تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 416 |
تعداد مقالات | 3,176 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,538,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,889,143 |
اثربخشی آموزش به سبک مشارکتی از نوع تکنیک جیک ساو در کلاس درس جغرافیا بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان | ||
آموزش پژوهی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 6، شهریور 1395، صفحه 27-48 اصل مقاله (360.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمدرئوف حیدری فر* 1؛ فرهاد پروانه* 2؛ سلیمه عبدالحسینی3؛ فریما همتی4؛ مهنوش احمدی5 | ||
1استادیار گروه جغرافیای سیاسی، دانشگاه پیام نور، ایران. | ||
2دانشجوی دکتری تاریخ، دبیر آموزش و پرورش، ایران. | ||
3کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، آموزگار آموزش وپرورش، ایران. | ||
4کارشناس مددکاری اجتماعی، کرمانشاه، ایران. | ||
5کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، کارمند دانشگاه آزادقصرشیرین، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 03 اسفند 1395، تاریخ بازنگری: 26 اردیبهشت 1396، تاریخ پذیرش: 31 اردیبهشت 1396 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان ارزیابی آموزش به سبک تکنیک جیک ساو در کلاس درس جغرافیا بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر سال دوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب بودند. به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ، تعداد 60 نفر انتخاب و در دوگروه کنترل(30 نفر) و آزمایش(30 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون بود. داده ها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنی دار یافت شد. همچنین بین گروه ها از لحاظ مهارت اجتماعی در مؤلفه های دوری از رفتارهای غیراجتماعی، دوری از پرخاشگری، دوری از برتری طلبی، ارتباط مناسب با همسالان تفاوت معنی دار یافت شد (05/0P<). ولی این تفاوت ها در مؤلفه گرایش به رفتارهای مناسب معنی دار نشد. (05/0<p). با توجه به تأثیر متغیرهای مورد بررسی روش آموزش روش تدریس جیک ساو به منظور ارتقای مهارت های اجتماعی پیشنهاد می گردد. | ||
کلیدواژهها | ||
یادگیری مشارکتی؛ تدریس جیک ساو؛ مهارت اجتماعی؛ دانش آموزان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Teaching Jigsaw in the Geography and History Classroom on Social Skills Development | ||
نویسندگان [English] | ||
Dr. Mohammad Raouf Heydari Far1؛ Farhad Parvaneh2؛ Salimeh Abdolhoseini3؛ Farima Hemati4؛ Mahnoush Ahmadi5 | ||
1Assistant Professor of Political Geography, Payame Noor University, IRAN. | ||
2Ph.D. student of history, Teacher, IRAN. | ||
3Master of Degree in Educational Technology, Primary School Teacher, IRAN. | ||
4Social work expert, Kermanshah, IRAN. | ||
5Master of Degree in Educational Technology, Staff of Ghasr Shirin Azad University, IRAN. | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to determine the effectiveness of the effectiveness of teaching Jake-Sao in the geography and history classroom on social skills development. The statistical population consisted of all boys in the second felly of high school in Sarpol Zahab city. In a multi-stage cluster sampling, 120 individuals were selected and randomly replaced in two groups (30 people) and 30 subjects (in each class). The data gathering tool was Matson's social skills questionnaire. Data were analyzed using variance analysis. The results showed a significant difference between the experimental and control groups in the post-test. Also, there was a significant difference between the groups in terms of social skills in the components of non-social behaviors, avoidance of aggression, avoidance of superiority, and proper relationship with peers (P <0.05). However, these differences did were not significant in the tendency components toward appropriate behaviors. (05/0 <p). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Collaborative Learning, technique Jigsaw, Social Skills | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 764 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 860 |