تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 432 |
تعداد مقالات | 3,298 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,719,208 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,025,950 |
تأثیر یادگیری ترکیبی مبتنی بر رسانههای دیجیتال بر صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر دانشجویان | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 9، شماره 35، آذر 1402، صفحه 18-31 اصل مقاله (521.75 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
ثریا رودی علی آبادی* 1؛ محسن آیتی2؛ محمدعلی رستمی نژاد2 | ||
1دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران | ||
2دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، ایران. | ||
تاریخ دریافت: 02 اردیبهشت 1402، تاریخ بازنگری: 08 دی 1402، تاریخ پذیرش: 24 دی 1402 | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر یادگیری ترکیبی بر صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر دانشجویان انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری این پژوهش، کلیه دانشجویان کارشناسی رشته علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه بیرجند در سال 1398- 1397 که تعداد آنها 214 نفر است، بودند. نمونه پژوهش از دانشجویان درس کاربرد مقدمات کامپیوتر با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. تعداد اعضای نمونه 60 نفر بودند که در گروه آزمایش و گروه کنترل 30 نفر، بهطور تصادفی قرار گرفتند. آموزش به روش ترکیبی برای گروه آزمایش و برای گروه کنترل به روش معمول ارائه شد. برای گردآوری دادههای از آزمون صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر هرسن و اوزونبویلو استفاده شد. نتایج تحلیل کواریانس نیز نشان داد روش ترکیبی تفاوت معناداری در صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل ایجاد نکرده است و دلائل آن را میتوان در فرهنگ یادگیری، منابع و امکانات و الگوی بکار گرفته شده برای یادگیری ترکیبی جستجو کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
"صلاحیتهای یادگیری مادامالعمر"؛ "یادگیری ترکیبی"؛ "صلاحیت دیجیتال" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effect of blended-learning based on digital media on the students΄ lifelong learning competencies | ||
نویسندگان [English] | ||
Sorayya Ruodi aliabadi1؛ Mohsen Ayati2؛ Mohammad Ali Rostami Nezhad2 | ||
1Phd student of Curriculum Planning, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Iran | ||
2Associate Professor, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Birjand University, Iran. | ||
چکیده [English] | ||
Acquiring lifelong learning competencies is a necessity in the age where changes are accelerating so it is expected that ICT play an effective role in achieving this goal. The purpose of this study was to investigate the effect of blended-learning on the students΄ lifelong learning competencies. Quasi-experimental research method was used with pre-test, post-test design with control group. The research community consisted of all undergraduate students in the faculty of education and psychology in university of Birjand in 2017-2018 academic year numbering 214 people. The research sample was selected using available sampling method. The sample size was 30 people who were randomly assigned into experimental and control groups, 30 respectively. Blended method was provided for the experimental group and for the control group in the usual way. Uzunboylu and Hursen’s lifelong learning competence scale was used for collecting data on lifelong learning competencies. The results of covariance analysis also showed that the blended method did not make a significant difference in the lifelong learning competencies of the experimental group compared to the control group. Its’ reasons can be found in academic culture, resources, facilities and the used model. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
" lifelong learning competencies", "blended-learning", "digital competence" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 209 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 136 |