تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 388 |
تعداد مقالات | 3,003 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,272,186 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,663,231 |
مطالعه آموزش زیست شناسی در ایران در مقایسه با چند کشور جهان | ||
پویش در آموزش علوم پایه | ||
دوره 9، شماره 33، اسفند 1402، صفحه 1-20 اصل مقاله (453.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
فائزه نبی زاده1؛ لیلا رضائیان* 2 | ||
1گروه آموزشی زیست شناسی ، دانشگاه فرهنگیان،صندوق پستی889-14665،تهران،ایران | ||
2گروه آموزشی زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، صندوق پستی889-14665، تهران، ایران | ||
تاریخ دریافت: 23 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 30 بهمن 1402 | ||
چکیده | ||
امروزه آموزش زیست شناسی با چالش های بسیاری روبه رو است. شاید به جرئت بتوان گفت که بیشتر مســائل اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی موجود، با آموزش صحیح به وجود نمی آمدند و از همین راه قابل حل اند. در این پژوهش با عنوان کردن آموزش به عنوان یکی از مولفه های سرمایه انسانی ، ویژگی های آموزش زیست شناسی در ایران و در کشور های منتخب را بررسی نموده و رویکرد های مختلف در این کشورها را به صورت تطبیقی مقایسه می نماییم. در ابتدا، برنامههای آموزش زیست شناسی در کشورهای دیگر به منظور بررسی جایگاه آن در این کشور ها مورد توجه قرار گرفته و سپس چالش هایی که آموزش زیست شناسی در ایران با آن مواجه است و راهکارهای بهبود آن مورد بررسی قرار گرفته است. در این پژوهش اینگونه نتیجهگیری میشود که ارتقای جایگاه واقعی علم زیست شناســی نیازمند تغییرات روزآمد کارشناسی در ســرفصل ها و متون درسی متناسب با پیشــرفت های علمی و نیازهای جامعه اســت. به علاوه، توجه به روش های صحیح آموزش عملی زیست شناسی به همراه بهینه سازی امکانات آموزشی، در تعمیق و تفهیم مفاهیم زیســتی و انتقال مهارت های علمی و فرهنگی لازم به دانش آموزان بسیار تأثیرگذار خواهد بود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش زیست شناسی؛ چالش ها؛ راهکار های بهبود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Biology education in Iran and the world | ||
نویسندگان [English] | ||
Faezeh Nabizadeh1؛ Leyla Rezaeian2 | ||
1Department of Biology Education,, Farhangian University, P.O. Box 14665-889Tehran, Iran | ||
2Department of Biology, Farhangian University, PO Box 14665-889, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Without a doubt, biology education is very important in advancing the practical goals of vital fields such as medicine, pharmacy, and agriculture. In other words, biology is a science that is related to saving the lives of creatures and improving the quality of life on earth. Today, teaching biology is facing many challenges. Perhaps it can be boldly said that most of the existing social, cultural and even economic problems did not arise with proper education and can be solved in this way. In this research, by naming education as one of the components of human capital, we examine the characteristics of biology education in Iran and in selected countries and compare different approaches in these countries. At first, the biology education programs in other countries were considered in order to examine the position of it in these countries, and then the challenges faced by biology education in Iran and the ways to improve it were examined. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Teaching biology, Challenges, Improvement solutions | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 9 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5 |