تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,269,353 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,659,153 |
بازشناسی مؤلفههای شاگردپروری در تربیت اسلامی با تکیه بر سلوک معلمی شهید ثانی و ملامحسن فیض کاشانی | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
دوره 9، شماره 16، مهر 1402، صفحه 332-307 اصل مقاله (748.65 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2023.3279 | ||
نویسندگان | ||
جابر افتخاری* 1؛ محمدحسین حیدری2 | ||
1دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت، گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
2دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 07 تیر 1402، تاریخ بازنگری: 05 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 27 مهر 1402 | ||
چکیده | ||
اندیشمندان اسلامی با سودبردن از دو منبع مهم و غنی اسلامی یعنی قرآن و سنت، اندیشههای تربیتی خود را ارائه نمودهاند. ازاینرو پژوهش حاضر با تمرکز بر آراء تربیتی و سلوک معلمی شهید ثانی و فیض کاشانی بهعنوان دو اندیشمند بزرگ اسلامی بهدنبال بازشناسی مؤلفههای شاگردپروری در نظر ایشان میباشد. در این پژوهش کیفی از روش تحلیل مضمون استفاده شد. به این صورت که دو کتاب منیة المرید تالیف شهید ثانی و کتاب المحجة البیضاء تالیف فیض کاشانی که در حوزه تربیت و اخلاق میباشند و در آنها به آداب متقابل شاگرد و استاد پرداخته شده است با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و مورد بررسی قرار گرفت. در اسناد بررسی شده 21 مضمون فراگیر شناسایی شد که در قالب دو مضمون سازماندهنده سلوک اخلاقی (11 مضمون) و سلوک علمی (10 مضمون) دستهبندی شده و درنهایت همه مضامین ذیل مضمون فراگیر شاگردپروری قرار گرفته شد. یافتههای پژوهش نشان داد که از میان مضامین احصا شده، 9 مضمون؛ مهربانی و خیرخواهی، عفت نفس و خلوص نیت، رعایت انصاف و احترام، رضای خداوند، تواضع و فروتنی، ممانعت تلویحی، توجه به فهم و استعداد، آموزش تدریجی و رتبهبندی مطالب و همراهی علم و عمل از غنای بیشتری برخوردار بوده و در آثار بررسی شده حضور پرمایهای داشتهاند و مهمترین مؤلفههای شاگردپروری از منظر شهید ثانی و فیض کاشانی بهحساب میآیند. درنتیجه اندیشمندان اسلامی نظیر شهید ثانی و فیض کاشانی به اهمیت و نقش معلم واقف بوده و ضمن توجه به مؤلفههای معلم شاگردپرور، بخشی از آثار خود را به شرح این مهم اختصاص دادهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت اسلامی؛ سلوک معلمی؛ شاگردپروری؛ شهید ثانی؛ فیض کاشانی | ||
موضوعات | ||
پژوهشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Recognizing the components of Disciple-educating in Islamic education based on the teacher's behavior of Shahid Sani and Faiz Kashani | ||
نویسندگان [English] | ||
Jaber Eftekhari1؛ Mohammad Hossein Heidari2 | ||
1Phd. Student in Philosophy of Education, Departmant of Education, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan, Iran. jaber.eftekhari@gmail.com | ||
2Associate Professor, Educational Sciences Department, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Islamic thinkers have presented their educational ideas by benefiting from two important and rich sources of Islam, that's mean the Qur'an and the Sunnah. Therefore, the present study, focusing on the educational opinions and teacher behavior of Faiz Kashani and Shahid Sani, two great Islamic thinkers, seeks to identify the components of Disciple-educating in their opinion. The thematic analysis method was used in this qualitative research. In this way, the book Al-Mahja Al-Bayda authored by Faiz Kashani, and the book Maniya Al-Marid authored by Shahid Sani, which are in the field of moral education and in which the mutual etiquette of the student and the teacher is discussed, were selected and analyzed using the purposeful sampling method. In this way, 21 overarching themes were identified in the reviewed documents, which were categorized into two organizing themes of ethical behavior (11 themes) and scientific behavior (10 themes), and finally, all themes were placed under the overarching theme of Disciple-educating. The findings of the research showed that among the inferred themes, 9 themes; Kindness and benevolence, chastity of self and purity of intention, observance of fairness and respect, God's pleasure, humility and modesty, implicit inhibition, attention to understanding and talent, gradual education and ranking of materials, accompanying science and practice have more richness and in The reviewed works have had a rich presence and are considered the most important components of Disciple-educating from the perspective of Faiz Kashani and Shahid sani. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Islamic education, teacher behavior, discipleship, Shahid Sani, Faiz Kashani | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 442 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 107 |