is addressing teaching the continuous verb and expressing its angles and challenges. The problem is that Persian grammar teachers generally pay attention to the form of the topics, and perhaps they do not pay much attention to the topics, definitions and grammatical terms, and as a result of this the audience is far from understanding the topic. Some examples are verb moods, adverbs, etc. that even some grammar books have not explained the subject properly. This literary research, which was carried out with a qualitative method, has addressed the subject with a descriptive-analytical approach, and the method of materials and data collection included the use of library documents or electronic search. Finally, it has answered the research problem which sought to know the continuous imperative and identify its characteristics. The findings consider grammatical and lexical aspects and context to be the necessary factors to define the imperative verb and the continuous imperative and prove that the continuous imperative verb is realized if it includes other grammatical, lexical, and textual aspects. Adding the inflectional prefix "mī" is not enough to recognize the continuous verb | ||
کلیدواژهها [English] | ||
momentary and continuous verbs, context, imperative verb, continuous, grammatical form, lexical form | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 84 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 96 |