
تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 456 |
تعداد مقالات | 3,537 |
تعداد مشاهده مقاله | 5,105,687 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,295,620 |
تحلیل سوالات فیزیک پایه دوازدهم کنکور سراسری و آزمون های نهایی سال 1400 با تأکید بر حیطههای شناختی بلوم | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 9، شماره 32، آذر 1402، صفحه 1-10 اصل مقاله (309.39 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مصطفی گل پرور* 1؛ فاطمه خدادادی آزادبنی* 2؛ منیره صالحی* 3 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشدآموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید بهشتی مشهد. | ||
2گروه آموزش فیزیک، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران | ||
3گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی 889 -14665 تهران، ایران. | ||
چکیده | ||
این پژوهش به منظور تحلیل سوالات فیزیک پایه دوازدهم در آزمون سراسری و امتحانات نهایی بر اساس حیطههای شناختی بلوم انجام شده است. جامعه و نمونه آماری این پژوهش شامل سوالات فیزیک پایه دوازدهم در امتحانات نهایی و کنکور در رشتههای علوم تجربی و ریاضی فیزیک در سال ۱۴۰۰ میشود. در این پژوهش، سوالات با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی بررسی داده ها به کمک چک لیست محقق ساخته مبتنی بر سطوح شناختی بلوم جمع آوری شدهاند. سپس دادهها با استفاده از آزمون خی دومورد تحلیل قرار گرفتهاند. نتایج نشان داده است که درآزمون سراسری هدف اصلی سنجش سطوح بالای شناختی است، فراوانی 4درصدی در کنکو ریاضی و 9 درصدی در کنکور تجربی سطوح فهمیدن و دانش گواه این ادعا است. در کنکور سراسری، تمرکز بر مفاهیم و اصول اساسی فیزیک و توانایی دانشآموزان در استفاده از آنها در حل مسائل و تفسیر نتایج قرار دارد. در آزمونهای نهایی رشتههای علوم تجربی و ریاضی فیزیک، نسبت به آزمون کنکور، توجه بیشتری به سطوح دانش و فهم و کمتر به سطوح تحلیل و ترکیب شده است. بین میزان استفاده از سوالات مربوط به سطوح دانش، فهم، کاربرد، تحلیل و ترکیب در آزمونهای کنکور و نهایی همخوانی وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
فیزیک پایه دوازدهم؛ کنکور سراسری؛ آزمون نهایی؛ حیطههای شناختی بلوم؛ تحلیل سوالات. به انگلیسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Twelfth Grade Physics Questions in the National University Entrance Exam and Final Exams of 1400, Emphasizing Bloom's Cognitive Domains | ||
نویسندگان [English] | ||
Mostafa Gol Parvar1؛ Fatemeh Khodadadi Azad Bani2؛ Monireh Salehi3 | ||
1Master's student in physics education, Farhangian University, Tehran, Iran. | ||
2Department of Physics Education, Farhangian University, PO Box 889-14665 Tehran, Iran | ||
3Department of Educational Sciences, Farhangian University, PO Box 889-14665, Tehran, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
This research aimed to analyze the physics questions of the twelfth-grade national exam and final exams based on Bloom's cognitive domains. The population and sample of this research included physics questions from the final exams and university entrance exams in the fields of experimental sciences and physics mathematics in the year 1400. The questions were collected using a researcher-made checklist based on Bloom's cognitive levels and then analyzed using the quantitative content analysis method. The results indicated that the main focus of the national exam is to assess higher cognitive levels, with a frequency of 4% in mathematics and 9% in experimental sciences demonstrating understanding and knowledge levels. In the national exam, there is an emphasis on fundamental concepts and principles of physics, and students' ability to use them in problem-solving and result interpretation. In the final exams, there is more emphasis on knowledge and comprehension levels compared to the university entrance exam, with less focus on analysis and synthesis levels. There is no consistency in using questions related to knowledge, comprehension, application, analysis, and synthesis levels between the university entrance exam and final exams. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Twelfth-grade physics, national entrance exam, final exams, Bloom's cognitive domains, question analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 274 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 216 |