تعداد نشریات | 24 |
تعداد شمارهها | 432 |
تعداد مقالات | 3,298 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,720,131 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 2,026,892 |
اثربخشی آزمونهای عملکردی بر اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی ادراکشده و انگیزش پیشرفت دانشآموزان پایه ششم ابتدایی | ||
آموزش پژوهی | ||
دوره 9، شماره 35، آذر 1402، صفحه 32-50 اصل مقاله (563.66 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صفورا خاتمه مربوئیه* 1؛ سلماز دانشمندی* 2؛ آمنه همایون3 | ||
1کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، واحد داراب، دانشگاه آزاد اسلامی، داراب، ایران | ||
2دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران | ||
3کارشناسی گروه پرستاری، واحد آباده، دانشگاه آزاد اسلامی، آباده، ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 مهر 1398، تاریخ بازنگری: 20 اردیبهشت 1400، تاریخ پذیرش: 01 بهمن 1400 | ||
چکیده | ||
این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی آزمونهای عملکردی بر اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی ادراکشده و انگیزش پیشرفت گروهی از دانشآموزان پایه ششم ابتدایی انجام شد. روش پژوهش از نوع نیمهتجربی و طرح پژوهش از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان دختر و پسر پایه ششم ابتدایی شهر مرودشت بود که در سال تحصیلی 99-1398 مشغول به تحصیل بودند که از بین آنها 15 نفر برای گروه آزمایش و 15نفر هم برای گروه کنترل به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش پیشآزمون و پسآزمون برای اشتیاق تحصیلی و انگیزش پیشرفت و پرسشنامه خودکارآمدی (موریس، 2001) برای سنجش خودکارآمدی ادراکشده بود که مراحل لازم جهت سنجش پایایی و روایی آزمونها و پرسشنامهها انجام شد. دادههای حاصل از این پژوهش با روش تحلیل کواریانس مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت. یافتههای اصلی به دست آمده از تحلیل کواریانس (آنکوا) نشان داد که میانگین آزمونهای انگیزش پیشرفت، اشتیاق تحصیلی و خودکارآمدی ادراکشده برحسب عضویت گروهی (گروه آزمایش و کنترل) در مرحله پسآزمون تفاوت معناداری وجود دارد (0/01>P). بر اساس یافتهها، نتایج پژوهش نشان داد که اجرای آزمونهای عملکردی بر میزان اشتیاق تحصیلی، خودکارآمدی ادراکشده و انگیزش پیشرفت دانشآموزان پایه ششم تأثیر مثبت دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتیاق تحصیلی؛ انگیزش پیشرفت؛ آزمونهای عملکردی؛ خودکارآمدی ادراکشده | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The effectiveness of performance tests on academic engagement, perceived self-efficacy and achievement motivation of sixth grade elementary students | ||
نویسندگان [English] | ||
Safoura Khatame Marboeiyeh1؛ Solmaz Daneshmandi2؛ Ameneh Homayoun3 | ||
1M.Sc. of Educational Management, Darab Branch, Islamic Azad University, Darab, Iran | ||
2Phd student of educational psychology, Morovdasht Branch, Islamic Azad University, Morovdasht, Iran | ||
3Department of Nursing, Abadeh Branch, Islamic Azad University, Abadeh, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to determine the effectiveness of performance tests on academic engagement, perceived self-efficacy and achievement motivation of a group of sixth grade elementary students. The research method was quasi-experimental and the research design was pre-test-post-test with a control group. The statistical population of the study included all male and female students in the sixth grade of elementary school in Marvdasht who were studying in the academic year 1398-99, of which 15 were selected for the experimental group and 15 for the control group by multi-stage cluster sampling. Pre-test and post-test research tools for academic motivation and achievement motivation and self-efficacy questionnaire (Morris, 2001) were perceived to measure self-efficacy that Necessary steps were performed to assess the validity and reliability of tests and questionnaires. The data obtained from this study were analyzed by analysis of covariance. The main findings of analysis of covariance(ANCOA) showed that the mean of tests of achievement motivation, academic engagement and perceived self-efficacy in terms of group membership(experimental and control group) in the post-test stage is significantly different(P<0.01).The results showed that the implementation of performance tests has a positive effect on academic engagement, perceived self-efficacy and achievement motivation of sixth grade students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic engagement, achievement motivation, performance tests, perceived self-efficacy | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 313 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 199 |