تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,275,094 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,667,909 |
سلامت روان دانشجو معلمان: نقش تنظیم شناختی-هیجانی، حمایت اجتماعی و تابآوری تحصیلی با میانجیگری کیفیت خواب | ||
نظریه و عمل در تربیت معلمان | ||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده، انتشار آنلاین از تاریخ 20 آبان 1402 | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/itt.2023.3285 | ||
نویسندگان | ||
بهرام ملکی* 1؛ سید عدنان حسینی2 | ||
1گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665 تهران، ایران | ||
2گروه آموزش روانشناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889-14665، تهران، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 02 مهر 1402، تاریخ بازنگری: 26 مهر 1402، تاریخ پذیرش: 20 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
چکیده سلامت روان یکی از مهمترین جنبههای سلامت انسان محسوب میشود و امروزه ارزیابی عوامل مرتبط با آن در دانشجو معلمان یک ضرورت حیاتی است. هدف از پژوهش، پیشبینی سلامت روانی دانشجو معلمان بر اساس تنظیم شناختی- هیجانی، حمایت اجتماعی و تابآوری تحصیلی با توجه به نقش میانجی کیفیت خواب بود. روش پژوهش همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. ﺟﺎﻣﻌﻪ آﻣﺎری ﺷﺎﻣﻞ ﻛﻠﻴﻪ دانشجو معلمان مشغول به تحصیل دانشگاه فرهنگیان کردستان در سال 1402-1401 بودند که از میان آنها تعداد 400 نفر، با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شد. برای جمعآوری دادهها از مقیاس چند بعدی حمایت اجتماعی ادراک شده، پرسشنامه تنظیم شناختی - هیجانی، پرسشنامه تابآوری تحصیلی، پرسشنامه کیفیت خواب و فرم کوتاه پرسشنامه سلامت روان استفاده شد. دادهها با استفاده از روش مدل یابی معادلات ساختاری از طریق نرمافزار Spss-21 و Amos-21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل نشان داد که متغیرهای تنظیم شناختی-هیجانی، حمایت اجتماعی، تابآوری تحصیلی و کیفیت خواب بر سلامت روان در دانشجویان اثر مستقیم و معنادار (01/0P>) داشتند. همچنین تنظیم شناختی-هیجانی، حمایت اجتماعی و تابآوری تحصیلی از طریق کیفیت خواب بر سلامت روان تأثیر غیرمستقیم و معنادار (01/0P>) داشتند. با توجه به اهمیت موضوع سلامت روان، هدف قرار دادن این چهار مؤلفه در فرایند تحصیل دانشجویان دانشگاه فرهنگیان میتواند در افزایش سلامت روان آنان تأثیر بسزایی داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
تابآوری تحصیلی؛ تنظیم شناختی – هیجانی؛ حمایت اجتماعی؛ سلامت روانی؛ کیفیت خواب | ||
موضوعات | ||
پژوهشی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Student-Teachers's Mental Health: The Role of Cognitive- Emotional Regulation, Social Support and Academic Resilience With the Mediation of Sleep Quality | ||
نویسندگان [English] | ||
Bahram Maleki1؛ Seyed Adnan Hosseini2 | ||
1Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
2Department of Psychology and Counselling, Farhangian University, P.O. Box 14665-889, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Mental health is one of the most important aspects of human health, and today, evaluating its factors in student-teachers is a vital necessity. The present study aimed to predict the mental health of student-teachers based on cognitive-emotional regulation, social support, and academic resilience with regard to the mediating role of sleep quality. The research design was correlational and structural equations type. The statistical population includes all the student-teachers who were studying at Farhangian University of Kurdistan in 2022-2023, of which 400 were selected by stratified random sampling method. Data collection tools included a Multidimensional Index of Perceived Social Support, Cognitive-Emotional Regulation Questionnaire, Academic Resilience Questionnaire, Pittsburgh Sleep Quality Index and short form of Mental Health Questionnaire. Data analysis was performed by structural equation modeling through Spss-21 and Amos-21 software. The results showed that the variables of cognitive-emotional Regulation, social support, academic resilience and sleep quality had a direct and significant effect (P>0.01) on mental health in student-teachers. Also, cognitive-emotional regulation, social support and academic resilience through sleep quality had an indirect and significant effect on mental health (P>0.01). Considering the importance of mental health, targeting these four components in the education process of Farhangian University students can have a significant effect on increasing their mental health. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic resilience, cognitive-emotional regulation, social support, mental health, sleep quality | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 288 |