تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,000 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,268,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,657,705 |
بنیانهای تربیتی کودک در گفتمان سعدی و مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزشوپرورش | ||
پژوهش در آموزش زبان و ادبیات فارسی | ||
دوره 4، شماره 2، بهمن 1402، صفحه 59-74 اصل مقاله (1023.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/rpllp.2024.15216.1127 | ||
نویسندگان | ||
ناصر کمالپورخوب* 1؛ هدایت الله تقی زاده2 | ||
1مامور آموزشی دانشگاه فرهنگیان | ||
2دانشیار گروه زبان و ادبیات دانشگاه فرهنگیان تهران ایران | ||
تاریخ دریافت: 19 آبان 1402، تاریخ بازنگری: 12 دی 1402، تاریخ پذیرش: 21 دی 1402 | ||
چکیده | ||
هدف: این جستار با هدف بازشناسی مبناهای محیطگرایی و ذاتگرایی در تربیت کودک در اندیشه سعدی و مقایسه با جایگاه همین مبناها در مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انجام گرفت. روش و مواد: روش انجام مطالعه، کتابخانهای بود که با مراجعه به منابع و اسناد مرتبط با موضوع انجام شد. اسناد مورد نظر به صورت نظری و هدفمند از دو اثر سعدی به نام بوستان و گلستان و مبانی نظری سند تحول بنیادین آموزش و پرورش انتخاب گردید. واحد نمونه متناسب با مطالعات کتابخانهای با مراجعه به اسناد انتخاب شده، بابهای مربوط به تربیت در دو اثر گلستان و بوستان و متن مبانی نظری سند تحول انتخاب شد. دادهها با کمک فیشبرداری و یادداشتبرداری گردآوری و با استفاده از روش مرور و تحلیل متن، مورد واکاوی قرار گرفتند. یافتهها و نتیجهگیری: در فرایند گردآوری، تحلیل و مقایسه دادههای استخراجی از متون در نهایت، سه رویکرد از هم تفکیک شد که مقولهی تربیت را از زاویه متفاوتی بررسی کردند: دیدگاه ذاتگرایی، دیدگاه محیطگرایی و دیدگاه تلفیقی(ذاتگرایی/محیطگرایی). در نتیجه تحلیلها مشخص شد که سعدی مقوله تربیت را از زاویهی هر دو رویکرد مدنظر داشت و هر دو عامل (وراثت و محیط) را در چگونگی تربیت مؤثر میدانست. رویکرد کلی مبانی نظری سند تحول نیز همسو با نگرش سعدی یک رویکرد تلفیقی به مقوله تربیت داشت، هرچند در نهایت ارادهء فرد را تعیین کننده معرفیکرده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تربیت؛ ذاتگرایی؛ سعدی؛ سند تحول؛ محیطگرایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The foundations of child education in Saadi's discourse and the theoretical foundations of the document on the fundamental transformation of education | ||
نویسندگان [English] | ||
Nasser Kamalpour1؛ hedayatallah taghizadeh2 | ||
1Farhangyan university | ||
2Associate Professor, Department of Language and Literature, Farhangian University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Purpose: This research was conducted with the aim of recognizing the foundations of environmentalism and essentialism in child education in Saadi's thought and comparing with the position of these foundations in the theoretical foundations of the fundamental transformation of education. Method and Materials: The method of conducting the study was a library which was done by referring to sources and documents related to the subject. The documents in question were theoretically and purposefully selected from Saadi's two works called Bostan and Golestan and the theoretical foundations of the Fundamental Transformation of Education document. The sample unit was selected according to the library studies by referring to the selected documents, the chapters related to education in Golestan and Bostan, and the text of the theoretical foundations of the Transformation Document. The data were collected with the help of taking notes and taking notes and were analyzed using the text review and analysis method. Findings and conclusions: In the process of collecting, analyzing and comparing the data extracted from the texts, three approaches were finally separated, which examined the category of education from different angles: the essentialism perspective, the environmental perspective. Integralism and perspective (essentialism/environmentalism). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Education, Environmentalism, Saadi, Essentialism, Transformation Document | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 48 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 88 |