تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 389 |
تعداد مقالات | 3,001 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,270,634 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,661,111 |
بررسی مشکلات و چالشهای زندگی خوابگاهی از نگاه دانشجو معلمان دختر متاهل دانشگاه فرهنگیان مطالعه پدیدارشناسی | ||
مطالعات سیاست گذاری تربیت معلم | ||
دوره 6، شماره 2، مهر 1402، صفحه 29-40 اصل مقاله (370.16 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
محمد علی پور* 1؛ گلسا قربانی2؛ سودابه شبگرد تیموری2 | ||
1مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
2دانشجوی کارشناسی علوم اجتماعی،دانشگاه فرهنگیان،تهران،ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 مرداد 1402، تاریخ بازنگری: 04 آبان 1402، تاریخ پذیرش: 11 آبان 1402 | ||
چکیده | ||
دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان مدت تحصیل خود را در خوابگاه سپری میکنند، برخی از این افراد متاهل هستند و دارای مشکلات متعددی میباشند. لذا در پژوهش حاضر به بررسی تجارب زیسته دانشجو معلمان متاهل دختر ساکن خوابگاههای دانشجویی دانشگاه فرهنگیان و مشکلات آنها پرداخته شده است. پژوهش حاضر به شیوه کیفی و از نوع پدیدارشناسی بررسی شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشجومعلمان پردیس امام سجاد(ع) بودند. با توجه به ماهیت پژوهش از روش نمونهگیری هدفمند از نوع معیار استفاده شد که دادههای پژوهش از طریق مصاحبههای عمیق فردی و نیمه ساختار یافته جمع آوری شدند که پس از اشباع اطلاعاتی تعداد شرکت کنندگان به 6 نفر رسید. دادههای حاصل از تجارب زیسته دانشجومعلمان به روش کلایزی (2002) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. جهت ارزیابی نتایج پژوهش حاضر از معیارهای گوبا و لینکن (1985) استفاده شده است. یافتههای حاصل از تجارب زیسته دانشجومعلمان در 9 مضمون اصلی "بالا رفتن قدرت درک و مدارا"، "چالشهای مدیریت هزینه"، "شرایط رفت و آمد"، "دشواری حل مشکل از راه دور"، "مشکلات آموزشی"، "تاثیرپذیری از هم خوابگاهیها"، "به تاخیرافتادن برنامهها"، "مشکلات عاطفی" دسته بندی شد. تجارب دانشجومعلمان متاهل از زندگی خوابگاهی نشان میدهد که دانشجو معلمان مشکلات و چالشهایی را در زندگی خوابگاهی تجربه میکنند که در زندگی مشترک آنها و دوران تحصیلشان تاثیرگذار است که باعث عدم تمرکز آنها و درگیری فکری آنها میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشجو معلم؛ متاهل؛ زندگی خوابگاهی؛ پدیدارشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examining the Problems and Challenges of Dormitory Life from the Perspective of Married Student Teachers of Farhangian University | ||
نویسندگان [English] | ||
MOHAMMAD ALIPOUR1؛ Golsa GHorbani2؛ Sodabe SHabgardteymori2 | ||
1Lecturer at Farhangian University,tehran.iran | ||
2BA student of Social Sciences, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The student teachers of Farhangian University spend their study years in dormitory. Some of them are married and have many problems. Therefore, this research, has examined the lived experiences of married female student teachers living in Farhangian University dormitories and their problems. The current study was qualitative in method and phenomenological in type. The population of the study included all teacher students of Imam Sajjad (A) Campus. Based on the nature of the study, purposive criterion-based sampling was adopted, and the data was collected using deep individual and semi-structured interviews. After data saturation, the number of participants reached 6. The data from teachers' lived experiences were analyzed using Claizi (2002) method. To evaluate the results of the present study, Gooba and Linken’s criteria were used; Findings from teachers' lived experiences was categorized into 9 main themes: "increasing the power of understanding and tolerance", "cost management challenges", "commuting conditions", "difficulty of remote problem solving", "educational problems", "interference" Dormitories", "plans being delayed", and "emotional problems". Married student teachers' experiences of dormitory life show that student teachers experience problems and challenges in dormitory life that affect their joint life and studies causing lack of concentration and their intellectual conflict. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
student teacher, married, dormitory life, phenomenology | ||
مراجع | ||
منابع
ابراهیمی، ا.، ضرغام حاجبی، م.، ترکان، ع.، استقلالیان، آ.، و میرزاحسینی، ح. (1395). مشکلات زندگی خوابگاهی دانشجویان. تحقیقات علوم رفتاری،14(2)،249-244.
ابراهیمی، ط. (1397). جایگاه آموزش مدیران و تاثیر آن در تحول دانشگاه فرهنگیان. پویش در آموزش علوم انسانی،3(10)،43-35.
آراسته، ح. ر. (1393). دستاوردهای ایجاد جوامع یادگیری در خوابگاههای دانشجویی. آموزش عالی ایران، 6 (2)، 19-1.
جاویدی، ن. (1392). اثربخشی زوج درمانی هیجان مدار بر بهبود رضایت زناشویی زوجین و کنترل رفتار خانواده. مشاوره کاربردی،3(2)،65-78.
دلبری، س. ع. و خواجوی مقدم، ل. (1393). عوامل تقویت مدارا در خانواده از دیدگاه آیات و روایات. پژوهشهای اجتماعی اسلامی، 20(1)،150-123.
زائر، ل. و قائد محمدی، م. ج. (1392). مشکلات اجتماعی-تحصیلی دانشجویان دختر ساکن خوابگاه دانشگاه آزاد اسلامی منطقه12 از دید خود دانشجویان. نشریه پژوهش اجتماعی، 6(18)،208-179.
زیاری، ک. (1381). برنامه و برنامهریزی در ایران. دانشکده ادبیات و علوم انسانی (تهران)،52 (164)، 599-618
سامانی، س. و رضویه، ا. (1385). رابطه همبستگی خانوادگی و استقلال عاطفی با مشکلات عاطفی. پژوهش در سلامت روانشناختی،1(1)،30-37.
سیابانی، ث.، مرادی، م. ر.، سیابانی، ح.، رضایی، م.، سیابانی، س.، آملایی، خ. وکریمی، ا. (1388). مشکلات آموزشی دانشکده پزشکی کرمانشاه از دیدگاه دانشجویان پزشکی. مجله دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه (بهبود)،13(2)،162-171.
قدرتی،ح. و مقصودزاده، ف. (1398). بررسی تجربه زندگی خوابگاهی در میان دانشجویان دختر با تاکید بر مشکلات آنها. فصلنامه علمی پژوهشی آموزش عالی ایران،11(2)،83-59.
کرائی، ش.، سودانی، م.، مهرابیزاده، م. و مکتبی، غ. (1394). اثربخشی آموزش هوش هیجانی برمهارتهای حل مشکل خانواده در دانشجویان متاهل. دستاوردهای روانشناختی(علوم تربیتی و روانشناسی)،22(2)،189-208.
گودرزی، ن.، قاسمپور، ف. و اعتمادی فرد، س. م. (1398). چالشهای زندگی خوابگاهی دانشجویان دختر در خوابگاههای دانشگاه سراسری شهر تهران. فصلنامه علوم اجتماعی(علمی)،26(33)،60-33.
وارسته فر، ا. و موسوی تازهآبادی، س. ف. (1393). درک پدیدارشناسانه کنش اجتماعی در زندگی خوابگاهی دانشجویان دختر دانشگاه فرهنگیان. فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات آموزشی و آموزشگاهی،3(8)،39-9. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 153 |