تعداد نشریات | 23 |
تعداد شمارهها | 390 |
تعداد مقالات | 3,002 |
تعداد مشاهده مقاله | 4,273,111 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 1,666,263 |
بررسی تاثیر شیوهی فرزندپروری مستبدانه بر اضطراب جدایی با نقش میانجی سبک دلبستگی ناایمن در دانشآموزان مقطع ابتدایی | ||
پژوهش در آموزش ابتدایی | ||
دوره 5، شماره 10، اسفند 1402، صفحه 36-53 اصل مقاله (1.24 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.48310/reek.2024.15754.1274 | ||
نویسندگان | ||
محبوبه نوشک1؛ علیرضا مطلبی نژاد* 2؛ حسین امانی3 | ||
1دانشجو کارشناسی ارشد، برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور، دامغان، ایران | ||
2استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، سمنان،ایران | ||
3مدرس مدعو دانشگاه پیام نور، دامغان، ایران | ||
تاریخ دریافت: 15 بهمن 1402، تاریخ بازنگری: 27 بهمن 1402، تاریخ پذیرش: 02 اسفند 1402 | ||
چکیده | ||
پیشینه و اهداف: هدف از پژوهش حاضر تعیین تأثیر شیوه فرزندپروری مستبدانه بر اضطراب جدایی با نقش میانجی سبک دلبستگی ناایمن در دانشآموزان بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی همبستگی است که به شکل میدانی انجام شده است. روشها: جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانشآموزان مقطع ابتدایی شهر شاهرود تشکیل دادهاند که تعداد کل جامعه حدود 17 هزار نفر میباشد. با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس تعداد 302 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری دادههای پژوهش از سه پرسشنامه شیوههای فرزندپروری دیانا و بامریند (1973)، پرسشنامه اختلال اضطراب جدایی (SASC) و پرسشنامه سبکهای دلبستگی هازن و شیور (1999) بهره گرفته شد. برای بررسی روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها از نظرات 7 تن از متخصصان علوم تربیتی و جهت بررسی پایایی پرسشنامهها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. جهت آزمون فرضیات پژوهش از روش مدلسازی معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جزئی استفاده شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد که شیوه فرزندپروری مستبدانه بر اضطراب جدایی و سبک دلبستگی ناایمن دانشآموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد، دلبستگی ناایمن بر اضطراب جدایی دانشآموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین نقش میانجی سبک دلبستگی ناایمن در ارتباط بین شیوه فرزندپروری مستبدانه و اضطراب جدایی نیز تأیید گردید. نتیجهگیری: کودکانی که در معرض اختلال اضطراب جدایی و سبک دلبستگی ناایمن هستند نیاز به حمایتهای روانشناختی بیشتری داشته و لازم است جهت برخورد مناسب با این کودکان مهارتهای لازم به والدین آنها آموزش داده شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب؛ فرزندپروری؛ مقطع ابتدایی؛ والدین؛ دلبستگی نا ایمن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the impact of authoritarian parenting style on separation anxiety with the mediating role of insecure attachment style in elementary school students | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahbubeh Nushak1؛ alireza motallebi nejad2؛ Hossein Amani3 | ||
11. Master's student, curriculum planning, Payam Noor University, Damghan, Iran | ||
2Assistant Professor ، Department of Educational Sciences, Farhangian Semnan University،iran | ||
3Visiting lecturer at Payam Noor University, damghan-Iran, | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this research was to determine the impact of authoritarian parenting style on separation anxiety with the mediating role of insecure attachment style in students. This research is applied in terms of its purpose and terms of its nature, it is acorrelational descriptive research. The statistical population of this research is made up of all elementary school students of Shahrood City,.Using the available sampling method, 302 people were selected as the research sample. To collect research data, three parenting methods questionnaires by Diana and Baumrind (1973), separation anxiety disorder questionnaire (SASC), and of Hazen and Shaver (1999) attachment styles questionnaire were used. To check the validity of the form and content of the questionnaires, the opinions of 7 experts in educational sciences and To check the reliability of questionnaires, Cronbach's alpha coefficient was used, and the reliability of all questionnaires was confirmed. To test the hypotheses of the research, the method of structural equation modeling with the partial least squares approach was used. The results of the research showed that authoritarian parenting style has a positive and significant effect on separation anxiety and the insecure attachment style of students, insecure attachment has a positive and significant effect on students' separation anxiety, and also the mediating role of insecure attachment style in the relationship between authoritarian parenting style and separation anxiety Confirmed. Children who are exposed to separation anxiety disorder and insecure attachment style need more psychological support and it is necessary to teach their parents the necessary skills to properly deal with these children.. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
anxiety, parenting, elementary school, parents, insecure attachment | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 172 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 146 |