تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,219 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,748 |
میزان همسویی داستانهای آموزش قرآن دوره ابتدایی با ساحتهای تربیت | ||
پژوهش در آموزش معارف و تربیت اسلامی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 4، دی 1402، صفحه 109-129 اصل مقاله (3.23 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22034/riet.2023.15514.1221 | ||
نویسندگان | ||
مریم نساج* 1؛ عصمت همتی2 | ||
1گروه آموزشی معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. | ||
2گروه آموزشی معارف اسلامی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 07 دی 1402، تاریخ بازنگری: 09 دی 1402، تاریخ پذیرش: 09 دی 1402 | ||
چکیده | ||
امروزه داستان، ابزاری مؤثر در تعلیم و تربیت شمرده میشود. میتوان از این طریق نکات مهم تربیتی را از ابعاد مختلف بیان داشت. در این راستا، هدف پژوهش حاضر برررسی و تحلیل میزان تطابق داستانهای کتاب آموزشی قرآن شش پایه براساس شش ساحت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است. جامعه مورد بررسی شامل کتابهای درسی آموزش قرآن دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران بوده، و محدوده پژوهش شامل داستانهای کتابهای مذکور است. روش پژوهش توصیفی، و از نوع تحلیل محتوا است. دادههای حاصل با استفاده از آنتروپی شانون، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که در کتابهای آموزش قرآن ابتدایی، 22 داستان مطرح شده است. 19 مورد به ساحت اعتقادی، عبادی، اخلاقی، 14 مورد به ساحت اجتماعی و سیاسی، 4 مورد به ساحت زیباییشناختی و هنری، 2 مورد به ساحت زیستی و بدنی، 2 مورد به ساحت اقتصادی و حرفهای، 1 مورد به ساحت علمی و فناوری اشاره شده است. از میان ابعاد مورد بررسی، بُعد اعتقادی، عبادی، و اخلاقی با میزان بار اطلاعاتی 97/0 و ضریب اهمیت 30/0، بیشترین توجه را به خود اختصاص داده است و بُعد علمی و فناوری با میزان بار اطلاعاتی 0003/0 و ضریب اهمیت 0009/0، کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است. | ||
کلیدواژهها | ||
داستانهای قرآنی؛ کتاب آموزش قرآن؛ مقطع ابتدایی؛ تربیت؛ آنتروپی شانون | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Compatibility between Qur’anic Education Stories in Elementary Stage and Aspects of Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Nassaj1؛ Esmat Hemati2 | ||
1Department of Islamic Studies, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
2Department of Islamic Studies, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, storytelling is an effective means in education and upbringing because it can convey important educational points from different aspects. In this regard, the purpose of the present research is to review and analyze to what extent stories in the Qur’anic Course Book through 6 stages of elementary school are based on 6 aspects of the fundamental transformation document of education and upbringing. The research method is descriptive content analysis and the obtained results were analyzed by Shannon Entropy. The results showed that in the Qur’anic Education Book of the elementary school, 22 stories are mentioned which deal with the following aspects: 19 cases about beliefs, prayers, and morality, 14 cases about social and political fields, 4 cases about aesthetic and artistic fields, 2 cases about biological and bodily fields, 2 cases about economic and professional fields, and 1 case about scientific and technological fields. Among aspects under review, beliefs, prayers, and morality with the data load of 0.97 and the importance factor of 0.30 have gained the highest attention while scientific and technological aspects with the data load of 0.0003 and the importance factor of 0.0009 have gained the least attention. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qur’anic Stories, Qur’anic Education Book, Elementary Stage, Education, Shannon Entropy | ||
مراجع | ||
قرآن کریم.
آقامحمدی، جواد (1398). تربیت حرفهای در حاشیه: بررسی میزان انعکاس اهداف ساحتهای ششگانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در متون درسی. رشد آموزش علوم اجتماعی، شماره 80.
ساروخانی، باقر (1377). روشهای تحقیق در علوم اجتماعی: اصول و مبانی. تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
سند تحول بنیادین. تهران: شورای انقلاب فرهنگی، 1390.
ظهرابی اصل، مهران؛ دولت دوست، حسین (1400). بررسی پیامهای قرآنی کتب آموزش قرآن ابتدایی براساس ساحتهای ششگانه تربیت. مطالعات روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 31.
عباسپور، علی؛ عصاره، علیرضا؛ سبحانینژاد، مهدی؛ احقر، قدسی (1398). طراحی و اعتبارسنجی الگوی برنامه درسی تربیت اخلاقی دوره متوسطه اول با تأکید بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران. پژوهشهای آموزش و یادگیری، 16(30)، ص169-183.
عظیمی، محمدحسن؛ اورند، سمیه (1400). مروری بر اثربخشی قصهگویی در ارتقای سلامت روان کودکان. راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 9، ص72-83.
قربانپور آرانی، حسین؛ زارعی، عباس؛ باقری، سمیه (1400). مقایسه میزان توجه به ساحتهای ششگانه تربیت در کتابهای فارسی دوره ابتدایی قبل و بعد از اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. مطالعات برنامه درسی ایران، 16(62)، ص179-196.
کریمی، ناهید؛ مهرافزون، داریوش؛ جعفری، علیرضا (1396). بررسی تأثیر آموزش مهارتهای زندگی به روش قصهگویی بر مؤلفههای خلاقیت دانشآموزان ابتدایی. ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، 7(2)، ص149-166.
کلینی، محمد بن یعقوب (1365). الکافی. تصحیح علیاکبر غفاری. تهران: دارالکتب الإسلامیة، ج6.
متقی، علی بن حسامالدین(1419ق). کنز العمال فی سنن الاقوال و الافعال. بیروت: دارالکتب العلمیه، ج10.
محمدی پویا، فرامرز؛ صالحی، اکبر؛ مومیوند، فاطمه (1394). تحلیل محتوای نهجالبلاغه براساس ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش. پژوهشنامه نهجالبلاغه، 3(10).
ملکی سفیددشتی، سمیرا (1401). بازکاوی مفاهیم قصهگویی مبتنی بر مؤلفههای هوش هیجانی و اخلاقی و تاثیر آن بر سازگاری و تابآوری دانشآموزان. پیشرفتهای نوین در روانشناسی، علوم تربیتی و آموزش و پرورش، 5(47).
میرزاییان، وحیدرضا (1385). تولید کتاب درسی الکترونیک؛ فرصتها و چالشها. تهران: انتشارات سمت.
وفایی، رضا؛ فضلالهی قمشی، سیفاله؛ طالعیفرد، احمد (1396). بررسی میزان توجه به ساحتهای ششگانه تربیت سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در کتابهای درسی مطالعات اجتماعی دوره ابتدایی. مسائل کاربردی تعلیم و تربیت اسلامی، 2(3).
یزدانی، فریدون؛ محمدی پویا، فرامرز؛ بیجنوند، زهرا (1398). احصاء مصادیق ساحتهای ششگانه تربیتی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در قرآن کریم. پاسداری فرهنگی انقلاب اسلامی، 9(19)، ص87-111.
Akyol, H. (2000). Olumlu Ö÷renmeye Uygun Bir Ortam Oluúturma, SÕnÕf Yönetimi. Ankara: Nobel YayÕn Da÷ÕtÕm.
Bland, J. (2015). Oral storytelling in the Primary English Classroom. In: J. Bland (Ed.), Teaching English to young learners. Critical issues in language teaching with 3-12 year olds (pp. 183–198).
Crain, W. (2005). Theories of development: Concepts and Applications. New Jersey: Pearson.
Damon, W. (1988). The moral child. New York: Free Press
Dean, J. (2000). Improving Childrens Learning, Educational Management Series. London: Routhledge.
Elliott, A. (2006). Early childhood education: Pathways to quality and equity for all children. ACER Press, Australia.
Hofstein, A. & Lunetta, V.N. (2004). The laboratory in science education: Foundations for the twenty-first century. Science Education, 88(1), p. 28–54.
Kersten, S. (2015). Language development in young learners: The role of formulaic language. In: J. Bland (Ed.), Teaching English to young learners. Critical issues in language teaching with 3-12 year olds (pp. 129–145). Bloomsbury. Kohlberg, L. (1969). Stage and sequence: The Cognitive-developmental approach to socialization. In: D.A. Goslin (ed.) Handbook of socialization theory and research (p.347-480). Chicago: Rand McNally.
McNeill, K. (2011). Elementary students’ views of explanation, argumentation, and evidence and their abilities to Gü lcan Mihladiz and Meltem Duran: Procedia - Social and Behavioral Sciences. Journal of Research in Science Teaching, 48(7), p. 793-823.
Mour˜ ao, S. (2016). Picturebooks in the primary EFL classroom. Children’s Literature in Language Education Journal, 4(1), p.25-43.
Nair, S.M., Mohd Yusof, N. & Hong, S.C. (2014). Comparing The Effects of The Story Telling Method and The Conventional Method on The Interest, Motivation and Achievement of Chinese Primary School Pupils. Procedia - Social and Behavioral Sciences, No. 116, p. 3989-3995. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2014.01.878 Panc, I., Georgescub, A. & Zahariab M. (2015). Why children should learn to tell stories in primary school? Procedia - Social and Behavioral Sciences, 187, p. 591-595. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2015.03.110 Piaget, J. (1965). The moral judgment of the child. New York: The Free Press.
Reyes-Torres, A. & Portal´es Raga, M. (2020). Multimodal approach to foster the multiliteracies pedagogy in the teaching of EFL through picturebooks: The Snow Lion. Atlantis. Journal of the Spanish Association of Anglo-American Studies, 42(1), p. 94-119. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 137 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 79 |