تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 432 |
تعداد مقالات | 3,298 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,720,184 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,026,920 |
اثربخشی آموزش خودشفقتورزی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزانِ دختر دارای علائم اضطراب اجتماعی | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 9، شماره 35، آذر 1402، صفحه 17-27 اصل مقاله (410.29 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
احسان کشتورز کندازی* 1؛ فهمیه نامی1؛ فاطمه زارعی2؛ زهرا عمادی3 | ||
1دانشجوی دکتری تخصصی روانشناسی تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
2کارشناسی روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، دانشگاه پیامنور جهرم، جهرم، ایران | ||
3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
تاریخ دریافت: 05 دی 1402، تاریخ پذیرش: 06 دی 1402 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش، اثربخشی آموزش خودشفقتورزی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزانِ دختر دارای علائم اضطراب اجتماعی بود. این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و گروه کنترل بود. جامعۀ آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزانِ دختر متوسطۀ دوم شهر مرودشت در سال تحصیلی 1400-1399 بود. از این جامعه، نمونهای به حجم 32 نفر (16 نفر برای هر گروه) به شیوه هدفمند، انتخاب و با روش تصادفی به گروههای آزمایش و گواه گمارده شدند. دورۀ آموزشی خودشفقتورزی به مدت هشت جلسۀ هفتگی به مدت 2/5 ساعت بر روی گروه آزمایش انجام گرفت و به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامۀ اضطراب اجتماعی نوجوانان (SAS-A) و پرسشنامۀ اطلاعات جمعیتشناختی محققساخته بود که در سه مرحلۀ پیشآزمون، پسآزمون و پیگیری (سه ماهه) تکمیل شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیره در نرمافزار SPSS (نسخۀ 24) انجام گرفت. نتایج این پژوهش نشان از وجود تفاوت معنادار در گروه آزمایش و گواه، در مرحله پسآزمون (P≤0.01) و پیگیری (P≤0.02) بود؛ لذا با اطمینان 98 درصد میتوان نتیجه گرفت که اثربخشی آموزش خودشفقتورزی بر اضطراب اجتماعی دانشآموزانِ دختر دارای علائم اضطراب اجتماعی موثر است. | ||
کلیدواژهها | ||
خودشفقتورزی؛ اضطراب اجتماعی؛ دانشآموزان دختر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effectiveness of Self-Compassion Training on Social Anxiety of Female Students with Symptoms of Social Anxiety | ||
نویسندگان [English] | ||
Ehsan Keshtvarz Kondazi1؛ Fahimeh Nami1؛ Fatemeh Zarei2؛ Zahra Emadi3 | ||
1PhD Student in Educational Psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
2BA in General Psychology, Department of Psychology, Payam Noor Jahrom University, Jahrom, Iran | ||
3MA in clinical psychology, Marvdasht Branch, Islamic Azad University, Marvdasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this research was the effectiveness of self-compassion training on the social anxiety of female students with symptoms of social anxiety. This research was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population of the research included all the female students of the second secondary school in Marvdasht city in the academic year of 2019-2020. From this population, a sample of 32 people (16 people for each group) was selected in a purposeful way and randomly assigned to experimental and control groups. The self-compassion training course was conducted on the experimental group for eight weekly sessions for 2.5 hours, and no training was provided to the control group. The tools used in this research were the adolescent social anxiety questionnaire (SAS-A) and the researcher-made demographic information questionnaire, which was completed in three phases: pre-test, post-test and follow-up (three months). Data analysis was done using multivariate analysis of covariance in SPSS software (version 24). The results of this research showed that there was a significant difference between the experimental and control groups in the post-test (P≤0.01) and follow-up (P≤0.02) stages. Therefore, it can be concluded with 98% confidence that the effectiveness of self-compassion training is effective on the social anxiety of female students with symptoms of social anxiety. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Self-compassion, social anxiety, female students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 359 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 250 |