تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,766 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
بررسی رابطه دانش فناورانه و سواد سلامت دیجیتال در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان در دو مرکز دانشگاهی شهید صدوقی و شهید رجائی | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 6، شهریور 1395، صفحه 9-26 اصل مقاله (328.21 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فرانک موسوی1؛ امین قاسمی2؛ سجاد محمدی3 | ||
1استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه ازاد اسلامی، کرمانشاه، ایران. | ||
2کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، کرمانشاه ، ایران. | ||
3کارشناس ارشد حقوق خصوصی، دانش آموخته دانشگاه آزاد همدان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 04 بهمن 1395، تاریخ بازنگری: 23 اردیبهشت 1396، تاریخ پذیرش: 25 اردیبهشت 1396 | ||
چکیده | ||
پژوهش به صورت توصیفی از نوع همبستگی انجام شد. جامعه آماری شامل تمام دانشجویان دو مرکز دانشگاهی شهید صدوقی و شهید رجایی به تعداد 1700 نفر بودند. به روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای، تعداد276 نفر با استفاده از جدول مورگان به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه دانش فناورانه و پرسشنامه سواد سلامت دیجیتال اروپا بود. تجزیه و تحلیل داده ها نیز بر اساس آزمون تی تک نمونه ای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره صورت گرفت. یافته ها نشان داد: ضریب همبستگی بین دانش فناورانه و میزان سواد سلامت دیجیتال افراد آزمودنی، در دو شیوه ی محاسبه ی همبستگی پیرسون (447/0=r و 000/0=Sig)، دانش فناورانه و توانایی بهره گیری از اطلاعات سلامتی دیجیتال (494/0=r و 000/0=Sig) ، دانش فناورانه و توانایی بهره گیری از اطلاعات عمومی مرتبط با روش های کیفیت بخشی به سلامت افراد (345/0=r و 000/0=Sig)، دانش فناورانه و توانایی بهره گیری از اطلاعات مرتبط با بیماری ها یا جراحات خاص (151/0=r و 000/0=Sig)، دانش فناورانه و توانایی بهره گیری از اطلاعات تکمیلی دیجیتال بعد از مراجعه به پزشک (301/0=r و 000/0=Sig) ، دانش فناورانه و توانایی بهره گیری از اطلاعات معالجاتی درمانی دارویی (273/0=r و 000/0=Sig) ، رابطه مثبت و معنادار وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش فناورانه؛ سواد سلامت دیجیتال؛ دانشگاه فرهنگیان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of the Relationship Between Tchnological Knowledge and Digital Health Literacy about Students of Farhangian University at both Sadoughi and Rajaee campuses | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Faranak Mousavi1؛ Amin Ghasemi2؛ Sajad Mohammadi3 | ||
1Assistant Professor, Department of Educational Management, Faculty of Literature and Human Sciences, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, IRAN. | ||
2Master Degree of Educational Technology, Farhangian University, Kermanshah, IRAN. | ||
3Master Degree of Private Law, Graduated from Hamadan Azad University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to study the relationship between technological knowledge and digital health literacy about students of Farhangian university at both Sadoughi and Rajaee campuses in Kermanshah. It is descriptive research. Statistical society is all of the students in both campuses with 1700 students. Using Morgan table, 276 students were selected through multistage -random sampling as statistical sample. Research tool was European technological knowledge and digital health literacy questionnaires. Data analysis was done according to one-Sample T-test, Pearson correlation coefficient, Spearman correlation coefficient, and multi variable regression. Research Data analysis provides the following results through Pearson and Spearman correlation calculation method (Sig: 0.000, r=0.447): technological knowledge and ability of utilization of digital health information (Sig: 0.000, r=0.494), technological knowledge and ability of utilization of general information related to methods of qualify people health (Sig: 0.000, r=0.345), technological knowledge and ability of utilization of information related to specific diseases or injuries (Sig: 0.000, r=0.151), technological knowledge and ability of utilization of digital further information after going to the doctor (Sig: 0.000, r=0.301), technological knowledge and ability of utilization of treatment, therapeutic and pharmaceutical information (Sig: 0.000, r=0.273). It Also shows the results of multi variable regression analysis, by use of step by step method for mentioned variablesas: 0.429, 0.494, 0.316, 0.169, 0.150, 0.301. Accordingly, there is a meaningful and positive relationship between correlation coefficient and amount of subjects’ digital health literacy. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
technological knowledge, digital health literacy, University of Kermanshah | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 922 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 691 |